Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Häst

  • farmoringer 29 december 2008

    Är det någon som ätit eller tillagat hästkött? Nån som har nåt gott smarrigt recept på det?
    Vi ska ha hästfilé till nyår.
    Är säkert tabu för många. :o
    Men jag tycker hästkött är gott..(Y)

  • Eery 29 december 2008

    Japp, brukar äta grillad hästfilé till midsommar. Tyvär har jag inget tips om vare sig kryddning eller tillagning (såvida ni inte tänker släpa fram grillen) men gott är det.:p

  • farmoringer 29 december 2008

    Nä, grillen ska inte fram, men vad använder du när du grillar då?

  • lennali 29 december 2008

    Hej Farmoringer
    Hittade detta på internet.

    Hästfilé à la Chateaubriand 2 pers.
    Ingredienser
    350 g Hästfilé
    Salt
    Peppar
    Vitlök
    Olivolja

    Så här gör du:
    Putsa filén, dvs ta bort fett och senor. gnid in den med salt, peppar och vitlök. Bryn köttet på alla sidor i smör och olivolja på stark värme. Minska värmen och stek vidare på svag värme. Köttet ska steka totalt 15 minuter. Låt vila ytterligare 10-15 minuter och dela sedan köttet i 2 bitar. Servera gratinerad fänkål och pasta.

    Eller så en västerbottenostpotatisgratäng (läste jag på en annan sida att det skulle vara gott till).

  • farmoringer 29 december 2008

    lennali:

    Tack för att du hittade åt mig.....(Y)

  • The_mama97mia 29 december 2008

    jag har inte ätit hästfilé men har hört att restauranter ofta köper in det. Skulle nog tillaga som vanlig oxfilé. Det blir det här på nyårsafton i alla fall.

  • farmoringer 29 december 2008

    Hästfilén var billigare här än oxfilén. Så då tänkte vi prova nåt nytt se...

  • The_mama97mia 29 december 2008

    Spännande, du kan väl tala om hur bra det blev sen? *ler*
    Lycka till!

  • Lilloo 29 december 2008

    Vi marinerade och grillade våran hästfilé i somras på vanlig kolgrill. Tillagade den på samma sätt som fläskfilé. Skivad och marinerad. Måste säga att det var bland det godaste jag ätit. Särbon säger att om oxfilén var dyrare än hästfilén så hoppas han att du köpt på dig ett litet lager. Vi gav 350:-/kg då...

  • farmoringer 29 december 2008

    Svensk hästfilé 199:- Brasiliansk oxfilé 254:- Blev ett lätt val.

  • The_mama97mia 29 december 2008

    Det ska jag hålla ögonen öppna för... Vilken affär? Nu bor ju inte jag i Norrland men ändå?

  • farmoringer 29 december 2008

    ICA kvantum..

  • Lilloo 29 december 2008

    Oj, det var ett riktigt bra pris. Hoppas att du kommer att tycka om det... Jag tyckte att det var alldeles suveränt gott

  • farmoringer 29 december 2008

    Jag tror att jag kommer att tycka om det...(L)

  • Gnagett 29 december 2008

    Jag köpte ofta hästkött när jag bodde i Stockholm, typ lövbiff. Vi tyckte det var gott. MEN så började dottern rida när vi flyttade till Falkenberg och då var det/är det inte på tal om att äta hästkött. och har man ägt en häst (som hon gjort) och man varit och pysslat om den så blir det svårt. Men gott är det iaf. jag smygköper hamburgerkött ibl.

  • bernit 29 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 29 dec 2008

    Är det någon som ätit eller tillagat hästkött? Nån som har nåt gott smarrigt recept på det?
    Vi ska ha hästfilé till nyår.
    Är säkert tabu för många. :o
    Men jag tycker hästkött är gott..(Y)


    Jag jobbade på de bättre krogarna i Göteborg i början på 70-talet. På en av de större hotellen (med två krogar) importerade vi hästfilé från Island (av alla ställen).
    Behandla hästfilen som oxfilé. Skillnaden är att även om du steker filén blodig eller medium så kommer den att vara lite grå i köttet - smakar mer eller mindre som oxfilé

  • farmoringer 29 december 2008

    Bernit: Jag började bläddra i min gamla kokbok från 1944, Min stora kokbok, då förstod jag att jag kunde göra som med oxfilén.
    Det ska bli spännande att smaka...

  • bernit 29 december 2008

    Vad jag kommer ihåg fick man sluta servera vissa rätter gjorda på hästfilé där det antogs vara oxfilé som avsågs, t.ex "Tornedo Rossini" eller "Cour de filét" eller något annat klassiskt garnityr, så det slutade med att det stod "Filé Steak" , "Filébiffstek" eller "Lövbiff" etc. på menyn, allt för att det inte skulle bli falsk marknadsföring.

  • farmoringer 29 december 2008

    Ja, jag får verkligen fundera på vad jag ska hitta på med min häst....

  • matnjutaren 30 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 29 dec 2008

    Ja, jag får verkligen fundera på vad jag ska hitta på med min häst....


    He He :p kan bara inte låta bli....:p"
    F´låt"..*blink* *blink*

    Ta och "sadla" den in i ugnen...:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.