Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterrätt på julbordet

  • babbs 27 oktober 2008

    Jag gör alltid en trifle, en engelsk typ av pudding bestående sockerkaksskivor, fruktgelé, färska eller frysta bär, som när gelén stelnat toppas med engelsk vaniljkräm och allra överst lätt vispad grädde garnerat med bär. Fick lära mig det när jag besökte en väninna i Yorkshire för många år sedan,

  • Mellanbellan 27 oktober 2008

    Jag har aldrig haft efterrätt till julbordet men däremot kaffe med god likör eller konjak (Y)
    och så Radiokaka men fr o m i år, Midvintertårta.

  • sivan52 27 oktober 2008

    Hos oss blir det Ris a´la Malta och fruktsallad mums.... :D

  • stepp567 27 oktober 2008

    Hos oss blir det ris a la malta
    med jordgubbar p:p

  • frucaos 27 oktober 2008

    Vi äter inte klassisk julmat, utan det blir en fläskfilégryta. Till efterrätt serveras en tropisk fruktsallad. (papaja, apelsin, banan, vindruvor, passionsfrukt, ananas, ev kiwi och physalis).

  • lennali 27 oktober 2008

    När man bodde hemma (i dom unga åren) var ris a´la Malta den eviga efterrätten på julbordet. Senare åren har det varit en blandning av diverse efterrätter, allt från cheesecake till en god fika bit till kaffet. Men i år ska det bli min goda, goda "Panacotta med Center".

  • EowynUndomiel 27 oktober 2008

    Vi har aldrig kört med efterätt på julbordet, man har ju suttit i vardagsrummet tillsammans när man väntat på tomten och pratat o ätit godis mest, men i år ska jag göra en mängd olika kakor, och huvuddesserten kommer att bli en After eight-terrin, som jag hittade recept på här på matklubben. Det kommer passa perfekt, eftersom att After eight verkligen är jul för mig :)(Y)

  • popik 28 oktober 2008

    Ris a lá malta med hallon och konserverade clementinklyftor är stående.

  • EowynUndomiel 28 oktober 2008

    En annan sak som är jättegott som efterätt på jul är memma :) Vi äter det inte varje år, men ibland blir det, mest på grund av att släkten på mors sida är finnar ^^ O gott är det . Men som de flesta har sagt, så är ju ris á la malta o saftsås eller clementiner en klassiker :D

  • flabban 28 oktober 2008

    Här har vi alltid ostkaka med sylt och grädde. Det är ett måste på julen. Mmmm så gott efter all julmaten. (Y)

  • Eery 28 oktober 2008

    brukar göra en egenkomponerad trifle med mjuk pepparkaka och glöggkokta bär(L)
    varvat med vispad grädde med riven bakmassa

  • Vivoplena 28 oktober 2008

    Polkatryffel perfekt om man inte orkar en "riktig" efterrätt!

  • Kicki8 28 oktober 2008

    Ris á la malta utan vaniljsocker (bara vanligt socker) och apelsinklyftor på. (L)
    Ifjol gjorde jag även egna tryfflar med likör i som alternativ.

  • ikah 28 oktober 2008

    Apelsinris blir det alltid hos oss!(L)

  • Disen 28 oktober 2008

    Vi kör med Ris á la malt med saftsås, apelsinklyftor och en mandel.
    Den som får mandeln ska hitta på och säga ett rim.
    Varje år hoppas vi att mamma får mandeln för hon är urkass på att rimma. Brukar bli roligt.:D

  • jenkar 28 oktober 2008

    Vi brukar inte ha någon direkt efterätt på julbordet då alla brukar bli proppmätta efter all julmat men ibland äter vi tomtegröten sent på kvällen som en slags efterrätt eller så blir det risalamalta antingen på kvällen eller morgonen efter..
    Tycker oxå att det kan bli överflödigt med efterrätt då hela julen är full med godsaker, det är alladin kartonger, wienernougat, after eight, knäck, ischoklad, pepparkakor, nötter, lussekatter ja you name it..:D

  • KramisGumman 28 oktober 2008

    :D
    vi har oxå a la malta med karamelsås, grädde med smält socker blandas ihop
    Ps...då jag var yngre hade vi oxå mandel i gröten...den som fick mandeln fick välja 1 av 3 presenter.

  • evaldo 28 oktober 2008

    Det ska helst vara ostkaka med hjortronsylt. Det är min favorit, sen kommer ris á la Malta.

  • sme 28 oktober 2008

    Vi brukar inte ha nån efterrätt hos oss, men efter maten blir det kaffe, konjak och en riktig god chokladbit.

  • sme 28 oktober 2008

    Skrivet av bejofr den 20 dec 2007

    Vi brukar ha äggost med kanel och socker. Förr ingick den i julbordet men nu anser vi att den ska ha sin egen plats.[/quot
    e]



    Vad är äggost?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.