Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser ditt julbord ut ???

  • 123Linnea 15 oktober 2010

    Jag vill ha grönkålsallad på julbordet. Ungefär som detta recept jag hittade på MK. Men undrar om jag inte brukar ha vitlök i dressingen...Julens grönkålssallad

  • mia73031 15 oktober 2010

    Det är ingen jul utan Spenatrulle med champinjonstuvning, supergott och lätt att göra.

    Det behövs ca 3 dl svampstuvning.
    400 g fryst hel spenat
    4 äggulor
    1/2 tsk salt
    4 äggvitor
    1 krm mald svartpeppar
    ugnen på 175 grader
    Hacka spenat grovt. tillsätt äggulor och salt o peppar.
    Vispa upp äggvitorna och vänd ner de i spenatröran.
    Bred ut smeten på bakplåtspapper och grädda i ca 10-15 min.
    Ta ut och låt svalna. Vänd upp och ner, tag loss pappret och lägg på den svala/kalla stuvningen.
    Rulla ihop som rulltårta och servera i skivor eller hel rulle.
    Jag tycker den är godast ljummen tillsammans med skinka, köttbullar mm.

  • 7201 5 november 2010

    Mer förslag önskas......(Y)(Y){snowman}

  • Ulrika91 6 november 2010

    Vet ni, jag avskyr all julmat. Så gott som. Men i år ska jag älska julmaten. Det innebär att jag kommer att få ändra (plus lägga till) nya rätter. Varken mamma eller jag gillar något av det traditionella speciellt mkt. Men alla andra gör det, så de ska få sitt. Men jag ska göra några modifikationer på vissa rätter! Som detta, som jag kom på häromdagen:

    Istället för klassisk prinskorv, köp långsmala chorizo korvar ( finns en sort med 95 % kötthalt) och skär i 3 prinskorvslånga bitar och kryssa ändorna. Stek som vanligt. Och servera bredvid den tråkiga smaklösa prinskorven. Prövade det och det var hur gott som helst. Lite mer smak och hetta! Precis i min smak.

  • alindalinda 6 november 2010

    FINSK KÅLROTSLÅDA! ingen jul utan den!
    sedan är risgrynsgröt, hembakt tunnbröd och julost ett måste.
    så som glögg, vört samt saffransbröd och pepparkakor med mögelost!

    trots den vegetarian jag är, så blir det ingen julafton om man inte hjälps åt med julskinkan och julgranen dan före dopparedan!

  • soccermum 12 november 2010

    Känner lite julstämning i o m snövädret som drog förbi och lyfter denna tråd med alla mumsiga förslag :P

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 6 nov 2010

    Vet ni, jag avskyr all julmat. Så gott som. Men i år ska jag älska julmaten. Det innebär att jag kommer att få ändra (plus lägga till) nya rätter. Varken mamma eller jag gillar något av det traditionella speciellt mkt. Men alla andra gör det, så de ska få sitt. Men jag ska göra några modifikationer på vissa rätter! Som detta, som jag kom på häromdagen:

    Istället för klassisk prinskorv, köp långsmala chorizo korvar ( finns en sort med 95 % kötthalt) och skär i 3 prinskorvslånga bitar och kryssa ändorna. Stek som vanligt. Och servera bredvid den tråkiga smaklösa prinskorven. Prövade det och det var hur gott som helst. Lite mer smak och hetta! Precis i min smak.


    Oj, då är jag inte ensam! Har inte gillat julmaten så värst på kanske 10 år. Jag tröttnade nog helt enkelt :s Men igår satt vi faktiskt och pratade om årets julbord och jag tycker det ska bli så roligt och förhoppningsvis gott! \o.

    Så på vårt julbord, som är väldigt traditionellt, blir det:
    hemmagjorda köttbullar
    prinskorv
    potatisgratäng
    julskinka
    omelett med räkstuvning
    ägghalvor med majonäs
    gravad eller rökt lax
    senapssill
    krustader med champinjonstuvning
    brysselkål
    mammas goda julsallad (lägger upp receptet här på MK{snicker})
    vörtbröd
    sirapsbröd
    fruktskål med clementiner, ananas, vindruvor
    en massa massa julgodis
    och så glögg och julmust förstås :DD

    Längtar faktiskt redan till julen, ska bli så härligt och mysigt. =)

  • elsklingen 13 november 2010

    fick felmeddelande gång på gång !
    postade igen, blev fyrdubbelt....?

    //S.

  • elsklingen 13 november 2010

    se ovanför

  • elsklingen 13 november 2010

    fel fel... suck..

    //S.

