Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Häst

  • farmoringer 30 december 2008

    Nja, kanske inte nån sadel, alltså inbakad menade du väl..*S*..:p

    Steker den nog i skivor och en god potatisgratäng med mycket västerbottensost och kanske lite soltorkade tomater ..(L) Och vitlök...

  • matnjutaren 30 december 2008

    Oj Oj Oj! Tror jag "bjuder" in mej hos dej i morgon kväll..*Flörtar *.(L)
    Lät riktigt gott! (Y)

    GOTT NYTT ÅR! farmoringer (L)

  • farmoringer 30 december 2008

    Synd att det är så långt mellan skåne och norrbotten då....

    Men kanske nån flygstol finns kvar :D

    Gott Nytt År till dig också matnjutaren..

  • Lange 31 december 2008

    Äntligen någon som inte har en massa tabu för vissa sorters kött. Jag brukar skämta om att mina fossiler har passerat bäst före datum och tyvärr är oätliga.
    Alla djur förtjänar samma respekt men när livet har flytt så är det bara ett "skal" kvar.
    Varför är det värre att äta ett djur som man vet haft det bra och blivit humant avlivat än ett som man aldrig sett?
    Kotletten, färsen eller steken i kyldisken har också varit ett djur. Garanterat så har det svenska hästköttet haft ett bättre liv än det Brasilianska nötköttet så grattis till ett utomordentligt bra val.
    Ha ett riktigt gott nytt år och jag ser också fram emot att få veta resultatet.

  • LindaPortos 31 december 2008

    Från en riktig hästmännsika som jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta hästkött. :@
    Håller mig till oxfilé och fläskfilé.

  • moch111 31 december 2008

    Skrivet av BorderCollie den 31 dec 2008

    Från en riktig hästmännsika som jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta hästkött. :@
    Håller mig till oxfilé och fläskfilé.


    Är också hästmänniska, men tycker hästkött är jättegott. Tycker om kor och grisar också och har inget emot att äta kött från dom heller

  • farmoringer 1 januari 2009

    Mmm så gott det var med hästfilé. Mört så det var inte klokt. Kommer att inköpas fler gånger om tillfälle ges...

  • MammaModesty 1 januari 2009

    Hästfilé är bland det godaste man kan äta... det smakar mer "kött" än vad oxfilé gör... och vi borde äta mer häst i sverige för som det ser ut nu så är slaktpriset för dåligt på häst så vi fraktar hästar ner till sydeuropa för att slaktas och hur "humant" är det?? och detta bara för att slaktpriset är bättre där nere.. nä de hästar vi äter här har levt ett bra liv.. ofta mycket bättre än vad våra kor och grisar gör under massuppfödning.... dessutom är det himla gott och som sagt billigt... mycket billigare än oxfilé jag brukar beställa ett par filéer av en slaktare och då betalar jag 159kr/kg när vi hade häst själv så fick vi lov att slakta den ena pga vissa omständigheter och då tog vi vara på filén själva.. låter grymt men vi tyckte att vi verkligen visste vad köttet kom ifrån och då hästen ändå skulle gå till slakt så fanns det ingen anledning att inte ta vara på det som var gott.

    när jag gör hästfilé så steker jag den blodig och sedan tar den ur pannan häller vin och grädde i pannan och ev lite soya.. låter såsen puttra upp och puttra ihop ca 5 minuter lägger ner filen någon minut innan servering så den får upp lite värme.. det är såååå gott.... (Y)

    Önskar alla ett gott 2009

  • farmoringer 1 januari 2009

    Det där lät gott MammaModesty. Får jag tag på nåt mer så ska jag prova det..

    Gott Nytt År på dig...

  • CARLJU 1 januari 2009

    (Y) Vi köpte ofta hästkött när vi hade en lokal slaktare i byn, köper fortfarande hästkött när vi kommer över det. I Frankrike har dom särskilda slaktare för hästkött.
    Jag tycker att både filén och entrecoten är minst lika goda som nöt, det som skiljer tycker jag är doften när det är rått. Kan ej se någon skillnad på att äta häst eller nötkreatur, kött som kött.
    Kan tro att vi lantbor kanske har en annan uppfattning än statsbor.
    Ät mer varierat kött ifrån Sverige så vi slipper frakta djuren till södra Europa för ohumant slaktande.

  • Lilloo 1 januari 2009

    Instämmer med en hel del av er här. Jag äter det mesta i köttväg. Spelar ingen roll om det är gris, kyckling, nöt eller häst osv. Jag är dock ganska noga med att köpa just svenskt kött. Gärna närproducerat om det går, även om det är lite dyrare många gånger.

  • MammaIrene 1 januari 2009

    Skrivet av BorderCollie den 31 dec 2008

    Från en riktig hästmännsika som jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta hästkött. :@
    Håller mig till oxfilé och fläskfilé.

  • MammaIrene 1 januari 2009

    Skrivet av MammaIrene den 1 jan 2009

    Skrivet av BorderCollie den 31 dec 2008

    Från en riktig hästmännsika som jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta hästkött. :@
    Håller mig till oxfilé och fläskfilé.


