Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp - mitt kalkonrecept är borta

  • beritmaria 17 november 2008

    Helstekt kalkon fylld med citron, bacon, persilja, vitlök. Sen skulle man "täppa till" hålen med citronhalvor. Den var införd i ngn inrednings- eller mattidning i mitten av 80-talet. Jag gjorde den flera år, men nu hittar jag inte receptet.

    Jättetacksam för alla spår som någon kan ha!

  • marjoh1 18 november 2008

    Ett tips är väl kanske att kontakta en veckotidning som har receptbilaga och fråga om de har något recept som kan stämma in på det du beskriver.
    Lycka till i ditt sökande:)

  • beritmaria 16 december 2008

    Har jag gjort. Jagade de på Allas och Hemmets veckotidning som sjutton. Men jag har insett att receptet nog var infört i någon sån där "fin" soffbordstidning, typ 94 eller något. Inredning och fina hus. Låg i väntrummet när jag och mitt X höll på med IVF.

  • freja71 17 december 2008

    Hej.

    Jag hittade ett recept på "Vi-butikernas" hemsida.

    Helstekt kalkon med fyllning

    Tid ca: 2 tim +
    Svårighetsgrad: Medium

    Ingredienser

    Fyllning:
    6 skivor bacon
    smör till stekning
    2 vitlöksklyftor
    svartpeppar
    1 dl champinjoner
    3 dl persilja
    2 msk smör
    3 skivor cheddarost, riven

    Helstekt kalkon:
    1 kalkon, vikt ca 5 kg
    1 citron
    0,5 dl smör, smält
    salt
    peppar
    4 droppar soja

    Tillagning
    Amerikanarna äter kalkon till
    Thanksgiving och till jul. Här får du ett recept på en god fyllning som Emma Fischer i stadsdelen Williamsburg brukar laga.

    Fyllning:
    - Stek baconskivorna i smör på het värme.

    - Bred ut baconskivorna på en tallrik.

    - Blanda de pressade vitlöksklyftorna, peppar, finskurna champinjoner och persilja och smula ner baconskivorna.

    - Lägg i smör.

    - Placera röran i en ugnssäker form och toppa med ostskivorna.

    - Värm i ugnen till osten smält.

    - Lägg fyllningen i kalkonen och stek den sedan i ugn enligt anvisningar nedan.

    Helstekt kalkon:

    - Sätt ugnen på 225°.

    -Tina kalkonen. Dela citronen och
    stoppa ena halvan i ”halsgropen” så att citronen fyller ut det tomma skinnet uppe vid halsen. Fäst eventuellt med en tandpetare.

    -Stoppa fyllningen i kalkonen och bind ihop lårbenen. Gnid kalkonen med den andra citronhalvan. Blanda smöret med kryddor och soja och pensla kalkonen runt om.

    - Stek kalkonen i ugn tills den blir brun runt om. Häll på vatten och sänk temperaturen till 175°. Stek vidare med ryggen uppåt och sedan med sidorna upp. Ös över lite stekspad då och då. Vänd bröstet uppåt den sista halvtimmen. Beräkna 45 minuters stektid per kilo kalkon.

    Hoppas att det är likt det recept du söker :)

    Hälsningar
    Ann

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.