Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdigkokt Julskinka o köpta köttbullar

  • evaldo 12 november 2007

    Skrivet av Lena den 12 nov 2007

    jajja men det gjör vi varje år i samband med gris köp. Klart godast skinkan och man vet att de har haft det bra...

    "Nöff Nöff va go ho va"

  • 12 november 2007

    Jag gör som de flesta andra skinka själv, oftast kommer den dessutom från egen gris.
    Små julköttbullar med mycket kryddpeppar och ingefära i är ett måste, och det kan inga köpta varianter jämföras med.
    Har man inte tid, kan man ju alltid, som något skrivit redan, göra köttbullarna innan och frysa.
    Även skinkan kan man faktiskt göra både en och två dagar före, låter man den bara svalna snabbt och ordentligt, t ex ute på bron/balkongen, så det inte bildas kondens i förvaringskärlet i kylen, så håller sig gratineringen spröd och fin.
    Julen "finns" ju inte, utan är något vi skapar genom extra omsorg och omtanke om varandra, städar, pyntar och lagar extragott.

  • ThomasP 12 november 2007

    Vad lagar ni för julmat mer än skinkan och köttbullarna då//Thomas

  • Okänd 12 november 2007

    Jajamän,jag ugnsbakar min skinka själv och rullar köttbullar.Jag gillar inte färdiga köttbullar utan vill ha hemlagade.Oh, vad jag längtar till julen.Hälsningar Liliane.

  • imse 12 november 2007

    Jag försöker att föra in mer fisk- och grönsaksrätter på mitt julbord. Det är kul att komma med något nytt recept varje år.
    Vi har börjat med bohuslänsk ostkaka och björnbärnssylt som är så himla gott.
    En klassiker som bara ska vara är den engelska fruktkakan som skall avnjutas till kaffet.//imse

  • Lena 13 november 2007

    Jag gör kalvsylta,köttbullar,legymsallad,rödbetsallad,sillsallad,olika sill sorter. Men inte att förglömma grisfötter..:p

  • Lena 13 november 2007

    Men jag glömde det viktigaste jansons frestelse

  • MrsC 13 november 2007

    Jansson, den gör jag också själv, flera stycken...gudagott! och grisfötterna också!

  • Lena 13 november 2007

    Jaaaa vist är det super duper gott med det man gör själv

  • Karin50 13 november 2007

    Det är ju en viss känsla att ha hemlagad mat till jul. Jag köper nästan aldrig halvfabrikat. Matlagning är ju underbart att hålla på med. Dessutom är det uppskattat när barn och barnbarn äter hos oss på julen(Y)(L)

  • miriam 13 november 2007

    Jag rullar mina egna köttbullar till jul,godare än köpta

  • imse 14 november 2007

    Skrivet av Lena den 13 nov 2007

    Men jag glömde det viktigaste jansons frestelse


    Jag vill bara instämma mmmm...:)

  • lillan63 16 november 2007

    Skrivet av Tpersson den 11 nov 2007

    Vem gör sin egen julskinka eller kör de flesta färdigkokta varianten nu till jul. Och rullar ni era egna köttbullar???//Mvh Thomas



    Hej Thomas. jag gör min egen julskinka, fast jag kokar den inte utan gör den ugnen...mycket god, och den minskar inte så i storlek heller. Köttbullar rullar jag åxå själv...
    500 gr blandfärs
    5 msk alpnearings löksoppa
    5 msk vatten
    låt stå och dra i 10 min, blir kanongoda köttbullar

    ha det bra...mvh Annelie

  • evaldo 16 november 2007

    Till julen är det alldeles för mycket mat.
    Varje år säger vi att i år ska vi inte ha så mycket, men ändå så blir det för mycket.
    Det skulle räcka med skinka med dopp, köttbullar och jansson, och julgröten förståss.

  • Gitsan 17 november 2007

    Här ugnsbakar vi skinkan dagen före julafton för att kunna ta en macka med ljummen skinka på tillsammans med en nubbe och julmust.
    Köttbullar steker jag i förväg och fryser in.
    I övrigt är väl det mesta färdigköpt, men med åren har vi dock minskat rejält på maten och ökat på promenaderna.

  • farmoringer 17 november 2007

    Vi äter inte allt på en dag längre utan lägger ut det på alla juldagarna i stället Plus några andra dar. Annars hinner man inte få i sig allt.....Känns mycket bättre i magen att göra så. Men på juldagen äter vi alttid lutfisk och det vill jag inte ändra på. Så ska ju kalkonen in nån dag...Mmm, finns ju så mycket gott som man ska äta på så lite dagar, egentligen.:p

  • jessicaalm 17 november 2007

    Jag har alltid köpt färdig skinka. Men i år ska jag prova göra egen tänkte jag och se hur det blir. :D(Y)

  • Boddan 17 november 2007

    Hej!

    När jag var yngre hade mina föräldrar lantbruk, grisar och tjurar. Hade jakträtt, så det blev mycket älg/råddjur/hare.
    Vi födde upp grisar och tjurar till slakt. Grisarna slaktade och styckade vi själva. Lade alltid in skinka själv i saltlake i 14 dgr, sen koka vi den.
    Men nu är gården såld och både jag o mor köper färdigkokt skinka:) Men köttbullarna gör vi själva,:p men inte på eget kött, det blir tyvärr från ICA.
    Klart godast är eget kött från gården, både nöt/vilt/fläsk(Y)

    Hälsn/Bodil

  • Fiona 17 november 2007

    Här köps färdigkokt skinka.
    Till och med min mormor slutade koka själv för några år sedan, då hon konstaterade att det blev lika bra med färdigkokt (o hon var en riktig husmor annars) men det sparade tid.
    Dopp i grytan gör vi med kroppkaksspadet, då det är tradition i vår släkt att ha uppstekta kroppkakor på julbordet.
    Köttbullarna har i alla år varit morfar som gjort, hur det blir när han går bort återstår att se, men antagligen blir det min mor som får göra dem då.

  • e_p_a2000 18 november 2007

    Klart att man gör egna köttbullar. Janson ett måste på jul det lagar jag alltid, halva formen med anjovis och halva med skinka, så att grabben också äter. Gravad och rökt lax måste jag ha och givetvis små revben

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.