Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur länge håller sig en julskinka?

  • kycklingsoppa 3 december 2008

    Ja hur länge kan man ha en tillagad julskinka i kylskåpet inpackad i alumiumfolie?

  • Gnurf 3 december 2008

    Skinkan håller sig ungefär 1 vecka i kylskåp, nån gång har jag väl haft den drygt det oxå. Om skinkan står för länge i rumstemperatur förkortas hållbarheten. Sätt tillbaka den i kylskåpet så snabbt som möjligt, men frys annars bara in skinkan delad i lagoma bitar å plocka fram till wok å pastasås....(Y)

  • The_mama97mia 3 december 2008

    1 vecka är det jag har hört och sett med. Håller med Gnurf, frys in i bitar annars.

  • kajsa36 3 december 2008

    Jag har börjat med att ha 2 mindre julskinkor.....jag gör i ordning 1 först som vi äter upp och sedan den andra...:p

  • kycklingsoppa 3 december 2008

    Tack så mycket för svaren :)

  • monac 3 december 2008

    ja fy vilken bakteriehärd det kan bli om den åker in och ut några dagar...:'(

    Ät så mycket som går åt och tärna ner resten i pyttbitar...lägg i frysen. Till pasta,gratänger och just pytt! :)

  • systeryster 3 december 2008

    En annan fråga relevant till julmaten. Någon som vet hur länge en öppnad (inlagd) sillburk håller sig.Jag brukar alltid kasta den efter en vecka, men har fått för mig att den förmodligen klarar sig längre.:o

  • lenajeanette 4 december 2008

    Skrivet av kajsa36 den 3 dec 2008

    Jag har börjat med att ha 2 mindre julskinkor.....jag gör i ordning 1 först som vi äter upp och sedan den andra...:p

    (Y)
    Så mycket godare det blir med skinka som är nygjord isf att stått i kyl och blivit torr samt åkt ut och in på bordet.

    Jag ska också göra så i år.(Y)

  • kajsa36 4 december 2008

    Ja precis.....:p jag tycker att det är jätte bra att göra så...:D (Y)

  • boz1965 4 december 2008

    Skrivet av systeryster den 3 dec 2008

    En annan fråga relevant till julmaten. Någon som vet hur länge en öppnad (inlagd) sillburk håller sig.Jag brukar alltid kasta den efter en vecka, men har fått för mig att den förmodligen klarar sig längre.:o


    Den bör hålla iaf två veckor. Men eftersom lagen är såpass sur är bakterier inte nåt större problem, det är snarare så att den börjar oxidera (härskna) och smaka allmänt illa på grund av detta. Bakterierna börjar inte bli nåt problem innan sillen för länge sedan har härsknat och smakar illa. Så länge sillen smakar bra kan du äta den. Såvida den inte åker jojo in och ut ur kylen och blir varm mellan varven, då trivs bakterierna riktigt bra.

  • systeryster 6 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 4 dec 2008

    Skrivet av systeryster den 3 dec 2008

    En annan fråga relevant till julmaten. Någon som vet hur länge en öppnad (inlagd) sillburk håller sig.Jag brukar alltid kasta den efter en vecka, men har fått för mig att den förmodligen klarar sig längre.:o


    Den bör hålla iaf två veckor. Men eftersom lagen är såpass sur är bakterier inte nåt större problem, det är snarare så att den börjar oxidera (härskna) och smaka allmänt illa på grund av detta. Bakterierna börjar inte bli nåt problem innan sillen för länge sedan har härsknat och smakar illa. Så länge sillen smakar bra kan du äta den. Såvida den inte åker jojo in och ut ur kylen och blir varm mellan varven, då trivs bakterierna riktigt bra.

    Tack, för upplysningen.Något jag undrat över länge men inte kommit ihåg att fråga om?:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.