  • elsklingen 13 november 2010

    Julens råkostsallad , Vintersallad

    Färg- och smakrik precis som julen, rubinröd och grön.
    Den är inte det minsta besk trots de råa kålsorterna !
    Gjorde förra julen en jättesats, den höll 3 dagar i kylen.
    Äpplena färgas röda bara, men smakade lika bra.

    250 gram färsk brysselkål
    2 stora röda äpplen
    70 gram Färsk bladspenat (1 stor påse)
    1 st granatäpple
    ev 2-3 färska rödbetor
    eller 150 gram rödkål
    ev 10-15 valnötter

    Dressing:
    2 msk kallpressad oliv- eller rapsolja
    saft av 1 apelsin
    saft av ½ citron
    salt
    färskmalen svartpeppar


    Vispa ihop dressingen, låt stå.
    Ansa bort 1-2 av det yttersta lagret på brysselkålen o ta bort lilla stammen (mest bittert där)
    Skiva sen brysselkålen i tunna skivor.
    Kärna ur granatäpplet.
    (halvera, slå ut kärnorna på baksidan med träslev, eller vänd ut o in på frukten o pilla av dem,
    akta så du inte får färgen på kläderna !)
    Om du använder rödbetor så skala och riv på rivjärn.
    Använder du rödkål, så strimla den med osthyvel.
    Skölj äpplena väl, kärna ur o klyfta dem ganska tunnt.
    Blanda brysselkål, äpplen, spenat, o granatäpplekärnor och ev rödbetor/rödkålen i en fin skål.
    Häll dressingen över.
    Krydda efter smak.
    Om du använder valnötter, dela och strö dem över sist.

    Låt er väl smakas :p

    - - - - - - - - - - - -

    Hoppas detta godkänns nu,
    fick skriva om 2 gånger för jag ej hade bildkälla *morr* hade ju igen bild !!?
    o poff så försvinner allt man skriver..... väldigt irriterande
    O inlägget här har jag förskt med 4 gånger, varför får jag inte in det ? vad är fel med denna text ovanför ?!

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av elsklingen den 13 nov 2010

    Julens råkostsallad , Vintersallad

    Färg- och smakrik precis som julen, rubinröd och grön.
    Den är inte det minsta besk trots de råa kålsorterna !
    Gjorde förra julen en jättesats, den höll 3 dagar i kylen.
    Äpplena färgas röda bara, men smakade lika bra.

    250 gram färsk brysselkål
    2 stora röda äpplen
    70 gram Färsk bladspenat (1 stor påse)
    1 st granatäpple
    ev 2-3 färska rödbetor
    eller 150 gram rödkål
    ev 10-15 valnötter

    Dressing:
    2 msk kallpressad oliv- eller rapsolja
    saft av 1 apelsin
    saft av ½ citron
    salt
    färskmalen svartpeppar


    Vispa ihop dressingen, låt stå.
    Ansa bort 1-2 av det yttersta lagret på brysselkålen o ta bort lilla stammen (mest bittert där)
    Skiva sen brysselkålen i tunna skivor.
    Kärna ur granatäpplet.
    (halvera, slå ut kärnorna på baksidan med träslev, eller vänd ut o in på frukten o pilla av dem,
    akta så du inte får färgen på kläderna !)
    Om du använder rödbetor så skala och riv på rivjärn.
    Använder du rödkål, så strimla den med osthyvel.
    Skölj äpplena väl, kärna ur o klyfta dem ganska tunnt.
    Blanda brysselkål, äpplen, spenat, o granatäpplekärnor och ev rödbetor/rödkålen i en fin skål.
    Häll dressingen över.
    Krydda efter smak.
    Om du använder valnötter, dela och strö dem över sist.

    Låt er väl smakas :p

    - - - - - - - - - - - -

    Hoppas detta godkänns nu,
    fick skriva om 2 gånger för jag ej hade bildkälla *morr* hade ju igen bild !!?
    o poff så försvinner allt man skriver..... väldigt irriterande
    O inlägget här har jag förskt med 4 gånger, varför får jag inte in det ? vad är fel med denna text ovanför ?!


    Och hux flux är inlägget med fyra gånger.. Ja hjälp ja, det går inte alltid som man tänkt sig men jag är iaf jätteglad åt ditt recept-har tänkt att göra både den och Linneas grönkålsallad här ovan :P
    Alltid kul med nya tips och särskilt på sallader för jag tycker det är lite bristvara av just grönsaker på julbordet om man räknar bort brysselkålen och vanlig sallad, tomat och gurka.. Rödbetssallad, sillsallad och bruna bönor räknar jag inte ens som grönsaker även om det är det i grunden-jag vill ha mer råkost!
    Återigen-TACK!

