Julen 2008 gjorde jag chokladmousse med vispgrädde. Det var uppskattat. Man äter inte så mycket efter julmaten
Receptet är fr Linköpingsbiskopens julrescept
Chokladmousse.
250 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
5 äggulor
5 äggvitor
Smält smör och choklad i en skål över ett vattenbad. En sakta rörelse ger snabbt resultat, smöret och chokladen blandar sig till en tjock och blank smet.
Lyft bort kastrullen med chokladblandningen och häll i en äggula i taget. Blanda väl efter varje gula.
Vispa äggvitorna hårt och blanda därefter försiktigt med chokladsmeten.
Häll upp i portionsglas eller en stor skål. Ställ alltsammans i kylen minst fyra timmar.
Serveras kall, gärna med frusen vispad grädde till. Jag har prövat både frusen o vanlig. Det är en smaksak
EvisW18 december 2009
Tack för alla förslag :)
Jag tror nog det blir en saffranscheesecake. Kan man gör den dagen innan? Är det någon som har ett gott recept?
publikhav18 december 2009
Skrivet av jimboz den 17 dec 2009
Wow ! Efterätt efter julmaten :)
Själv så ligger jag livlös 3 timmar efter maten och drömmer om tiden innan jag stoppade i mig allt det där.
Vi brukar ha en ask choklad på bordet som får symbolisera efterätten :)
hihi hemma hos oss är det lika dant!(Y)
camillaocamilla18 december 2009
pepparkaks-cheesecake... juligt och gott.
Systrarna Eisenman har ett riktigt bra recept i sin bakbok " Vinterns Söta"
Julen 2008 gjorde jag chokladmousse med vispgrädde. Det var uppskattat. Man äter inte så mycket efter julmaten
Receptet är fr Linköpingsbiskopens julrescept
Chokladmousse.
250 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
5 äggulor
5 äggvitor
Smält smör och choklad i en skål över ett vattenbad. En sakta rörelse ger snabbt resultat, smöret och chokladen blandar sig till en tjock och blank smet.
Lyft bort kastrullen med chokladblandningen och häll i en äggula i taget. Blanda väl efter varje gula.
Vispa äggvitorna hårt och blanda därefter försiktigt med chokladsmeten.
Häll upp i portionsglas eller en stor skål. Ställ alltsammans i kylen minst fyra timmar.
Serveras kall, gärna med frusen vispad grädde till. Jag har prövat både frusen o vanlig. Det är en smaksak
Tack för alla förslag :)
Jag tror nog det blir en saffranscheesecake. Kan man gör den dagen innan? Är det någon som har ett gott recept?
Wow ! Efterätt efter julmaten :)
Själv så ligger jag livlös 3 timmar efter maten och drömmer om tiden innan jag stoppade i mig allt det där.
Vi brukar ha en ask choklad på bordet som får symbolisera efterätten :)
hihi hemma hos oss är det lika dant!(Y)
pepparkaks-cheesecake... juligt och gott.
Systrarna Eisenman har ett riktigt bra recept i sin bakbok " Vinterns Söta"