Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färdigkokt Julskinka o köpta köttbullar

  • Boddan 18 november 2007

    Hur hann de med allt förr??? Då slaktade de egna djur på gården, styckade köttet, malde till köttfärs, gjorde egna köttbullar och egna korvar, saltade sill och la in själv. Styckade skinkan och lade in den i saltlake för att sedan koka. Bakade allt bröd själva, från mjöl de själva gjort. Vilket jobb de la ner på maten vid jul. Men å andra sidan hade de kankse mer tid än vad vi har idag.??:o

  • marie01 18 november 2007

    Jag köper färdigkokt skinka...den smakar alldeles utmärkt gott!
    köttbullarna gör man absolut godast själv. (Y)

  • Amika 18 november 2007

    Det beror på om jag ska fira julen själv eller inte.
    Firar jag den själv så köper jag fördigkokt. Annars köper jag en riktigt stor skinka o kokar den själv. Rullar köttbullarna gör jag alltid, jag gillar inte alls köpta köttbullar. :) JAg har även jag i kryddpeppar. Det är smaskigt. :)
    Men sen grillar jag alltid en kalkon också. Det är en sak som jag tycker hör julen till. Fylld, grillad kalkon som man glaserar... Mmmmm... :)

  • 18 november 2007

    På vårat julbord finns:
    hemgjord ugnsstekt skinka,hemgjorda köttbullar,svärmors sill, älgrevbenspjäll (honungsgriljerade),prinskorv (som oftast blir till hundarna) köpes mimosasallad, senap.äppelmos, potatis svärmors mjukkaka och mina rågkakor.
    Vi har för rätt många år sen dragit ner på sorter. dom åker ju bara in och ut ur kylen.Då är det bättre att ha mer av dom sorter som alla vill ha. Tycker vi i alla fall.:p

  • nettan121 18 november 2007

    Kokar och griljerar min egen julskinka och lagar köttbullarna själv,även revbenen och surkålen och mycket annat.Jag lagar alltid julmaten den 23:e,då har man hela julafton utan att behöva stå i köket förutom att värma all mat i långpannan i ugnen medans potatisen kokar;)

  • barbiegirl 18 november 2007

    Klart vi kokar julskinkan själva (Y). Har flera vänner och bekanta som tyvärr köper färdigkokt. Ungefär samma upplägg som med färdig pepparkaksdeg, vem köper den? Det är ju inte själva degen som är jobbig att göra, den är ju klar på 15 min och man vet precis vad man har i den. Utbakningen är ju betydligt mer tidskrävande och kan då förstå att man ibland köper färdiga pepparkakor när man inte har tid, men den där degen blir jag inte klok på vilka som köper och varför? Ungefär som och sminka en gris...:D

  • ThomasP 18 november 2007

    Det är mellan 70-80% som köper färdigkokt !

  • morgana 19 november 2007

    Ja, och de flesta köper färdig pepparkaksdeg också...

  • mkg 19 november 2007

    Skrivet av marie01 den 18 nov 2007

    Jag köper färdigkokt skinka...den smakar alldeles utmärkt gott!
    köttbullarna gör man absolut godast själv. (Y)



    Håller med, den färdigkokta ScanPiggham eller Nyhlen's är godast.

  • Amika 19 november 2007

    Skrivet av barbiegirl den 18 nov 2007

    Klart vi kokar julskinkan själva (Y). Har flera vänner och bekanta som tyvärr köper färdigkokt. Ungefär samma upplägg som med färdig pepparkaksdeg, vem köper den? Det är ju inte själva degen som är jobbig att göra, den är ju klar på 15 min och man vet precis vad man har i den. Utbakningen är ju betydligt mer tidskrävande och kan då förstå att man ibland köper färdiga pepparkakor när man inte har tid, men den där degen blir jag inte klok på vilka som köper och varför? Ungefär som och sminka en gris...:D