  • Cassiopeya 14 november 2010

    Skrivet av soccermum den 13 nov 2010

    Skrivet av elsklingen den 13 nov 2010

    Julens råkostsallad , Vintersallad

    Färg- och smakrik precis som julen, rubinröd och grön.
    Den är inte det minsta besk trots de råa kålsorterna !
    Gjorde förra julen en jättesats, den höll 3 dagar i kylen.
    Äpplena färgas röda bara, men smakade lika bra.

    250 gram färsk brysselkål
    2 stora röda äpplen
    70 gram Färsk bladspenat (1 stor påse)
    1 st granatäpple
    ev 2-3 färska rödbetor
    eller 150 gram rödkål
    ev 10-15 valnötter

    Dressing:
    2 msk kallpressad oliv- eller rapsolja
    saft av 1 apelsin
    saft av ½ citron
    salt
    färskmalen svartpeppar


    Vispa ihop dressingen, låt stå.
    Ansa bort 1-2 av det yttersta lagret på brysselkålen o ta bort lilla stammen (mest bittert där)
    Skiva sen brysselkålen i tunna skivor.
    Kärna ur granatäpplet.
    (halvera, slå ut kärnorna på baksidan med träslev, eller vänd ut o in på frukten o pilla av dem,
    akta så du inte får färgen på kläderna !)
    Om du använder rödbetor så skala och riv på rivjärn.
    Använder du rödkål, så strimla den med osthyvel.
    Skölj äpplena väl, kärna ur o klyfta dem ganska tunnt.
    Blanda brysselkål, äpplen, spenat, o granatäpplekärnor och ev rödbetor/rödkålen i en fin skål.
    Häll dressingen över.
    Krydda efter smak.
    Om du använder valnötter, dela och strö dem över sist.

    Låt er väl smakas :p

    - - - - - - - - - - - -

    Hoppas detta godkänns nu,
    fick skriva om 2 gånger för jag ej hade bildkälla *morr* hade ju igen bild !!?
    o poff så försvinner allt man skriver..... väldigt irriterande
    O inlägget här har jag förskt med 4 gånger, varför får jag inte in det ? vad är fel med denna text ovanför ?!


    Och hux flux är inlägget med fyra gånger.. Ja hjälp ja, det går inte alltid som man tänkt sig men jag är iaf jätteglad åt ditt recept-har tänkt att göra både den och Linneas grönkålsallad här ovan :P
    Alltid kul med nya tips och särskilt på sallader för jag tycker det är lite bristvara av just grönsaker på julbordet om man räknar bort brysselkålen och vanlig sallad, tomat och gurka.. Rödbetssallad, sillsallad och bruna bönor räknar jag inte ens som grönsaker även om det är det i grunden-jag vill ha mer råkost!
    Återigen-TACK!


    Har också haft problem med dubbla inlägg, kanske inte var jag som tryckte många gånger då! ;)

    Håller med soccermum om att det är för lite grönsaker på julbordet! Vill också ha mer grönt, friskt och fräscht =) Tycker elsklingens sallad verkar super så den får nog provas här med! =)

  • soccermum 14 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 14 nov 2010

    Håller med soccermum om att det är för lite grönsaker på julbordet! Vill också ha mer grönt, friskt och fräscht =) Tycker elsklingens sallad verkar super så den får nog provas här med! =)


    Ang för lite grönsaker på julbordet.. Varje år när jag går ut och äter julbord på restaurang (varenda julbord jag varit på är verkligen sämst på att ha med grönsaker!) så går jag och nallar av dekorationerna {embarrassed} Bladpersilja, salladsblad, tomat och gurka-jag snor åt mej av det jag kan *skyldig*

    Förra året provade jag detta recept men det är nog inget jag provar igen, tyckte personligen det lät godare än vad det var.. Eller så provar jag igen och tillsätter något/ändrar tills det passar mina smaklökar.. Älskar ju saffran {dont-know}

    SAFFRANS COLE SLAW
    ca 7 dl strimlad vitkål
    1 morot
    1/2 msk worchestershiresås
    1 nypa stösocker
    1 dl majonnäs (vanlig eller lätt)
    1 dl gräddfil (alt crème fraiche, vanlig eller lätt)
    ca 1/2 påse saffran

    Strimla vitkålen fint. Skala och riv moroten.
    Blanda i worchestershiresås, strösocker, majonnäs, gräddfil och saffran. Blanda ordentligt.
    Låt stå kallt över natten.

