Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Advent

  • ros 4 november 2008

    Tänk vad tiden går fort, snart är det första advent.....
    :)Vad gör ni för trevligt till 1:a advent?
    Pysslar och pyntar ni eller hur har ni det ute i stugorna???
    :)Jag tycker att det är mysigt att pynta lite till 1:a advent.
    Jag putsar köksfönstren och sätter upp julgardiner (röda med små guldstjärnor på)
    Sätter elljusstakar i en del fönster och hänger stjärnor i en del fönster.
    :)Julblomman för mig är Amaryllis, så det vill jag gärna har i några fönster.
    Tyvärr så är min man allergisk mot hyasinter, så det får vi vara utan.
    Men dom traditionella julstjärnorna vill vi gärna ha.
    :)Jag vill gärna ha en utegran med belysning och framför trappan ställer jag på var sida en en med belysning.
    :)Det ska kännas välkomnande.
    Ha det så bra och var rädda om varandra(Y)(Y)(Y)

  • jenkar 4 november 2008

    älskar advent.. brukar byta till julgardiner i köket å i de andra rummen blir det mer höstiga gardiner oxå men det kan bli innan advent oxå.., pyntar lite lagom å hänger såklart upp julstjärnor eller har ljusstakar i fönstren.., lägger på en mer julig matta i köket.. gärna trasmatta. Hänger upp utebelysning ute..vill gärna ha hunnit baka lite julkakor å annat smått å gott till advent oxå..

  • EowynUndomiel 4 november 2008

    På första advent så ska jag o min familj kanske till kyrkan om det inte är för tidigt på morgonen, bara för att lyssna på vackra julsånger. Vi är inte troende så vi har aldrig gått till kyrkan på det sättet om det inte har varit typ nåt bröllop eller dop eller så, o jag var ju där en del i och med att jag tog konfirmationen förra året, men annars har vi inte varit där... Så det ska bli kul! Julsånger är ju bland det vackraste som finns (L)
    Efter det ska vi ner på stan eftersom att det är skyltsöndagen, och i trollhättan är det alltid en tomteparad som går och spelar, och så reser dem den enorma julgranen på torget ^^
    På kvällen kommer vi antagligen sätta upp julstjärnor och julstakar i fönstrena (det övriga pyntet & granen får vänta tills Lucia!), hänga upp julgardiner, dricka glögg och äta lite pepparkakor och kanske att jag gör lite julgodis... (Y) Sen hade jag också tänkt att ha lite pysslekväll, göra lite egna julprydnader och julkort ^^ Mysigt kommer det med all säkerhet bli :)

  • salsa 6 november 2008

    Allt utom mat och julgran klart till 1:a advent(L)

    När helgerna är slut i januari åker "skiten" ut och våren in:D

  • bernit 6 november 2008

    1;a Advent bjuder jag mina syskon med familjer och deras barn, barn & barnbarn på (jul)middag. Förr hade jag julbord, förra året var det sillbord (och lite småvarmt) som förrätt och sedan kalkon. Det var lite smidigare (vi var 32 personer) I år kommer jag inte att vara i Sverige 1; Advent så det ser ut att bli Lusse istället

  • ros 12 november 2008

    :)Hur mycket pyntar ni till advent och hur mycket pyntar ni till jul?

  • kickiekblad 12 november 2008

    Sätter alltid upp julgardiner till advent å jul pynatar mest i köket sen blir det mer julpynt närmare jul
    å så får man jhu inte gömma glöggen mums

  • Tingeling13 12 november 2008

    Byte av gardiner, alla elljusstakar ska upp, adventsljustaken på bordet ska vara klar och på sin plats, lite småpynt och utebelysning i trädet.

    Längtar faktisk lite nu, jag kommer nog att tjuvstarta lite :p (Y)

  • Annras 12 november 2008

    Jag ska hänga upp nya julgardiner och sätta fram alla elljusstakar den 1 advent, nu i den nya lägenheten. Det ser jag verkigen fram emot! :):)

  • anluk 12 november 2008

    Nya julgardiner, Adventsljusstakar, stjärnor och lampor i trädgården. Julkyrkan kommer också upp. Sätter fram lite ljus och några änglar. resterande pynt kommer fram till julen.
    Brukar också göra pepparkakshuset 1:a Advent. En kul tradition. Första Lussekattsbaket blir också till advent. ÅHHHHHHHHHHH Längtar såååå.
    Till Lucia sätter jag ut trädgårdstomten.

  • MammaIrene 12 november 2008

    Vi brukar alltid ha bakat tunnbröd i våran gamla bakugn innan 1:a advent o det ser ut att bli så i år då vi planerar att göra det lördagen innan.
    Sedanbrukar jag ha bakat lussekatter o mjuk pepparkaka också....
    Julgardiner, stjärnor o ljustakar kommer ockås upp till 1:a advent + en o annan julduk med, det andra kommer sedan lite pö om pö när jag hinner alteftersom...
    Pepparkakorna kommer också så småningom, menallt utom granen o maten brukar vara klart till Lucia i alla fall....o maten är inte så jobbigt eftersom vi alltid gör lite var o tar med oss till den som håller i det....I år är det hos oss så då blir det vi som bl aannat står för julskinkan o glöggen....