    Ja du... Många tycker nog att det sparar tid. För mig handlar julen om att koppla av och äta god mat. Stressa gör man ändå tillräckligt i vardagen. Kan man då spara tid genom att köpa färdigkokt skinka (den är jättegod) eller färdiggjord pepparkaksdeg som inte måste göras dagen innan man bakar ut den... Så är det nog just det som det handlar om. :) Att slippa stressa och få tillbringa mer tid med familjen eller bara med att ta det lugnt och koppla av med en kopp varm glögg i handen. :)

  • tilda 20 november 2007

    Jag gör det mesta själv (utom pepparkaksdegen). Köttbullar med lite kryddpeppar i görs några veckor i förväg, revbenen likaså. Sedan är det bara att värma dem i ugnen. Jag gör min skinka i ugnen kvällen innan julafton. Det är tradition att provsmaka skinka innan man går och lägger sig. Till frukost på julaftonsmorgon äts risgrynsgröt och skinkmackor med hembakt tunnbröd.(Y)

  • Lena 20 november 2007

    Här fixar man pepparkaksdegen själv.(tycker inte om den köpta degn smakar inte mycket):p

  • farmormor 20 november 2007

    Instämmer helt med "barbiegirl". Klart att vi kokar skinkan och rullar även köttbullarna själva. Mamma scans köttbullar kan man vara utan. Har alltid undrat vad de är lagade av? Kan det vara körttfärs?(N)

  • A-K 21 november 2007

    Hur ska man enkelt briljera med nåt speciellt på jul bordet?!
    Vore fullständig katastrof för hela tjocka släkten om jag skulle ställa fram färdig köpta köttbullar till julen...första gången hos oss så då vill det till att skinkan e saftig(hemkokt) å bullarna små...ha ha.:D

  • 21 november 2007

    Jag köper färdigkokt skinka endast till påsk,
    fast god är den inte...enligt mig.

    Skinkan ugnsbakas hos oss, för den goda doftens skull.
    Bästa juldagen är dan före dopparedan, när man provsmakar
    lite av varje.

    Vill du göra saftiga köttbullar (Y) så har
    jag Boris-Möllers köttbullerecept hos mig!

  • Nettie 24 november 2007

    För mej och min familj är det självklart att göra köttbullar, janssons etc själva och
    det skulle aldrig falla oss in att köpa färdigkokt skinka. Finns det något mer mysigt än att
    förbereda julmaten tillsammans ?

  • 24 november 2007

    Skrivet av tilda den 20 nov 2007

    Jag gör det mesta själv (utom pepparkaksdegen). Köttbullar med lite kryddpeppar i görs några veckor i förväg, revbenen likaså. Sedan är det bara att värma dem i ugnen. Jag gör min skinka i ugnen kvällen innan julafton. Det är tradition att provsmaka skinka innan man går och lägger sig. Till frukost på julaftonsmorgon äts risgrynsgröt och skinkmackor med hembakt tunnbröd.(Y)


    Hemma hos oss är det också tradition att äta av den varma skinkan innan läggdags kvällen före julafton. Under hela julen äts skinkan oftare på smörgås än med potatis och tillbehör här hemma.

  • ThomasP 24 november 2007

    Många kör skinkan för varm för tempen stiger efter man tagit ut skinkan. Är det någon i det här avlånga landet som vet något om det.//thomas

  • 24 november 2007

    julskinkan är hemalagad och den är SÅ god!!:D(Y)
    mormor gör köttbullarna=smaskens!!:D(Y)

  • Smulpajen 28 november 2007

    Julen infinner sig först när skinkdoften sprider sig i huset kvällen före julafton, och man får skinksmörgås på vörtbröd. Har provat färdigköpt också, och måste erkänna att den smakade bra. Men när stunden närmar sig blir det nog en att tillreda själv, om inte annat för känslan och doften. Köttbullarna ska absolut vara hemgjorda med kryddpeppar. Jansson likaså. Sill kan man däremot köpa färdig.
    Lussekatter är en tradition hos oss att baka själv till Lucia.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.