Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser ditt julbord ut ???

  • amoz 18 september 2010

    Vi tycker vi bor i ett litet land men att döma av de olika traditonerna vad gäller vad som serveras till julen så undrar man nästan{question}
    För egen del blir det följande som står på vårt julbord.
    Julskinka
    Stekt leverkorv
    Stekt hackekorv
    Prinskorv
    Köttbullar (hemlagade)
    Revbensspjäll
    Janssons
    Brunkål
    Pressylta
    Rödbetssallad
    Sillsallad
    Löksill
    Senapssill
    Hel anjovis
    Ägghalvor
    Julost
    Senap (hemgjord stark, collmans)
    Vörtbröd
    Svagdricka
    Julmust.

    Risgrynsgröt
    Saftsoppa
    Gammeldags mjölk
    Socker och kanel

  • 7201 18 september 2010

    Skrivet av hillan66 den 18 sep 2010

    Skagenröra och nubbesallad är ett måste på vårat julbord! ...Förutom det klassiska. Vi är tokiga i kallskuret i vår familj och så Jansson förståss. Köttbullarna och prinskorven brukar alltid bli över!{clap}

    Håller med att köttbullarna och prinskorven blir kvar...varför envisas man med att ha det kvar????
    Jag tar EN köttbulle till äppelmoset och rödbetssalladen.
    Eller så lagar man iordning 1 köttbulle per pers.
    Fast det är gott att hitta på Juldagen...till frukost/lunch/middag
    {eat}

  • wedebrand 18 september 2010

    Jag lagar aldrig julmiddag, är tradition att äta hos mormor på julafton och envis som hon är gör hon allt själv! krutgumma! Har aldrig fattat hur hon får ihop allt men det kommer väl kanske med rutinen ^^
    På min tallrik hamnar iallfall alltid;
    Janssons, Sillsallad, Brysselkål, Omelett med svampstuvning, Kålrotslåda och såklart massor av skinka. En o annan av mormors kuvertbröd med det hemliga receptet slinkar allt ner också.
    Dopp i grytan har jag inte vågat på mig än, men tänkte testa det i år.. börjar ju trots allt bli stor ;)

  • piabach 19 september 2010

    Då jag bodde hemma åt vi lutfisk med vitsås, potatis och risgrynsgröt. Nu när jag är gift med en polack så är det ett helt bord med olika fiskrätter, surkålspiroger och diverse sallader som hör julen till.

  • 7201 8 oktober 2010

    Puff PUFF...{snowman}

  • hillan66 9 oktober 2010

    Skrivet av 7201 den 18 sep 2010

    Skrivet av hillan66 den 18 sep 2010

    Skagenröra och nubbesallad är ett måste på vårat julbord! ...Förutom det klassiska. Vi är tokiga i kallskuret i vår familj och så Jansson förståss. Köttbullarna och prinskorven brukar alltid bli över!{clap}

    Håller med att köttbullarna och prinskorven blir kvar...varför envisas man med att ha det kvar????
    Jag tar EN köttbulle till äppelmoset och rödbetssalladen.
    Eller så lagar man iordning 1 köttbulle per pers.
    Fast det är gott att hitta på Juldagen...till frukost/lunch/middag
    {eat}


    Bra idé! En köttbulle och en prinskorv per person. Kanske nått att införa denna jul!(Y)
    I min familj så delar vi upp förbereldelserna av de olika maträtterna mellan varandra så att det blir knytkalas. Ingen står ensam och gör all mat. Ett lättsamt sätt som uppskattas av alla! Sen delar vi resterna mellan oss så att vi kan hjälpas åt att äta upp dem också! Funkar jättebra!

  • kekke46 9 oktober 2010

    På vårat julbord finns det
    Skinka + senap + äppelmos
    Flera sorters sill
    Hemlagade små köttbullar
    Rebenspjäll
    Kalvsylta presssylta
    Gravad lax + gravlaxsås
    Fyllda ägg
    Janssons
    Stekt inlagd strömming
    Röbetsallad
    Prinskorv
    Julost
    Vörtlimpa
    Sladdor
    Havrekex
    Julmust
    Potatis

  • wildlife 9 oktober 2010

    Men va tusan kära "nästgårdsgrannefrånlit"... ska man planera julen nu? Hade jag inte precis stoppat resterna av påskskinkan i frysen...? {laugh}

  • soccermum 9 oktober 2010

    Skrivet av elsklingen den 18 sep 2010

    förra året gjorde jag en snuskigt god matig sallad {drool}
    måste be om exakta mängder bara, hade lite på känn,
    men oj.... härlig smakbrytning till det rökta o stekta osv

    innehöll bla:
    finfin-strimlad rödkål
    rött äpple skivat i tunna klyftor
    pressad apelsinsaft
    granatäpplekärnor
    färsk småbladig spenat
    rapsolja
    o lite sånt (H)
    kan försöka o minnas att posta receptet Om jag minns (o ids med "böket" att lägga in ordentligt )

    Kålrotslåda kke man ska testa !
    Stuvad grönkål är gott .... lite muskot i o valfri grädde såklart...

    - Sen är Min jul Nästan förstörd om jag inte får BRUNKÅL .... från mormors sida, i Halland...
    ett Måste till skinkan !!
    - Likaså Sherrysill, ett ännu mera måste !!
    (varje säsongsfirande måste ha den)
    kryddig o härlig.... bla ketchup, rödlök matjesill o curry !!
    Vill du ha recept ? älskar man sill, är denna en vinnare

    Ett år gjorde jag nån bredbar blandost i ett kärl,
    riven cheddar o grönmögel o en massa annat,
    lite sprit om jag ej minns fel... skulle mogna sen. mkt gott !!


