Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa tips för julgranen???

  • safir74 17 december 2008

    Vilket är ditt bästa tips för att få julgranen att hålla sig fin så länge som möjligt? Själv har jag inga knep. Granförsäljaren sa att man skulle såga ny snittyta samt göra ett kors så att den drog upp vattnet bättre. Har du något bra knep att bidra med? (Y):D

  • Disen 17 december 2008

    Det stämmer nog att det är bra att göra en ny snittyta.
    När jag var mindre så la mamma alltid några sockerbitar i julgransfoten. :D
    Bra eller dåligt? vem vet? :o

  • festmaten 17 december 2008

    Dagen innan vi skall klä granen, då gör vi ny snittyta, sätter den i vatten. Så får den stå i garaget över natten och vänja sig så smått vid värmen, så den inte får värmeslag om den kommer direkt in i rummet.

  • lisbethv 17 december 2008

    Vi brukar lägga ett par sockerbitar i julgransfoten. Katten o hunden brukar alltid dricka ur den beror nog på att vattnet är sött,får nog bli utan socker i år.
    Provar med ett nytt snitt istället.

  • Lilljeppe 17 december 2008

    Jag funderar på att fuska i år..:'( Vet inte om jag orkar ha en äkta gran. Funderar på att köpa en fusk gran. Vet ni någon bra som man kan köpa, den ska ju se äkta ut:D

  • Eery 17 december 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 17 dec 2008

    Jag funderar på att fuska i år..:'( Vet inte om jag orkar ha en äkta gran. Funderar på att köpa en fusk gran. Vet ni någon bra som man kan köpa, den ska ju se äkta ut:D


    ös på med glitter och pynt så spelar det ju inte så stor roll:)

    vi har platsbrist så våra bordstomtar får agera julambassadörer(L)

  • The_mama97mia 17 december 2008

    sorry- har plastgran sen många år pga allergi ... Har hört sockerbitar, vichyvatten, ngt med vattennivåer i julgransfoten m.m.

    Lycka till , och förresten tack för en bra o användbar tråd!

  • Lintu 17 december 2008

    Vi häller alltid bara i vatten i "foten" och sen så brukar vi lägga i några sockerbitar då och då. Fråga mig inte varför :D Sen beror det väl på gran "kvaliten" åxå skulle jag tro :P

  • bernit 17 december 2008

    Skrivet av Lintu den 17 dec 2008

    Vi häller alltid bara i vatten i "foten" och sen så brukar vi lägga i några sockerbitar då och då. Fråga mig inte varför :D Sen beror det väl på gran "kvaliten" åxå skulle jag tro :P

    Snittyta och sockerbitar på vanlig gran - tall behöver man inget till, bara vatten

  • Gnurf 18 december 2008

    Vi brukar ge en tallrik Julgröt och en liten rackare Akvavit till granen.

    Eller...vänta nu....nu tänker jag kanske fel....:p

  • safir74 18 december 2008

    Tack för alla tips.Jag har bara vatten i julgransfoten. Läste på en sida att socker kan täppa till roten. Men också att den "dricker" mkt vatten dem första dagarna. (Y)

  • Lotten_J 18 december 2008

    Gör som Kalasmad föreslog samt tillsätt socker i vattnet

  • Eery 18 december 2008

    Var en granförsäljare på tv4 i morse.. han sa att granen tar upp vattnet mellan barken och eh det innanför barken. så en ny snittyta kan nog vara ide men han sa inget om socker..

  • elpatron 18 december 2008

    billigast, enklast, barrfritt och allergifritt = Plastgran
    pynta den snygg o najjs o du ser ingen skillnad...
    saknar du lukten, lägg enris under (Y)

    Merry X-mas

  • Matvagott 18 december 2008

    Skrivet av safir74 den 17 dec 2008

    Vilket är ditt bästa tips för att få julgranen att hålla sig fin så länge som möjligt? Själv har jag inga knep. Granförsäljaren sa att man skulle såga ny snittyta samt göra ett kors så att den drog upp vattnet bättre. Har du något bra knep att bidra med? (Y):D


    (L)
    Jo det stämmer....
    Ny snittyta,
    vattna varje dag minst 2liter vatten
    och gärna en sockerbit i vattnet.
    God jul..
    (L)

  • memle 19 december 2008

    (Y) Ny snittyta och tillsätt blomsternäring i vattnet
    Har prövat detta själv o viisa år kommer till o med nya skott på granen. Lycka till!
    God Jul

  • Extramamma 19 december 2008

    Sätter just nu in vår lilla gran, men den får bara vatten , men kanske vi ska tillsätta lite näring,
    man kan ju alltid prova.
    Vet inte hur det fungerar här på Matklubben. Detta är det första som jag skriver här.
    Ha det gott!
    Kram!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.