Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk och fågel istället för kött till julbordet?

  • Nickan70 6 december 2009

    Vi har årligen julfest med vännerna och i år kommer det gäster som inte äter kött.

    Jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge tips på recept gällande maträtter med exempelvis fisk och fågel till julbordet. Vegetariska rätter är också intressant.

    Jag har letat efter kycklingrecept med lite julkryddning men tyvärr hittade jag bara ett och det var en gryta.

    Vi har planerat för rökt struts, rökt kalkon, omelett, kallrökt lax, sill och ägghalvor så vi har i alla fall lite att erbjuda, men vi vill liksom ha lite mer matigt som ersättning för revbensspjäll, köttbullar och julskinkan.

    Hoppas någon sitter på några riktigt bra recept..

    Tack på förhand.

  • Beckis83 6 december 2009

    jag brukar ha kycklingklubbor på julbordet,mestadels för att lätta upp. Kryddar med lite kryddpeppar och ingefära,funkar kanon!

  • Nickan70 6 december 2009

    Tack! Så enkelt också! Kycklingklubbor tänkte jag inte ens på.... :)

  • kattgnag 6 december 2009

    Hej.
    Kan bara inte låta bli att tänka att när du skriver "gäster som inte äter kött" så äter de inte fågel heller? Och bara KANSKE fisk??
    Men jag är kanske ute och cyklar?

  • jimboz 6 december 2009

    Blanda lite svenskt med dessa Thaikyckling vingar så blir det perfekt.
    http://www.youtube.com/watch?v=CVtafACVJr8&feature=channel

  • Okänd 6 december 2009

    En hel kall inkokt lax, eller havsöring.
    Köp en lake, de är som allra bäst nu, flå den, fyll den med smör och örter, sy ihop den, stek den hel i ugnen och det kommer att bli en underbar smakupplevelse!
    Ta vara på rom och lever, koka sakta i saltat vatten med muskotblomma och en lök, låt kallna och servera som tillbehör till laken.

    Som fågel föreslår jag en helstekt anka fylld med äpplen och katrinplommon samt apelsinklyftor.
    Servera ankan med sås gjord på stekskyn, stekt kulpotatis, brysselkål och katrinplommonen, Äpplena som nu blivit mosiga använder du som smaksättning i såsen.
    Kanske inte så enkel matlagning precis, men det bli mums fillibabba kan jag lova!
    God Jul!

  • mattjejen 6 december 2009

    Här e ett recept på lax me julsmaker...

    Griljerad lax med nejlikor och apelsinskal

  • The_mama97mia 6 december 2009

    Jag tänker på saffran och fisk - juligt. Har inget direkt recept att föreslå, annars håller jag med J-G om inkokt lax, en klassiker som man ju ofta har på påskbordet?

  • Okänd 6 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 6 dec 2009

    Jag tänker på saffran och fisk - juligt. Har inget direkt recept att föreslå, annars håller jag med J-G om inkokt lax, en klassiker som man ju ofta har på påskbordet?


    Och på julbordet mama 97 mia!

  • Nickan70 6 december 2009

    Tack snälla ni för tips! Men fortsätt gärna skriva om ni har fler idéer.

    kattgnag: De är inte vegetarianer utan de äter inte nöt- lamm- eller griskött pga tarmsjukdom och de har blivit bättre/bra att utesluta kött. Så både fågel och fisk går bra... och skaldjur förstås. :) Så sitter du på några mumsiga recept får du gärna dela med dig. :D

    jimboz: Ska kolla länken... hamnar det inte på julbordet så kanske det kommer med till nästa bjudning eftersom vi älskar asiatisk mat. (Y)

    jan-gunnar-j: Ankan är nog inte så mycket mer avancerat än all annan mat man sliter med inför jul och eftersom anka är sååå himla gott så kan man nog ta slitjobbet! :) Det är ju inte varje dag man gör anka så det blir en kul grej på julbordet. Lake är också intressant! (Y)

    mattjejen: Perfekt! Kryddnejlikor hör julen till! Luktar och smakar gott och som dekoration är ger det en julig upplevelse. ::p

    mama97mia: Saffran är precis som kryddnejlikor ett måste till jul. :)

    Ett recept med saffran i fisk eller fågel vore jag väldigt tacksam för.

    Jag bockar och bugar för era tips.

  • anluk 6 december 2009

    Köttbullar kan man ju göra på kalkon/kycklingfärs.

  • idea_ 6 december 2009

    För att inte tala om att de brukar sälja, som skinkalternativ, stora kokt kalkonbröst som man kan griljera. det säljs ju även kyckling/kalkonkorv så om man delar upp de "varmkorvarna" i mindre bitar och klipper ändarna av bitarna som man gör med prinskorv så blir det som på ett vanligt julbord.

  • Nickan70 6 december 2009

    Ni är suveräna! Tack för otroligt bra tips!

    Färdiga köttbullar av kalkon eller kyckling blir perfekt! Är en hejare på farmors köttbullar... men med kyckling... njae... jag törs nog inte experimentera med det på egen hand så det får bli från affären. :)

    Griljera kalkonbröst som en skinka måste jag göra! Fick det hos kompisar för något år sen men hade helt glömt av det.

    Jag som var helt ställd och kände mig helt blockerad och kunde inte komma på några rätter alls har nu fått suveräna uppslag! Tack alla för toppenbra tips.

    Men som sagt, har ni fler tips så fortsätt skriva. Gärna något recept med saffran. :p

  • egonsolo 14 december 2009

    - vi har alltid på juldagen med flera gäster - duger kanske också julafton, i st f kalkon tillagat en stor fin majstupp ca 3 kg (som minikalon). Med traditionella tillbehör. I ugnen i stekpåse, blir fin buljong till gräddsåsen med lite gelé eller portvin i. Och traditionellt med gelé, broccoli eller smörkokta slantade morötter eller ärter eller...
    Tuppen är saftigare än kalkon och resterna man fryser likaså.

    En varmrökt röding (lax, sik), i folie 200 grader i ugnen, 25 min - som potatisen ungefär. Såsen kall, blanda gräddfil o majonäs, vitlök, ev med finhackad inlagd gurka. Broccoli är mycket gott till detta.
    Vik upp folien och "skala" fisksidan, lossa bitar ur fileten med bred kniv och gaffel.

  • croxie64 14 december 2009

    Min sambo gör alltid helstekt anka som han fyller med clementiner first, och smaskigt blir det :D

    Om ni gillar lutfisk så är ju det en tradition på många julbord...eller brukade vara i alla fall. Den tillreder man som anvisat på paketet. Hur enkelt som helst :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.