    Vad är sötost ? älskar ost....


    Åååå jag vill ha recept på både sallad och ost om det går att ordna :P

  • wildlife 9 oktober 2010

    Vad det gäller sötosten så kanske det är våran Jämtländska grynost ni är ute efter... :)

    Kolla in denna sidan: http://favoritrecept.blogspot.com/2007/11/jmtlndsk-grynost.html

  • MrsC 9 oktober 2010

    Är ett absolut måste (Y)

    Inkokta Grisfötter

  • MrsC 9 oktober 2010

    Också ett måste (Y)

    Rödkål

  • MrsC 9 oktober 2010

    ...och ett måste till (Y)

    Brunkål

  • MrsC 9 oktober 2010

    ...och så klart!

    Gullis Ugnsstekta Revbenspjäll

  • ramona78 10 oktober 2010

    Hos oss serveras det :

    Lutfisk med vitsås
    Julskinka
    Ibland rökt kalkon
    Sillar av olika slag
    Morotslåda
    Sötad potatislåda
    Kålrotslåda
    Köttbullar
    Röbetssallad
    Kallrökt lax
    gravad sik

    Allt som oftast har man alldeles för mycket mat... Men oj vad man börjar längta till julen nu och alla förberedelser kring den :)

  • 7201 10 oktober 2010

    Skrivet av wildlife den 9 okt 2010

    Men va tusan kära "nästgårdsgrannefrånlit"... ska man planera julen nu? Hade jag inte precis stoppat resterna av påskskinkan i frysen...? {laugh}

    Jag vet !!!!! {laugh}{laugh}{eat}Men jag ÄLSKAR julmaten och längtar.........
    Vill också ha massa nya ideer, för jag brukar se till att ha nya "maträtter" på vårt Julbord.
    Apropå sötosten så är det ett gamalt recept på en ost där man värmer mjölk tll 37 grader sen vispar man ner en blandning av ägg och mjöl. Man blandar även ner Löpe.
    Så låter man allt stå och tjockna/separera...
    Sen skär man ett kryss i ostmassan som blir och ringlar över
    sirap, hel kanel och kardemumma.
    Sen får osten koka upp sakta sakta och sjuda sakta i 6-8 timmar. Kan inte vara utan den osten till jul......{eat}

  • sju 10 oktober 2010

    Hos oss har vi:

    Julskinka (ungsbakt och griljerad)
    Köttbullar
    Prinskorv
    Revben
    Janssons
    Ägghalvor med olika fyllning
    Rödbetssallad
    Sillsallad
    Min mammas "tutti-frutti" (en mimosa-liknande sallad)
    Olika sorters sill
    Gravad lax
    Rödkål
    Brysselkål
    Vörtbröd
    Julknäcke
    En mängd goda ostar
    Senap
    Julmust, julöl och snaps

    Vi har bantat julbordet något på senare år, satsar bara på det som är viktigt för oss olika familjemedlemmar. Vi hjälps åt att laga maten, pappa gravar lax och brukar lägga in nån sill, svågern brukar också lägga in några sillar. Jag och min syster brukar stå för julgodiset och julbak. På själva julafton är det mest jag, syrran och mamma som sedan huserar i köket. Allra mest mamma kanske, det är hon som gör julskinka, köttbullar och Jansson, som ju måste bli perfekta varje år. :)

  • Mistys 10 oktober 2010

    Philadelphiatårta med räkor

    Inte så julig kanske men ett måste hos oss både till jul, påsk och midsommar. Har blivit en ny jultradition tillsammans med allt det gamla traditionella såklart, ungefär samma ni andra räknat upp.

    Så finns inte detta på julbordet skulle nog besvikelsen vara stor.

    Ugnsomelett med räkstuvning är också ett måste hos oss. Det verkar inte alla ha heller.

  • tuppsan 10 oktober 2010

    Skrivet av 7201 den 18 sep 2010

    Jag längtar till Jul och all matlagning.....
    Jag vet att det är tidigt men jag behöver några nya recept
    och vill gärna testlaga innan,,,,,,,,,,
    Jag vill alltid ha minst en ny rätt varje Jul......
    Hur ser era julbord ut..???
    Mitt ser ut så här...................
    Cognacsmedwurst, Gravad lax, Gravlaxsås, Inlagd sill
    Köttbullar, Finsk kålrotslåda, Krustader med champinjonstuvning, Kalvsylta, Laxmousse med romsås,
    Prinskorv, Potatis, Revbensspjäll, Rödbetssallad,
    2 olika Sillsallader, Skinka, Senap, Sötost,
    Ägghalvor med kaviargrädde/dill
    Äppelmos, Jämtländska stutar......
    Har ni recept på något gott till Julbordet så tar jag gärna emot det......

    Vilket härlig Julbord du har.{silly}

  • gosmamman 10 oktober 2010

    Attans, det låter lite tokigt, men jag har också börjat förbereda julen. Har ögonen på skaft efter lyckade julklappar så här i god tid innan hysterin. Har även bokat bagarstuga för julens siktbröd och tunnbröd....redan om 2 veckor.
    Tidigt? Tja jag har en välbehövlig semestertripp till mitt älskade barnbarn i Thailand inplanerad strax före advent, så julbröd, hårt och mjukt ska bakas till stor del innan, så även lussekatterna som i år bakas tillsammans med pepparkakorna till allhelgona.

    Sedan har jag ju bara julstädning och vanligt julmatsstök kvar när jag kommer hem och kan då njuta av att jag ändå slipper baka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.