    Nu blev det fel bara för jag skrev fö långt inlägg.....

    Jag menar i alla fall att det är bra mycket bättre om vi åt mer hästkött här i sverige så slapp de arma djuren åka på plågsamma hästransporter ner till Italien där de äter mycket hästkött.....
    Det är ju så att de lider inte längre om de är döda....
    Sedan vilket kött man äter är väl upp till var o en, det är ju bara kulturella skillnader , i Indien äter man ju inte kor te x

    Jag tycker det är väldigt fel av er att sätta arga gubbar i era meddelanden bara för att ni inte äter denna typ av kött o för att ni menar er vara hästvänner..........
    Är ni hästvänner borde det ju vara viktigt för er att djuren inte lider o det får det ju göra när de spelat ut sin roll.. o skall skickas i väg till slakt i andra länder...

    Nej god djurhållning är väl ändå det bästa, o viktigaste o det gäller alla djur, så välj svenskt!!!!

    Vi har här ätit eget lamm till nyår o vi har ca 45 kg kvar i frysen.
    Där vet jag att jag har frysen full med kött från 3 djur som verkligen haft ett härligt liv o en snabb död.

    God djurhållning är det viktigtaste och sedan väljer man själv vilket kött man vill äta, men låter också bli att klanka ner på andra som väljer annorlunda än en själv.......

  • ljunkan 1 januari 2009

    Håller med emmiss, "äter ni hund till valborg??"
    Och kanske katt till midsommar(N)??

  • ingegerdb 1 januari 2009

    Skrivet av MammaIrene den 1 jan 2009

    Skrivet av MammaIrene den 1 jan 2009

    Skrivet av BorderCollie den 31 dec 2008

    Från en riktig hästmännsika som jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna äta hästkött. :@
    Håller mig till oxfilé och fläskfilé.


    Nu blev det fel bara för jag skrev fö långt inlägg.....

    Jag menar i alla fall att det är bra mycket bättre om vi åt mer hästkött här i sverige så slapp de arma djuren åka på plågsamma hästransporter ner till Italien där de äter mycket hästkött.....
    Det är ju så att de lider inte längre om de är döda....
    Sedan vilket kött man äter är väl upp till var o en, det är ju bara kulturella skillnader , i Indien äter man ju inte kor te x

    Jag tycker det är väldigt fel av er att sätta arga gubbar i era meddelanden bara för att ni inte äter denna typ av kött o för att ni menar er vara hästvänner..........
    Är ni hästvänner borde det ju vara viktigt för er att djuren inte lider o det får det ju göra när de spelat ut sin roll.. o skall skickas i väg till slakt i andra länder...

    Nej god djurhållning är väl ändå det bästa, o viktigaste o det gäller alla djur, så välj svenskt!!!!

    Vi har här ätit eget lamm till nyår o vi har ca 45 kg kvar i frysen.
    Där vet jag att jag har frysen full med kött från 3 djur som verkligen haft ett härligt liv o en snabb död.

    God djurhållning är det viktigtaste och sedan väljer man själv vilket kött man vill äta, men låter också bli att klanka ner på andra som väljer annorlunda än en själv.......


    Kusin Irene klokt sagt!

  • bernit 2 januari 2009

    Jag har faktiskt ätit hund (ovetandes) och det smakade riktigt gott - att vi inte äter hund är väl som med häst att flertalet människor lägger känslor i vem som är "leverantör" av köttet.
    På djurmarknaden i Hong Kong säljs "mathundar" till hugade spekulanter, och de är många i den delen av världen.
    Som födoämne så är det absolut inget fel på hund - men känslomässigt tar det lite emot. Hos oss är ju det inget problem eftersom det inte levereras hundkött.

  • matnjutaren 2 januari 2009

    Har varit "bondmora" och inte kan man blunda för att djuren som man ger mat ett tag och sedan avlivar för att äta, kan göra lite "ont" men...Det är ju naturens gång...:o

    Håller FULLKOMLIGT med ingegerdb.(Y)

    Du har en klok kusin i MammaIrene.(Y)(Y)(Y)

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    viltkött är också gott, hare, älg, ren, kanin..
    ripor är ju väldigt söta.. men också väldigt goda :)
    Håller med om att så länge djuret har haft en human tid i livet, gärna lokalproducerat och ekologiskt så är allt toppen. (Vilt är ju naturligt ekologiskt men det framkommer sällan i debatter)
    Gott nytt år på Er

    //Johan Kock

  • matnjutaren 2 januari 2009

    SÅÅÅ sant som det är sagt!
    Äter vilt så det "sprutar" ur öronen..:p Fasan nu senast. (Y)
    Tur att man kan jaga med! (Y)
    Synd bara att det är så dyrt att köpa...(N)

    Gott Nytt År på dej med. :)

  • Okänd 2 januari 2009

    Skrivet av ljunkan den 1 jan 2009

    Håller med emmiss, "äter ni hund till valborg??"
    Och kanske katt till midsommar(N)??


    Varför såna tråkiga inlägg....det är upp till var och en vad man vill äta.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.