Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julefterrätt?

  • bjarnette 18 december 2009

    Julen 2008 gjorde jag chokladmousse med vispgrädde. Det var uppskattat. Man äter inte så mycket efter julmaten
    Receptet är fr Linköpingsbiskopens julrescept
    Chokladmousse.
    250 gr mörk blockchoklad
    100 gr smör
    5 äggulor
    5 äggvitor
    Smält smör och choklad i en skål över ett vattenbad. En sakta rörelse ger snabbt resultat, smöret och chokladen blandar sig till en tjock och blank smet.
    Lyft bort kastrullen med chokladblandningen och häll i en äggula i taget. Blanda väl efter varje gula.
    Vispa äggvitorna hårt och blanda därefter försiktigt med chokladsmeten.
    Häll upp i portionsglas eller en stor skål. Ställ alltsammans i kylen minst fyra timmar.
    Serveras kall, gärna med frusen vispad grädde till. Jag har prövat både frusen o vanlig. Det är en smaksak

  • EvisW 18 december 2009

    Tack för alla förslag :)

    Jag tror nog det blir en saffranscheesecake. Kan man gör den dagen innan? Är det någon som har ett gott recept?

  • publikhav 18 december 2009

    Skrivet av jimboz den 17 dec 2009

    Wow ! Efterätt efter julmaten :)

    Själv så ligger jag livlös 3 timmar efter maten och drömmer om tiden innan jag stoppade i mig allt det där.
    Vi brukar ha en ask choklad på bordet som får symbolisera efterätten :)



    hihi hemma hos oss är det lika dant!(Y)

  • camillaocamilla 18 december 2009

    pepparkaks-cheesecake... juligt och gott.
    Systrarna Eisenman har ett riktigt bra recept i sin bakbok " Vinterns Söta"

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.