    Kan kolla om det finns i receptbanken och om inte så kan jag ju lägga ut det om någon är intresserad? Haha efter mina lovord borde det bli rusning...eller inte.. ;)

  • Cassiopeya 15 november 2010

    Skrivet av soccermum den 14 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 14 nov 2010

    Håller med soccermum om att det är för lite grönsaker på julbordet! Vill också ha mer grönt, friskt och fräscht =) Tycker elsklingens sallad verkar super så den får nog provas här med! =)


    Ang för lite grönsaker på julbordet.. Varje år när jag går ut och äter julbord på restaurang (varenda julbord jag varit på är verkligen sämst på att ha med grönsaker!) så går jag och nallar av dekorationerna {embarrassed} Bladpersilja, salladsblad, tomat och gurka-jag snor åt mej av det jag kan *skyldig*

    Förra året provade jag detta recept men det är nog inget jag provar igen, tyckte personligen det lät godare än vad det var.. Eller så provar jag igen och tillsätter något/ändrar tills det passar mina smaklökar.. Älskar ju saffran {dont-know}

    SAFFRANS COLE SLAW
    ca 7 dl strimlad vitkål
    1 morot
    1/2 msk worchestershiresås
    1 nypa stösocker
    1 dl majonnäs (vanlig eller lätt)
    1 dl gräddfil (alt crème fraiche, vanlig eller lätt)
    ca 1/2 påse saffran

    Strimla vitkålen fint. Skala och riv moroten.
    Blanda i worchestershiresås, strösocker, majonnäs, gräddfil och saffran. Blanda ordentligt.
    Låt stå kallt över natten.

    Kan kolla om det finns i receptbanken och om inte så kan jag ju lägga ut det om någon är intresserad? Haha efter mina lovord borde det bli rusning...eller inte.. ;)



    Jag brukar också ta av garneringen ;), men å andra sidan, varför ska maten bara ligga där och vara fin, den ska ju ätas! Alternativet är väl att det slängs och hur ekonomiskt och miljövänligt och allt annat är det? :)

    Cole slow är tyvärr ingen favvo här, och nu vart jag väl inte direkt mer sugen. Men det kan ju hända att det finns andra här som gillar det :)

    Mina favoriter är vinägerdressingar, mums! Ska leta fram receptet på den bästa julsalladen ever och lägga upp här så kan den som vill ta del av det. Den är GOD det kan jag lova! =)

  • Memelie 21 december 2010

    Ja, nu är det snart dags :) Kikade igenom inläggen för att se så jag inte missar något när jag handlar i morgon. Det ska bli sååå gott!

  • MrsC 21 december 2010

    Hör också till julen:

    Ugnsomelett med svamp

  • Cassiopeya 21 december 2010

    Har nu äntligen lagt in receptet på min mors goda julsallad :p Ingen jul utan den (A)

    Mors goda julsallad

  • Cicci2 22 december 2010

    några gamla och nya favoriter

    Ägghalvor som man gröper ur och sen blandar äggulan med majonäs och senap. Lägg tillbaka i vitorna och ha på rom. Godaste ägghalvorna jag någonsisn ätit. Har hängt med sen vi var små.

    Brysselkål med saffran.
    Finhacka äpple och stek i smör. Blanda ner kokt brysselkål och ha i saffran. Ha i en liten skvätt matlagingsgrädde för at få lite krämighet.

    Melvins kålrotslåda här från matklubben.
    Estnisk rödbetssallad. Finns också recept här.

    Sallad med äpple, selleri och valnötter med senapsvinägrette.

    Sen har vi såklart olika sorters sill. I år var det lingon. balsamvinäger och rödlök, ingefära, inlagd och någon mango raja sill som mamma gjorde.

    I övrigt:
    Potatis
    Skinka (vegetarisk)
    Köttbullar och korv (vegetariska)
    Lax
    rödbets och saffran paté

  • DoctorWho 22 december 2010

    I min familj är det några som inte tycker om janssons frestelse, så vi brukar ha en vanlig potatisgratäng (med purjolök, se Vår kokbok för recept) och kokt potatis med brunsås till dem. (Första året vi hade det fick vi ställa undan både sås och potatis så att det skulle räcka till de som inte äter jansson.) Annars har vi det vanliga: Prinskorv, köttbullar (vi tycker alla om dessa två), skinka, julkorv (Scans), tjocka revben, janssons frestelse, kokta ägg, omelett, sylta, 2 el 3 sorters rökt påläggskorv, leverpastej, mammas inlagda gurka, rödbetssallad, potatissallad, isbergssallad med skivad färsk gurka i + tomater (vid sidan om pga allergi), inlagd sill+löksill (till pappa), grahamstekakor, franskbröd, knäckebröd, senap mild + Västervikssenap (STARK), kokta grönsaker (det står Sommargrönsaker på påsen).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.