Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Första adventsmiddag, TIPS??!

  • malin_larare 21 november 2009

    Jag ska bjuda några vänner på första adventsmiddag nästa söndag och behöver tips! Det ska vara "julig" mat, men inte julmat :)

    Inga allergiker att ta hänsyn till...
    Tips mottages tacksamt!

  • anluk 21 november 2009

    Som förrätt/välkomstdricka:

    Glögg och Tunnbrödsrulle med gorgonzola och pepparkaka

    Huvudrätt:

    Julmustkyckling

    Efterrätt. Fruktfat

  • siggemums 22 november 2009

    Glögg och en vacker dukning räcker långt i advent.
    Lägg en ljusslinga på bordet antingen direkt på eller använd en enfärgad vit, grön eller varför inte en lila duk. Lägg till några silverfärgade kulor. Köp ett 10-pack vita rosor, klipp av stjälkarna och lägg blommorna i olika glas och skålar längs slingan. Ställ ut några passande värmeljusstakar. Enklare kan det knappast bli men succen är given. Närmare jul kan man byta ut vitt och silver mot rött om man vill ha det ännu juligare.

    Nu var det ju julig mat och inte dukning du frågade efter.
    Kalkonbröst lagade i ugn, god mat som passar till jul och året runt. Något som är väldigt god "vintermat" är faktiskt tjocka revbenspjäll penslade med soya och ingefära, till det antingen äpplemos eller stekta äpplebitar blandade med pepparrot .
    Kokt potatis eller honungsglaserade rotsaker passar till båda rätterna, gör en sås på den goda skyn till.

    Till kaffet kan man göra favoritkakan i en fin form, tex IKEA´s stjärna. Pudra över florsocker.Fina röda muffinsformar finns på Åhlens om man vill göra muffins.
    Annat som passar är pepparkakscheescake eller mjuk pepparkaka med philadelphiatopping. Dekorera med något juligt som guld o silverstössel eller kanske nonstop.

  • Erajscha 22 november 2009

    Glöggkokta päron med glass till efterrätt kanske?

    Risgrynspannacotta med saffran och glöggkokta päron

  • lena4 22 november 2009

    Vi äter alltid lutfisk, potatis, vitsås, senap och gröna ärtor på första advent.(L)

  • The_mama97mia 27 november 2009

    Vad står på bordet hos dig i Advent? Nu är helgen äntligen här och jag blir nyfiken, vi hade två trådar om mat i advent och jag vill veta vad det landade på???

  • kari58 27 november 2009

    Ja första advent är jag nog bakis, ska på 50 års fest i morgon. Så på bordet står det nog soppa o alvedon(L)

  • The_mama97mia 27 november 2009

    hehe inte fel...
    Mycket nöje!

  • farmoringer 27 november 2009

    Vi ska på kalas och det ska hållas på en Asiatisk restaurang så det blir min 1: advents middag. Asiatisk middag...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.