Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka till jul!

  • malincalla 20 augusti 2008

    Jag längtar också till julen. Hela året räknar jag ner till när jag får börja julpyssla. Köper julklappar i november och far runt som ett yrväder i köket hela december månad. Och massor av glitter ska det vara i lägenheten. Blir min första jul sen jag flyttade hemifrån så det ska bli kul och spännande.

    Ett minus måste jag dock säga att det är att jobba på en kakfabrik när man är en sån julfanatiker som jag. Vi har gjort pepparkakor sen i våras så det är det som jag luktar allra mest av när jag kommer hem från jobbet. Hela jag luktar pepparkaka året runt i princip. Juligt och gott haha. :P
    Vi har en maskin som gör pepparkakor i runda plåtburkar med julmotiv på locket som går dygnet runt nu ända fram till lucia.

    Varsågoda för inblicken i livet hos en kakfabriksarbeterska. Vare sig ni ville det eller inte. :D

  • refflan 1 september 2008

    Jag ääääälskar julen, det är bästa tiden på året! Jag längtar efter nästa så fort den är slut :) Jag vill gärna börja tidigt men det brukar inte bli före advent. Men i år är jag mammaledig så då ska jag minsann ta börja baka och pynta redan i november! Jag börjar nog långt innan dess med planeringen :)

    Är det många här som bakar egna pepparkakor? Jag har aldrig gjort det, men det luktar ju så gott! Är det svårt? Något jag alltid gör är saffranslängd med vit choklad. Den är så fruktansvärt god så jag måste bara dela med mig av den, tänkte lägga upp receptet här (om det inte redan finns) så den måste ni bara testa! Det brukar bli ett antal bak :) Annars är det gott med vanliga lussebullar. Vad bakar ni för nåt annat?

  • Annettenn 1 september 2008

    Jag längtar lite till julbaket, med pepparkakor, mjuk pepparkaka, schackrutor, hästskor och alla dom andra "måste"-kakorna! :)
    Har min mormors gamla recept på (vita kallar en del dom) pepparkakor, som är ett stort MÅSTE. :)
    Utan dom är det inte riktig jul, konstig man kan bli..

  • licketi 6 september 2008

    looove christmas! jag går redan omkring och nynnar på jullåtar och planerar julpyssel.
    älskar att experimentera med olika recept, i år ska jag satsa extra på praliner och tänkte även beställa karamell-satser från panduro :D
    tycker det är skitkul att baka men kan inte göra det så ofta eftersom det inte blir uppätet så fort, så julen är great när man kan pracka på släkt och vänner kakor och godis :P
    att baka egna pepparkakor och göra pepparkakshus är en av höjdpunkterna med julpysslet, det har vi alltid gjort i min familj :) jag tycker inte det är särskilt svårt att baka pepparkakor, är bara kul!

  • emaxen 6 september 2008

    :DJag längtar inte till julen än men när det blir november så blir det pepparkaksbak, lussekatter och julknäckebröd.:D
    :oNär det blir lucia så är det nog dags för pepparkaksbak igen för då har nog barna ätit upp alla pepparkakor som vi bakat i november(L)
    Knäckebrödsbak blir det för 20 gången med släkten för min del, men de har bakat knäckebröd i 43 år i rad(Y) en väldigt rolig tradition.

  • Penne 6 september 2008

    Skrivet av licketi den 6 sep 2008

    looove christmas! jag går redan omkring och nynnar på jullåtar och planerar julpyssel.
    älskar att experimentera med olika recept, i år ska jag satsa extra på praliner och tänkte även beställa karamell-satser från panduro :D
    tycker det är skitkul att baka men kan inte göra det så ofta eftersom det inte blir uppätet så fort, så julen är great när man kan pracka på släkt och vänner kakor och godis :P
    att baka egna pepparkakor och göra pepparkakshus är en av höjdpunkterna med julpysslet, det har vi alltid gjort i min familj :) jag tycker inte det är särskilt svårt att baka pepparkakor, är bara kul!


