Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Italiengäster till julen.

  • kjellake55 1 december 2007

    Min familj får besök av goda vänner ifrån nordvästra Italien till julen.Nu undrar jag hur mitt julbord ska se ut för att falla alla i smaken.Det ska ju vara så traditionellt som möjligt men ändå så att smakerna passar alla.Lutfisk t.ex skippar jag nog.Dom har aldrig varit i Sverige vid juletid så jag vill ge dom ett positivt minne att ta med sig tillbaka till "matlandet" Italien.Har njutit av deras delikatesser ett antal gånger , men jag inbillar mig att vi kan häruppe i mörka norden också .Tackar på förhand,

  • angeleye82 1 december 2007

    kan du inte ha kallskuret framme? kanske kan uppskattas??=)

  • Mammamu 1 december 2007

    Vad sägs om bl a krustader med svamfyllning, Janssons frestelse, tunga med pepparrotsgrädde, rökt renhjärta, gravad och/eller rökt lax, tunnbrödskorgar med skagenröra el. liknande

  • 1 december 2007

    du måste ju ialla fall servera skinka:D:p(Y)

  • anluk 1 december 2007

    Gör så svenskt som möjligt. Om jag kommit till Italien på jul skulle ju jag vilja äta riktigt italienskt julbord och jag tror att de vill äta svenskt när de kommer hit. eller?==

  • matvraket 1 december 2007

    Skrivet av anluk den 1 dec 2007

    Gör så svenskt som möjligt. Om jag kommit till Italien på jul skulle ju jag vilja äta riktigt italienskt julbord och jag tror att de vill äta svenskt när de kommer hit. eller?==


    Håller definitivt med! Du måste låta em smaka på ett riktigt smörgåsbord, som ju faktiskt är svenskars specialité! Och glöm inte efterrätt, såsom ris á la malta eller äggost elelr vad du brukar servera under julen i vanlga fall! Låt dem få reda på vad ett svenskt julbord innebär! Vi har också en otrolig matkultur, även om den ännu inte är världskänd!

  • evaldo 1 december 2007

    Jag tycker att de ska ta seden dit de kommer, det skulle vi nog få göra om vi kom till dem.

  • Okänd 1 december 2007

    Och jag håller med föregående talare.De vill säkert prova på vårt svenska julbord. Annars gillar Italienarna både Parmaskinka och ostar av olika sort.

  • evaldo 1 december 2007

    Vi brukar få besök från södra Tyskland i närheten av Bodensjön och vi bjuder på vad huset har,
    Och de tycker jättemycket om den.
    Likaså när vi besöäker dem så gillar jag ders mat, den är toppen.

  • imse 1 december 2007

    Kanske det kan vara kul att servera lite av de lokala specialiteer som finns runt i kring Storfors. Det är självklart att du ska bjuda på det klassika svenska julbordet. Men ta med lite av det lokala också.Superhärligt skulle jag tycka om jag kom från annat land på besök. Låter som om dina gäster kommer ifrån Piemonte som är ett härligt mat och vinområde. i Italien. Du får visa på våra dryckestraditioner också såsom julsnaps,jullmust, julöl och glöggen. Oj, du får verkligen en trevlig matresa framför dig. Mycket nöje!! :p//i

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.