Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julen inte lika kul för alla

  • Okänd 30 november 2007

    Julen är inte kul och mysig för alla!
    hur ställer ni er till sprit på jul??:o

  • anluk 30 november 2007

    Eftersom varken jag eller någon i min familj har några problem med alkoholen så serveras det alkohol på vårt julbord. Men naturligtvis i MÅTTLIGA mängder så stämningen ff är gemytlig. Men hade någon av oss haft alkoholproblem så hade naturligtvis läget varit annat!

  • Jessika 30 november 2007

    Hos oss gör vi olika beroende på var vi är på julen. I min sambos familj serveras det ingen alkohol. I min familj har vi alltid haft det - i måttliga mängder då så klart.

    Skulle någon visa tendes till att inte kunna hadskas med alkoholen skulle i alla fall inte jag servera det. På samma sätt som jag inte skulle bjuda en rökallergiker på cigaretter (röker själv inte längre) så skulle jag inte bjuda någon "alkoholallergiker" på alkohol.

    Jag tror att man kanske inte tänker på att även många "icke alkoholister" kan ha svårt att handskas med alkohol utan att dom för den skull är beroende av den. Många blir ju tex aggressiva eller deprimerade.

    Hur man än väljer att fira hoppas jag att alla får en lugn och fin jul utan bråk och problem.(Y)

  • Nettie 30 november 2007

    Inte heller vi har några alkohol problem, så visst blir det en julsnaps till lutfisken
    och en Kilkenny till skinkan, men som sagt i måttliga mängder. Denna julen blir
    dock torrlagd för min egen del, har jouren, men äta ska jag så magen står åt
    alla håll:)

  • Okänd 30 november 2007

    Givetvis ska man ha en nubbe eller 3 det är ju självklart men det är många barn som far illa under julen och som mår dåligt flera veckor innan,ville bara ha en diskussion
    jag spottar inte i glaset själv men har jobbat med barn i många år och sett mycket "skit"

  • Nettie 30 november 2007

    Jo, när det går totalt överstyr med spriten och kanske även misshandel,
    speciellt när barn är involverade men även vuxna.
    Jag bara undrar vad jag gör om jag skulle bli vittne eller upptäcka
    något liknande, ringer socialen, polisen eller vad?

  • Hannsi 30 november 2007

    jag tycker personligen att alkohol inte bör drickas under julen.. Julen förknippar jag med "barnenshögtid" vet ej varför, har inget emot att andra firar sin jul med alkohol men i min familj är vi utan det:)

  • 30 november 2007

    Håller med ge denna helgen till barnen...

  • evaldo 30 november 2007

    Det kommer att bli som vanligt glögg till Kalle Anka.
    Sen blir det snaps och ev. vin på julbordet.
    Jag dricker inte alkohol själv, men de som vill får ta.

  • Hannsi 30 november 2007

    inte ens glöggen är alkohol haltig under vårat julfirande, är vi knasiga?:P

  • anluk 30 november 2007

    Nej ni är inte knasiga alla får ju göra som de vill bara ingen kommer till skada. Vet själv att det finns massor av barn som mår skit inför storhelger.... Tragiskt eftersom julen skall vara en glädjens högtid.

  • 30 november 2007

    de som vill ha alkohol får dricka det och de som inte vill ha behöver inte dricka det, man får göra som man vill, men det behövs kanske inte "överdrivas"
    själv dricker jag inte alkohol, tycker inte det är gott och sen så mår jag inte bra av det(N)

  • matvraket 30 november 2007

    Alltså, jag är för alkohol på julen i måttliga mängder. I min familj är julen ingen suparhelg, utan mer en myshelg. Det passar sig inte med alkohol i överflöd, eftersom det inte passar in i julstämningen.
    Festa till ordentligt är upp till var och en, men jag tycker det passar bättre in på nyår. Julen ska vara en gläjdens högtid, med kärlek och trygghet för alla. I den bilden passar inte skräniga och fulsa vuxna in. Så, alkohol i måttliga mängder är okej!

  • Lilljeppe 30 november 2007

    I vår familj serveras det vin, julöl och snaps. Men har aldrig varit med om att någon blivit berusad. Själv tycker jag inte om öl, vin eller snaps så jag dricker julmust med barnen. Mycket godare enligt min mening:D Skulle någon bli full en endaste gång på julen skulle jag förbjuda alkohol just för att jag ser att det skulle förstöra barnens jul.(Y) Julen är även till för oss vuxna att få äta och dricka gott och öppna lite paket även om barnen är i fokus(L)

  • Okänd 30 november 2007

    Det starkaste vi dricker på själva julafton är julmust.Har svårt att dricka till maten.Är ganska dålig på att dricka överhuvudtaget.Är jag en torrboll må tro?(Y)

  • angeleye82 30 november 2007

    är väl lite olika...men jag tar gärna något glas vin, glögg eller en liten sup..men inte till överdrift...gör det nog mestadels ur de sociala viset när de gäller supen dock..inte så mycket för starksprit..

  • angeleye82 30 november 2007

    Skrivet av Liliane den 30 nov 2007

    Det starkaste vi dricker på själva julafton är julmust.Har svårt att dricka till maten.Är ganska dålig på att dricka överhuvudtaget.Är jag en torrboll må tro?(Y)


    ingen torrboll..:) alla e vi olika och julmust är ju gott:)

  • pehrzonflickan 30 november 2007

    :)Vi börjar med att servera glögg, både ospetsad och spaetsad. Sedab får de som vill ta julöl eller vin till maten, en snaps till sillen. Självklart är det under normal förhållanden...kanske någon vill ha sig en whiskey efter tomten och sen blir det vad det blir. Ibland likör till kaffet. men vill man ha julmust finns det självklart det. Jag vill helst ha julöl till julbordet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.