Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver hjälp med laktosfri efterrätt till nyår!

  • bigganv 17 december 2010

    Min syster kommer till mig på nyårsafton, då vi ska äta lite gott. Hon har fått sorbet och fruktsallad så många gånger nu, skulle gärna vilja ha tips på något annat.
    Tll saken hör att hon inte heller tål jordgubbar, kiwi och citrusfrukter.........

  • soccermum 17 december 2010

    Om det bara är laktosen hon inte tål så kan du lätt göra vilken favoritefterrätt som helst :) Bara att byta ut mot laktosfri variant :)
    Philadelphia=laktosfri cream cheese
    vispgrädde= laktosfri
    Kesella= laktosfri matkvarg
    Smetana=laktosfri
    glass, medelhavsyoghurt, keso, creme fraiche eller matgrädde finns också laktosfritt likaså smör och margarin =))

    Lycka till! (L)

  • Mistys 17 december 2010

    Jag har en svägerska som är laktosintolerant. Jag gör alltid samma kakor,bullar, tårta, efterrätt till alla ändå. Man märker inte någon skillnad genom att byta ut mot det som soccermum föreslog. Blir precis lika bra :)

  • bigganv 17 december 2010

    Hon är lite känslig mot de sk laktosfria varianterna med tyvärr......
    Har ni fler förslag?

  • svengelsk 17 december 2010

    Drömtårta med körsbärssylt. Jag gjorde den med apelsinmarmelad, men det passar ju inte i det här fallet.

  • Milawa 17 december 2010

    Prova prolaktat! En helt ny tablett mot laktosintolerans. Köpes receptfritt över disk på apoteket. Finns dock än så länge endast på sjukhusapoteket i min stad (Umeå) så kanske är där man ska börja leta.

    Den ska fungera superbra säger alla som provat den, även de mycket känsliga så om du kör på laktosfria produkter och hon tar tabletten borde det gå hur bra som helst. Själv ska jag äta laktos-produkter i jul så Prolaktat blev en tidig julklapp!

  • soccermum 17 december 2010

    Är det låglaktosprodukterna eller de laktosfria produkterna hon är känslig emot? Jag vet de som inte klarar låglaktos men laktosfritt har de inga problem med.. Om det kanske är så att det inte bara är mjölksockret utan även mjölkproteinet hon inte tål så är ju milda och Carlshamns mjölkfria margarin just mjölkfritt dvs helt vegetabiliskt så om du har ett bra recept på någon efterrätt med margarin men utan mjölk eller grädde så kan du ju alltid göra den, annars kan du göra en god paj eller kladdkaka så kan du ju servera dessa med t ex tofuglass, havregrädde eller havrebaserad vaniljsås? Tofuglass (ta den i svart förpackning inte den billigare vita isf) är jättegott och helt laktosfritt :)

  • FruAst 17 december 2010

    Sen kan man använda tofu mjölk till det mesta om det ska vara helt uten laktos och mjölkprotein. Titta annars på www.allergimat.com som är en bra sajt för alla intoleranser. Lycka till!

  • [email protected] 18 december 2010

    Gratinerade frukter med Zabaglioni fungerar bra! Välj t ex druvor, mango, ananas och mandariner. Täck med zabaglione (4 äggulor, 3/4 socker och 1 1/4 dl marsala vispas pösig över ett vattenbad. Fortsätt att vispa tills zabaglionen kallnar. Bred övre frukten och gratinera. Två tända tomteblossar i efterrätten gör susen vid servering. Zabaglionen kan också serveras kall till fruktsallad, t ex. Lätt som en plätt!

    Hälsningar!.

  • IiidaNilsson 18 december 2010

    Jag själv tål inte laktos, men däremot laktosfria produkter. Laktosfri mat är därför ingenting speciellt alls, det är bara att byta ut produkterna med det som finns i laktosfritt-hyllan :)
    I detta fall är det väl lite svårare då, men som ovanstående sagt så finns den här tabletten. Råd henne till att ta den, det gör alltid jag om vi ska på restaurang eller bort där det inte finns laktosfria produkter. Den tas precis innan man äter, och fungerar suveränt!

  • Kristinhellas 18 december 2010

    Är ingen hejare på vad som innehåller laktos eller ej men jag kom att tänka på att du kan använda vit choklad. Men det kanske inte funkar??!!

    Gino
    Olika bär och frukter, t ex banan, mango (finns frusen), hallon,
    Riv över mycket vit choklad

    In högt upp i ugnen och gratinera i 225 grader.
    Passa noga. Det tar inte lång tid och bränner lätt.

    Jättegott!
    Glass eller grädde till men funkar även utan.

  • bigganv 18 december 2010

    TUSEN TACK allihopa!
    Nu har jag fått många bra tips att följa!

  • soccermum 18 december 2010

    Skrivet av Kristinhellas den 18 dec 2010

    Är ingen hejare på vad som innehåller laktos eller ej men jag kom att tänka på att du kan använda vit choklad. Men det kanske inte funkar??!!

    Gino
    Olika bär och frukter, t ex banan, mango (finns frusen), hallon,
    Riv över mycket vit choklad

    In högt upp i ugnen och gratinera i 225 grader.
    Passa noga. Det tar inte lång tid och bränner lätt.

    Jättegott!
    Glass eller grädde till men funkar även utan.


    Tyvärr... Vit choklad görs på en blandning av socker, kakaosmör och mjölkpulver. :(

  • Cassiopeya 19 december 2010

    Det måste väl finnas fler goda saker att äta utan mjölkprodukter? Någon som har några fler förslag? :D

  • bigganv 20 december 2010

    Gjorde en granité på päroncider för rätt länge sedan, kanske ska leta upp det receptet igen...... :-)

  • voffa3 20 december 2010

    Funderar på min variant av kladdkaka med rapsolja. Har inte lagt in den här än ... har just blivit medlem. Vad man har till - hmm fukt ellet bär kanske.
    Kladdkaka
    1 dl rapsolja
    3 dl strösocker
    2 ägg
    5 msk kakao
    1½ dl vetemjöl
    ev. smaksättning russin eller kokos
    ev. en nypa salt

    Sätt ugnen på 175 grader.
    Blanda alla torra ingredienser och blanda i olja och ägg.
    Smörj ev. formen och häll smeten.
    Strö över smaksättningen.
    Baka i mitten av ugnen i 20-30 minuter

    Vill du ha kladdig kaka välj den kortare tillagningstiden.
    Kakan är seg och godast när den stått till sig ett dygn, förutsatt att man kan låta bli den så länge.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.