Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hummer till huvudrätt?

  • LittleMissTessie 29 december 2010

    Vi är ett gäng som skall fira nyår tillsammans. Vi har bestämt oss för att bara servera huvudrätt och dessert, alltså ingen förrätt. Nu är det så att en av oss har kommit över hummer till ett väldigt förmånligt pris och vi skall därför ha hummer gratinerad med västerbottenost mm. till huvudrätt. Problemet vi har är att vi inte vet vad vi ska servera till den gratinerade hummern för att göra det mer matig och också mättande.

    Vi hade på förslag att bara servera hummern med vitlöksbröd och en sallad, men det blev en del mutter i ledet från männen. Vad tycker ni?

    Tacksam för tips och idéer!

  • jollo10 29 december 2010

    Risotto är otroligt gott och passar perfekt till hummer och är väldigt mättande!

  • chrisq 29 december 2010

    :DD jag hade gått på lite skaldjurstema lite räkor o kräftor med lite goda starka såser en hummersoppa till o sallad ost o pain riche o gratinerade hmmern klart lycka till

  • mariaengstrom 29 december 2010

    Surf and turf kanske kan vara ett alternativ?

  • cawn 29 december 2010

    Hos oss är det alltid gratinerad hummer till huvudrätt.Jag gör den med en röra på stekt svamp,ihopkokt grädde med massa riven ost,konjak och en ägggula.Sen lägger man i hummern.Strö mer ost över och gratinera.Detta är så mättande att man inte ska ha något mer än lite bröd för att suga upp den goda såsen med.Vårt problem är att när man ätit den är man så mätt att det är svårt med efterrätt .Någon som har förslag på någon festlig men lätt avslutning?

  • jollo10 29 december 2010

    En lätt fruktsallad

  • cawn 29 december 2010

    Skrivet av jollo10 den 29 dec 2010

    En lätt fruktsallad

    Är alltid gott,men det ska vara lite festligare än så.Vi har kört med frukt i olika lagar(hur sjuttsingen böjer man en lag flera???)Något bra tips på god lag?

  • chrisq 29 december 2010

    Skrivet av cawn den 29 dec 2010

    Hos oss är det alltid gratinerad hummer till huvudrätt.Jag gör den med en röra på stekt svamp,ihopkokt grädde med massa riven ost,konjak och en ägggula.Sen lägger man i hummern.Strö mer ost över och gratinera.Detta är så mättande att man inte ska ha något mer än lite bröd för att suga upp den goda såsen med.Vårt problem är att när man ätit den är man så mätt att det är svårt med efterrätt .Någon som:DD har förslag på någon festlig men lätt avslutning?
    :DDså som du gör har jag alltid gjort o det kan jag lova blir inte mätt på det o då har vi det som förrätt så en huvudrätt på det sitter fint annars får man ha en del till om hummern ska va huvudrätt mina gäster hade aldrig blivit mätta

  • mnf 30 december 2010

    Skrivet av cawn den 29 dec 2010

    Skrivet av jollo10 den 29 dec 2010

    En lätt fruktsallad

    Är alltid gott,men det ska vara lite festligare än så.Vi har kört med frukt i olika lagar(hur sjuttsingen böjer man en lag flera???)Något bra tips på god lag?


    Det är väl frukten som är pluralis och lagen singularis?

    "olika frukter i lag" kanske :)

    Mitt problem är hummer till förrätt, har aldrig vare sig ätit eller tillagat. Hur serveras hummer till förrätt?

  • Pontusrehn 30 december 2010

    Som avslutning, om den ska vara lätt, hade jag haft just olika färgglada frukter (kiwi, jordgubbar, stjärnfrukt, ananas) och till det möjligen en vit sorbet (champagnesorbet kanske?).
    Om det inte räcker för mättnaden kan man ju ta en ostbricka innan det söta, alternativt låta gästerna välja om de vill ha ost och/eller frukttallrik. Cirka två-tre hårda ostar av olika karaktär (spanska fårostar, svensk västerbotten, schweizisk emmenthaler t.ex. och en mjuk ost såsom en brie på lättpastöriserad mjölk samt en grönmögelost (st. agur, gorgonzola, roquefort, kvibille).

  • cawn 30 december 2010

    Skrivet av Pontusrehn den 30 dec 2010

    Som avslutning, om den ska vara lätt, hade jag haft just olika färgglada frukter (kiwi, jordgubbar, stjärnfrukt, ananas) och till det möjligen en vit sorbet (champagnesorbet kanske?).
    Om det inte räcker för mättnaden kan man ju ta en ostbricka innan det söta, alternativt låta gästerna välja om de vill ha ost och/eller frukttallrik. Cirka två-tre hårda ostar av olika karaktär (spanska fårostar, svensk västerbotten, schweizisk emmenthaler t.ex. och en mjuk ost såsom en brie på lättpastöriserad mjölk samt en grönmögelost (st. agur, gorgonzola, roquefort, kvibille).
    Nu är det bestämt och inhandlat.Det blev frukter i lag och en zabaionesås till.Kanske ett litet havreflarn till.Tack för alla tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.