    På första Advent går vi självklart till kyrkan, det gör vi annars ocskå eftersom vi är kristna, på advent är kyrkan dock full o det är en särskilld stämning när alla körerna klämmer i med Hosianna.......

  • tantdrake 12 november 2008

    Adventstaken med stearinljus, de elektriska adventsstakarna och stjärnan i fönstret ska fram till advent. Ska flytta under nyårshelgen så mycket mer än så kommer inte fram i år. Ska försöka förbereda flytten och ta ner allt i lådorna så det lär bli ganska spartansk inredning i hela lägenheten :'( men huvudsaken är att det går smidigt under nyår. Får väl hälsa på hos de juligaste vännerna i december :p

  • Ingan 12 november 2008

    1:a advent är gudtjänsten i kyrkan och alla fina adventssånger.
    Bereden väg för herran.....
    Hosianna Davids son.....och så vidare.
    Efter gudtjänsten saffransbulle och pepparkaka till kaffet,det är advent för mej.

  • Ingan 12 november 2008

    Skrivet av MammaIrene den 12 nov 2008

    Vi brukar alltid ha bakat tunnbröd i våran gamla bakugn innan 1:a advent o det ser ut att bli så i år då vi planerar att göra det lördagen innan.
    Sedanbrukar jag ha bakat lussekatter o mjuk pepparkaka också....
    Julgardiner, stjärnor o ljustakar kommer ockås upp till 1:a advent + en o annan julduk med, det andra kommer sedan lite pö om pö när jag hinner alteftersom...
    Pepparkakorna kommer också så småningom, menallt utom granen o maten brukar vara klart till Lucia i alla fall....o maten är inte så jobbigt eftersom vi alltid gör lite var o tar med oss till den som håller i det....I år är det hos oss så då blir det vi som bl aannat står för julskinkan o glöggen....

    På första Advent går vi självklart till kyrkan, det gör vi annars ocskå eftersom vi är kristna, på advent är kyrkan dock full o det är en särskilld stämning när alla körerna klämmer i med Hosianna.......

    Jag håller med dej inget är som gudtjänsten på 1:a advent,sånger är helt bibliska jag bara njuter av texterna.

  • irko 12 november 2008

    Jag och min granne mittemot byts om varannat år med att bjuda på 1.a adventsfika med glögg!
    En jättetrevlig tradition tycker jag, man ses inte så ofta på vinterhalvåret som man gör på sommaren när man är utomhus jämt! Man ska ta vara på varann för man vet inte hur länge man får ha varann.
    kram till alla från mig///norrbacka

  • Mellanbellan 12 november 2008

    Jag pyntar rubbet till första advent förutom julgranen. Annars hinner jag ju inte se mina kära tomtar och dekorationer så länge.
    Rubbet innebär, gardiner, dukar, krukväxten julstjärna i fönstren, adventsljusstakar, stjärnor och slingor. Ca 100 tomtar både ute på balkongen och inne. Gamla väggbonader i köket och på toan och tomtebloss vid lämpliga tillfällen. Jag börjar även använda julservisen till 1 advent.
    Tokig i jul? Nej inte värst :D

  • timida 12 november 2008

    :)Första advent tänkte jag bjuda på

    adventsfrukust

    eller glöggträff på eftermiddagen

    någon som har förslag vad jag skall bjuda på

    undrar en mommo:)

  • zonale 12 november 2008

    Julgardinerna i köket sätter jag upp till första advent. Ljusstakar eller lulstjärnor lyser i alla fönster. Blommorna är viktiga för mig, röda och vita cyklamen och julstjärnor. Min gamla adventljusstake dekorerad med vitmossa likaså. I trädgården lyser adventsgranen och vid entrén några stora ljuslyktor. Bakar saffransbullar, pepparkakor och någon mjuk kaka. Glöggen är också ett måste. Tomtar och resten av julpyntet kommer fram i omgångar och till sist kläs granen.

  • ida85 25 november 2008

    Dem senaste åren har det varit så stressigt runt denna tid, så man har ej haft tid att dekorera häe hemma . Så jag har redan börjat med det ! Men detta år är jag ledig första advent, så jag ska sätta upp nya gardiner & linde runt glitter längst upp ! Sen ´ska jag se till att baka lite ! önska att man hade lite större kök för det ! men man bor ju i en etta ! så vad förväntar man sig ! :)

  • lillipopp 25 november 2008

    Första advent firar jag och gubben våran förlovningsdag... Framme vid fem år redan(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.