Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gamla julrecept

  • Annapreciosa 30 september 2010

    Hej!
    Söker annorlunda/gamla julrecept, som typ glömts bort...!

  • ankiedfelt 30 september 2010

    här i finland är ett gammalt säkert kort på julen kålrotslåda, mumsigt som bara den :)
    600 kålrot
    vatten
    salt

    1 1/2 dl ströbröd
    1 1/2 dl grädde
    2 ägg
    1 dl sirap
    salt
    malen vitpeppar
    Skala och dela kålrötterna i mindre bitar ,koka dem mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mixa kålrötterna till pure´,blanda i ströbröd,grädde och ägg, smaka av med salt,vitpeppar och sirap. Häll i ugnsform och gör vågor i smeten med baksidan av en matsked, strö över litet ströbröd och grädda i 175 grade till lådan fått fin färg ( ca 45 minuter). Äts tillsammans med övriga traditionella julrätter så som skinka,rosoll, sill och så vidare. Lycka till!

  • Eery 30 september 2010

    grisfötter. faktiskt hur äckligt som helst och det kan ju vara därför det är bortglömt...
    och ja jag vet att det är en smaksak men det är ju bara brosk fett och klövar;)

  • Eery 30 september 2010

    grisfötter. faktiskt hur äckligt som helst och det kan ju vara därför det är bortglömt...
    och ja jag vet att det är en smaksak men det är ju bara brosk fett och klövar{curl-lip}

  • Disen 1 oktober 2010

    Vet inte hur gamla recept som du är ute efter men detta är ett för mig gammalt recept. Jag har fått det från min mamma, men egentligen så är det mormors recept. Ingen jul utan denna korv. {eat}

    Köttkorv till julen

  • MrsC 1 oktober 2010

    Skrivet av Eery den 30 sep 2010

    grisfötter. faktiskt hur äckligt som helst och det kan ju vara därför det är bortglömt...
    och ja jag vet att det är en smaksak men det är ju bara brosk fett och klövar{curl-lip}


    Jag älskar grisfötter (Y) finns alltid på julbordet!

    Inkokta Grisfötter

  • MrsC 1 oktober 2010

    Brunkål

  • MrsC 1 oktober 2010

    Rödkål

  • 7201 1 oktober 2010

    Skrivet av ankiedfelt den 30 sep 2010

    här i finland är ett gammalt säkert kort på julen kålrotslåda, mumsigt som bara den :)
    600 kålrot
    vatten
    salt

    1 1/2 dl ströbröd
    1 1/2 dl grädde
    2 ägg
    1 dl sirap
    salt
    malen vitpeppar
    Skala och dela kålrötterna i mindre bitar ,koka dem mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mixa kålrötterna till pure´,blanda i ströbröd,grädde och ägg, smaka av med salt,vitpeppar och sirap. Häll i ugnsform och gör vågor i smeten med baksidan av en matsked, strö över litet ströbröd och grädda i 175 grade till lådan fått fin färg ( ca 45 minuter). Äts tillsammans med övriga traditionella julrätter så som skinka,rosoll, sill och så vidare. Lycka till!

  • 7201 1 oktober 2010

    Den finska kålrotslådan är kanongod !!!!!!
    Har alltid med den på Julbordet....fast jag hyvlar över mycke smör innan jag ställer in den i ugnen
    så att den blir så där knäckig.
    Måste testas!!!!! Åhhhh va jag längtar till Jul !!!!!!!

  • justinethyme 1 oktober 2010

    I min finska kålrotslåda har jag någon potatis med bland kålrötterna och istället för ströbröd mannagryn, men inte lika mycket..Annars lika som receptet ovan

  • boz1965 1 oktober 2010

    Gammaldags julkorv

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skånsk Leverkorv

  • chrisq 1 oktober 2010

    (Y) inkokt ål o äggröra är ett måste på vårat julbord

  • LEDIVO 1 oktober 2010

    Julkorv, mammas

  • 7201 1 oktober 2010

    Skrivet av justinethyme den 1 okt 2010

    I min finska kålrotslåda har jag någon potatis med bland kålrötterna och istället för ströbröd mannagryn, men inte lika mycket..Annars lika som receptet ovan

    Jag tillsätter en morot .....

  • Mat1lda 1 oktober 2010

    Hemgjord leverpastej hör hemma på julbordet :D gott både till potatis eller som pålägg!

  • Annapreciosa 6 oktober 2010

    Åh tackar! Många spännande recept :)

  • MrsC 6 oktober 2010

    Leverpastej

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.