Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mycket ströbröd till 1kg köttfärs?

  • Jessica85 12 december 2008

    Håller på med köttbullar inför julfest nu. Jag brukar bara hälla i ströbröd och mjölk på måfå och låta det stå en stund... men nu när det ska vara till flera vill jag ju ha det perfekt :-)

    Hur mycket ströbröd och mjölk bör man ha till 1kg köttfärs? Har läst 1dl ströbröd och 2dl mjölk.. men jag tycker det känns mycket. Vad säger ni?

  • Gnurf 12 december 2008

    Måfå är bäst!! :D 1kg färs är ju en del så inte är det mycket med 1dl ströbröd, personligen skulle jag sisådär dubblera den mängden...men det är ju jag det...:D

  • safir74 12 december 2008

    Då jag har hållit på med GI utesluter jag ströbröd helt och hållet. Köttbullarna blir lika bra och goda ändå. :D

  • dystraior 12 december 2008

    Själv brukar jag ta 1 dl ströbröd och 1 dl mjölk till 4 hg köttfärs så tycker det dubbla och kanske lite till skulle vara bra :)

  • MatAnders 12 december 2008

    Jag skulle råda dig att ta kokt riven potatis i stället blir mycket godare ca 2 normalstora till 500 g köttfärs.(Y)

  • Bianca 12 december 2008

    Jag tillhör också gi-anhängarna och utesluter ströbröd. Däremot brukar jag ha rätt rejält med riven gul lök i samt tillsätter ägg för att få det att hänga ihop bättre i stekningen.

  • boz1965 12 december 2008

    Skorpmjöl (som det heter här nere) kan ibland ta överhanden lite grand rent smakmässigt om det inte får svälla minst en halvtimme i mjölken innan man tillsätter den i köttsmeten. Men jag hade nog använt kokt, pressad potatis istället. Det smakar bättre och ger (enligt min egen smak) en bättre konsistens. 1½ - 2 medelstora potatisar till 1 kg färs borde vara lagom.

  • BADDARE 12 december 2008

    H:)EJ
    jAG TYCKER ATT 1 MSK/MÅTT TILL 100g KÖTTFÄRS BRUKAR BLI LAGOM. MJÖLKEN KAN DU UTESLUTA DEN GÖR BARA ATT DET BLIR SVÅRARE ATT STEKA. FASTNAR/BRÄNNER LÄTTARE I STEKPANNAN.
    Lycka till

  • skoftebyn 12 december 2008

    :oHej
    Använder hellre havregryn som fått svälla ikokande vatten ger ingen smak och fungerar bra.

  • Tillberga 12 december 2008

    Det blir mycket att trilla 230 st, men i sällskap går det lätt.

    3,75 dl havregryn
    33 cl vichyvatten, i flaska
    4 dl vatten, kallt
    3 st ägg
    2 msk salt
    0,5 tsk vitpeppar, mald
    1 tsk kryddpeppar, mald
    1 tsk svartpeppar, mald
    1 st rödlök, finhackad, lättfräst i smör
    1 st gul lök, riven
    1,75 kg nötfärs
    800 g fläskfärs
    5 msk potatismjöl

    Gör så här
    1. Blanda havregryn med vichyvatten och kallt vatten.
    Låt stå 15 minuter.
    2. Vispa upp äggen och blanda dem med havregrynen.
    Tillsätt kryddor och lök.
    3. Rör ner färserna och potatismjölet och blanda ordentligt.
    4. Forma köttbullar och stek dem i smör eller lägg dem i smord långpanna och stek dem mitt i 250° varm ugn gyllenbruna, 8-10 minuter. Låt kallna och lösfrys köttbullarna på en bricka innan de läggs i frysplastpåsar.

  • Jessica85 12 december 2008

    Det blev ströbröd på måfå istället :-)
    Tre medelstora lökar, drygt runt 2 dl ströbröd och ca 3-4 dl mjölk samt två små små ägg.
    De blev jättegoda och blir inte mina klasskamrater nöjda med dessa tänker jag byta klass *skrattar*

    Tack för alla tips och tricks!

  • LEDIVO 12 december 2008

    Till köttbullar har jag tidigare under åren använt ca 1 dl skorpmjöl till 1 kg färs, men häromdagen frågade jag svärmor hur hon gör köttbullar för de är enormt goda.
    Här kommer vägen till receptet
    Köttbullar à la svärmor
    GOD JUL!
    önskar
    //KAROLO

  • _Selma_ 12 december 2008

    jag skulle vilja säga att du ska använda sunt förnuft...... det blir alltid bäst så

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.