Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grönkål

  • friis 21 juni 2007

    Kanske inte riktigt ligger i tiden men jag frågar i alla fall.

    Min farmor brukade alltid göra grönkål till julbordet. Och jag tyckte det var grymt gott till julskinkan.

    Hur tillagar men det? Jag vet att man steker det på något sätt men ska man bara steka det i smör eller vad?

    Tacksam för svar!

    //Andreas

  • jhulia 23 juni 2007

    Grönkål till jul (långkål).

    Koka först grönkålsbladen i grönsaksbuljong tills de blivit mjuka. Låt svalna och hacka/strimla grönkålsbladen.

    Fräs sedan hacket i lite smör och tillsätt grädde och låt puttra tills det blir krämigt, smaksätt med salt, peppar och lite socker.

  • friis 25 juni 2007

    Aha!

    Låter som något som jag skulle gilla.

    Tror dock inte att farmor hade i någon matlagningsgräde, om jag minns rätt hur det såg ut.

    /Andreas

  • jhulia 29 juni 2007

    ---> Andreas......

    Tillagningen beror nog till stor del på var i landet man bor....

    I vår familj åt vi grönkål året runt , där mamma gjorde typ gryta, där hon fräste rökt sidfläsk i tärningar (alt bacon) och sen hade i den hackade grönkålen, ev några potatisar i tärningar och grönsaksbuljong och så fick det puttra och så så smaksatte hon med vitpeppar, lite riven muskot och ev lite salt......

    Vad du än hittar på, så lycka till i köket och smaklig måltid! :) :)

  • verlden 1 juli 2007

    Grönkål är gott i en sallad, trimla kålen enligt eget huvud, som dressing är olja, citron, salt & peppar gott.

    Det går även att göra god soppa av den.

    Lycka till & smaklig spis
    Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.