Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är der nyttigt i längden om man använder matlagningsgrädda ofta?

  • Okänd 16 oktober 2008

    När jag lagar mat använder jag mig oftast av matlagningsgrädde.
    Är de bra i längden?

  • jowa 16 oktober 2008

    Varför skulle det inte vara det? Det beror väl vad du menar med bra iofs, är bra = färre kalorier så har du lyckats, är bra = något annat, tja du får läsa på förpackningen vad det innehåller och sedan bilda dig en uppfattning.

    Själv kör jag nästan enbart på matlagningsgrädde eller ännu smalare alternativ då jag uppskattar att kunna äta mig mät utan att gå upp i vikt (har ett stillasittande kontorsarbete).

  • frucaos 16 oktober 2008

    Här blir det också matgrädde om den inte ska vispas! Riktig grädde används bara till riktigt festliga tillfällen.

  • pia61 16 oktober 2008

    Använder du det alltid kan jag inte tänka mig att det är så nyttigt. Jag använder aldrig grädde på veckorna utan använder grädde endast till helgen, och då oftast mellangrädde. Använder aldrig "tjockgrädde", den 40% alltså. Men ja får också tänka lite på vikten och då tycker jag att detta upplägget passar mig! (Y)

  • Linlock 16 oktober 2008

    Jaa... eller också kan man ju ta 40% grädde och bara ta lite mindre.. eller blanda med mjölk. Matlagningsgrädde är ju bara vanligt grädde med mjölk i.

  • marwis 16 oktober 2008

    Skrivet av Linlock den 16 okt 2008

    Jaa... eller också kan man ju ta 40% grädde och bara ta lite mindre.. eller blanda med mjölk. Matlagningsgrädde är ju bara vanligt grädde med mjölk i.


    Instämmer till 100%! Förr köpte jag alltid lättare varianter, men numera använder jag lite mindre mängd 40% grädde och blandar ut med mjölk. Fryser in överbliven grädde istärningslådan och tar fram ett par "bitar" när jag ska göra såser eller grytor.
    Funkar alldeles umärkt och blir faktiskt billigare!(Y)
    /Marie

  • boz1965 16 oktober 2008

    Använder också vispgrädde, men inte lika ofta som förr. Jag tycker inte att matlagningsgrädde ger varken samma smak eller andra egenskaper som vispgrädde. Den kokar t.ex. inte in och tjocknar på samma sätt, ofta faller såsen (för att ta ett exempel) samman och blir rinnig igen efter ett tag. Nä, som sagt, vispgrädde är bättre på alla sätt, man behöver bara inte använda det lika ofta.

  • dystraior 16 oktober 2008

    Jag måste säga att den enda matlagningsgrädden jag gillar är coops egna 15%, den kokar ihop sig bra, men det är den enda matlagningsgrädden som jag gillar, annars blir det vispgrädde i maten.

  • Tiadina 16 oktober 2008

    Skrivet av marwis den 16 okt 2008

    Skrivet av Linlock den 16 okt 2008

    Jaa... eller också kan man ju ta 40% grädde och bara ta lite mindre.. eller blanda med mjölk. Matlagningsgrädde är ju bara vanligt grädde med mjölk i.


    Instämmer till 100%! Förr köpte jag alltid lättare varianter, men numera använder jag lite mindre mängd 40% grädde och blandar ut med mjölk. Fryser in överbliven grädde istärningslådan och tar fram ett par "bitar" när jag ska göra såser eller grytor.
    Funkar alldeles umärkt och blir faktiskt billigare!(Y)
    /Marie

    Plus att det blir godare och bättre konsistens. Matl.grädde skär sig ibland

  • monas 26 november 2008

    :(Y)Det finns något som heter lätt o lagom eller liknande som har bara 4% fett
    som jag tycker är suverän till allt. DEn binder såsen mmoch håller ihop till allt
    är slut ibland när man tar fram det som blivit över efter ett par dagar så får
    man spädda den för att den blivit så tjock.(Y)(Y):p

  • safir74 26 november 2008

    Annars så kan man ju använda laktosfria alternativ : Sojagrädde och Otlay's i-Mat gjord på havre. båda har låg fetthalt.

  • elpatron 26 november 2008

    allt är relativt, men man kan utgå från mitt motto som lyder:

    ALLT är farligt i fel mängd, INGET är farligt i rätt mängd.

  • babbs 26 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    allt är relativt, men man kan utgå från mitt motto som lyder:

    ALLT är farligt i fel mängd, INGET är farligt i rätt mängd.


    Så sant man kan ju äta allt i matväg bara inte alltid

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.