    När jag har bakat är mitt minsta bekymmer att det inte ska bli uppätet.. Snarare att jag inte borde äta upp allt själv..! :)

  • MrsCash 19 oktober 2008

    Kolla in min saffransäppelkaka :)

  • Kaneta 19 oktober 2008

    Jag älskar jul. Jag bakar alltid pepparkakshus med egna ritningar, även barnen gör egna hus (med mycket smält socker går det att få ihop det mesta :D ). Brukar göra en stor pepparkaksdeg som får ligga i kylen, den håller länge utan att bli dålig, så att man kan baka ut en plåt när andan faller på eller ta lite deg och äta som den é (Y).

    Annars bakar jag bara lussekatter och kanske mandelmusslor. Men jag gör mycket godis!!!

    Kan inte matklubben ordna en tävling där vi kan skicka in bilder på våra pepparkakshus? Så kan medlemmarna rösta om orginellaste/snyggaste huset?

  • Tingeling13 19 oktober 2008

    OOOOjaaaaaaa, jag har planerat för detta genom att ha en sida i min kokbok med juliga recept. där ska jag frossa i julgottit från 1 dec fram till nyår.
    Sedan blir det den slanka linjen igen.

  • zonale 19 oktober 2008

    Jag har också lagt upp en egen kategori för julen i min kokbok och det säger väl allt?:) Ska tjuvstarta med en mjuk saffranskaka som verkar toppen!!

  • flabban 19 oktober 2008

    Oh vad jag längtar efter att börja julbaka. Börjar alltid lördagen före lucia med ett stort pepparkaksbak sen följer lussekatter och mjuk pepparkaka med lingon. Julen är fantastisk, maten, sillen, snapsen, glöggen, julgruppen med doftande hyacinter och den ståtliga amaryllisen, ja alllt som hör julen till. Åh vad jag längtar. :D

  • boz1965 19 oktober 2008

    Prova gärna:

  • Ergilwen 19 oktober 2008

    Jag älskar att baka och pyssla inför julen. Tyvärr så bor jag låångt från mina föräldrar och har inte tillgång till ugn, så det känns lite surt... :(

  • jenkar 19 oktober 2008

    Jag älskar oxå julen, eller ah mest tiden innan när man pyntar, tar fram adventsljusen å stjärnorna å byter till julgardiner å sånt å framförallt baka å greja inför julen.. men jag tycker det blir stressigt oxå för jag vill baka så mkt men man jobar ju oxå.. skulle behöva ha semester runt jul.. :D

  • emaxen 19 oktober 2008

    :) Håller med :)
    Längtar efter att få baka pepparkakor och lussekatter med barnen:D
    Även att få baka julknäckebröd med 11 andra familjemedlemmar:D
    Sen alla goda kakor och gotter man kan göra nu sen man upptäckte matklubben(Y)(Y)

  • lillawe 19 oktober 2008

    Åhhhhhh; vad ni känns ivriga!!! Själv så tycker jag nog att det känns lite besvärligt med baket, men vill ha eget så att säga. Nog är det roligare med all julmat!:(:o

  • annelieberggren 19 oktober 2008

    Julen brukar jag vara på G och baka massa gott.. Men i år känns det så bittert :(
    Jag ska nämligen byta min höft den 19/11 och får då gå på kryckor, får ej göra mycket på 3 månader... :'( känns inte kul att börja julbaket än, har ju ingen julstämmning :p
    Och tror inte det är mycket kvar heller om jag börjar nu :D

  • zonale 19 oktober 2008

    Vad tror ni om saffranssemlor med lingongrädde?? Ska prova har jag tänkt. Någon av er som har bakat dessa förut? Finns recept på nätet men även ett här.(Y)

  • EowynUndomiel 19 oktober 2008

    Jag ser fram emot allt som har med julen att göra! :) Och mest av allt baket! Jag är extra sugen på att baka nån sorts mjuk saffrans kaka, och saffrans bullar med Kesella (finns bland mina recept om nån skulle vara intresserad av att prova dem med), och ett spännande recept på pepparkaks cheesecake som jag hittade här på matklubben.

    Och så får man ju inte glömma det traditionella pepparkakshuset ;)

  • jenkar 25 oktober 2008

    åhh längtar!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.