Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterrätt på julbordet

  • NicolinaZ 28 oktober 2008

    Jag brukar ha en luftig och fräsch sorbet eller parfait efter den mäktiga julmiddagen. Så att man orkar med choklad och kaffe senare :)

  • pehrzonflickan 28 oktober 2008

    Aldrig någon som orkar knappt, så vi har bara nåt lätt nu, men däremot alltid jultårta till akffet. Efter maten servers det mer glögg, godis, likör eller annat drickbart för den som inte kör. Men egentligen så serveras inget direkt, utan släkten förser sig sjlva runt på alla mingelbord som är runt om i huset.

  • Linlock 28 oktober 2008

    En jul- och arabiskinspererad dessert med apelsin, färska dadlar och kanel bla brukar vi ära efter julmaten. Det är friskt efter all tung mat! (så man orkar börja på godiset(H))

  • Maja75 28 oktober 2008

    Ris á la Malta brukar vi äta på jul- eller Annandagen. På julafton blir det risgrynsgröt sent på kvällen. Mamma, som är från Finland, brukar göra kräm på torkade frukter (plommon, päron, äpplen, aprikoser) som man antingen äter med grädde eller tillsammans med risgrynsgröten.

    Det blir också en mängd kakor, både småkakor och mjuka kakor till kaffet. De hinns oftast med före julbordet. VI äter och äter på jul, så till kaffet EFTER julbordet, blir det mandelmusslor fyllda med grädde och hjortronsylt, eller fruktcocktail.

    Är det någon som har ett bra recept på den äggost som flera nämner ovan?

  • Bodil56 28 oktober 2008

    :)Varför inte prova något nytt. Till exempel Choklad- och romrussinmousse Har inte själv provat detta receptet, men det låter jättegott. Ska bjuda min kompis på det i mellandagarna.

  • hertram 28 oktober 2008

    äggost är en bohusländsk rätt som görs på mjölk, ägg, gräddfil, socker, man kan också ha i grädde detta sjuds och sedan häller man det i en speciell äggostform med små hål i. Vi brukar äta det med sylt och grädde som efterrätt på jul, men min gammelmorfar som var en riktig bohuslänning ville ha det till sillen...men då inte fullt så söt som den jag brukar äta. gott är det. Googla på det, det finns mängder av olika recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.