Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör jag svenskt julbord utomlands?

  • Foxears 7 december 2012

    Jag behöver lite hjälp och tips på bra recept hur jag kan få ihop ett så riktigt julbord som möjligt nu när jag bor utomlands. Jag bor i Beijing, och det är svårt att göra och få tillgång till alla de saker man behöver. Dessutom är jag själv inte något vidare duktig på matlagning (har aldrig själv lagat ett julbord tidigare heller, bör väl nämnas), men jag kan följa recept ;)

    Vi kan förutsätta att ingenting, som tex rödbetssallad, går att köpa färdigt. Däremot ska jag kunna få tag på basvaror till det mesta, det tror jag i alla fall.

    Nu till det jobbigaste: Det finns ingen ugn. Kineser lagar nämligen inte saker i ugn. De enda som har ugn är stora restauranger och liknande. Andra saker jag vet att jag inte kan få tag på: Gräddfil, creame fraich och filmjölk. Däremot ska yogurt och mjölk inte vara ett problem.

    Jag skulle vara tacksam på tips på hur jag i alla fall kan få fram något som kan påminna ett svenskt julbord trots brist på ugn. :)

  • Josefinenordstrom 7 december 2012

    Har de inte det mesta du behöver på Ikea? Har hört att man altid kan komma dit och känna sig som hemma, var man än är i välden.

  • svengelsk 7 december 2012

    Det här tar mig tillbaka till den förIKEIska tiden. Då köpte jag färsk sill som jag saltade, lakade ur och lade in och jag lade in min egen 'ansjovis' med sandel som jag köpte på apoteket i Sverige.
    Om Du inte har ugn får Du väl försöka med något tunnbröd i stekpanna. Köttbullar borde också gå bra. Minijansson i stekpanna. Det kanske finns någon salt kinesisk fisk som kan ersätta ansjovisen.
    Ägghalvor med majonnäs och räkor var alltid populärt. Ris till gröten lär Du väl få tag på.

  • DoctorWho 7 december 2012

    Jag hittade detta recept här på MK.
    Janssons rårakor

  • The_mama97mia 7 december 2012

    Skrivet av svengelsk den 7 dec 2012

    Det här tar mig tillbaka till den förIKEIska tiden. Då köpte jag färsk sill som jag saltade, lakade ur och lade in och jag lade in min egen 'ansjovis' med sandel som jag köpte på apoteket i Sverige.
    Om Du inte har ugn får Du väl försöka med något tunnbröd i stekpanna. Köttbullar borde också gå bra. Minijansson i stekpanna. Det kanske finns någon salt kinesisk fisk som kan ersätta ansjovisen.
    Ägghalvor med majonnäs och räkor var alltid populärt. Ris till gröten lär Du väl få tag på.


    Håller med - funderar dessutom på ngn kålrätt - vi har ju gärna både rödkål o brunkål på julbord - sött, salt o lite syrligt med, borde falla kineser på läppen.

  • Foxears 8 december 2012

    Tack för svaren. När det kommer till IKEA så verkar jag där kunna få tag på glögg, pepparkakor och gravad lax, men inte så mycket annat som kan vara trevligt till julbordet. Har hittat inlagd sill vid tillfälle, men det verkar som om de har sljtat med det.

  • Erajscha 8 december 2012

    Kokt julskinka kanske kan funka?

  • Mistys 8 december 2012

    Vi har alltid ugnsomelett med räkstuvning på julbordet. Kanske funkar med en öppen omelett på spisen och räkstuvning på. Revbensspjäll borde väl också gå att få tag på. Gör dom i gryta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.