Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

JULGODIS!!!!

  • Boddan 23 november 2007

    Hej!!!!

    Tänkte att vi kunde samla en massa goda julgodisrecept. Har ni några goda i er kokbok så skriv gärna det här, så kan vi gå in och spara dem.
    Eller så skriver ni recepten direkt här i tråden.

    Jag har några recept som ni kan spara, bla snöbollar, coco och kokkosmums.. m.m

    Jag älskar julgodis(L)

  • Jessika 23 november 2007

    Bra idé. (Y) Popcornknäck läggs in i eftermiddag (när jag kommer hem):D Det har blivit lite av en tradition att jag ska ha det med mig på julen de senaste åren.

  • anluk 23 november 2007

    Har idag lagt in kola kommer förhoppningsvis in om ett par dgr.

  • Boddan 23 november 2007

    Va kul(Y) Förra året gjorde jag stora strutar med godis och gav bort till släkt och vänner, mycket uppskattat. Jag kommer att lägga in lite mer godis recept under helgen, tex kola, knäck risbräck, chokladbollar m.m
    Men sitter ni på något ovanligt recept så skulle det vara kul att få prova.
    SofieL, här på matklubben är min bästa vän, hon har ett recept på messmörskola som hon lovordar, jag ska pröva det i år. :p(Y)

  • Boddan 23 november 2007

    Även vanliga recept som de jag nämnt är ju förstås välkommna.. Alltid skiljer det något, och jag vill prova alla:p

  • e_p_a2000 23 november 2007

    Jag brukar göra lustiga figurer av manelmassa och doppa dem i smält choklad. Grabben tyckye att det var roligta att få ´sitt namn bikstaverat i godis.

  • marie01 23 november 2007

    Har lagt in några recept som är enkla och goda. Kommer väll in om några dagar(Y)(Y)

  • Chocolate 23 november 2007

    Jag har recept på bl a polkabräck, saffranstryffel och Rocky Road Fudge bland mina recept.

  • Amika 23 november 2007

    Hej! Jag brukar ju göra det vanliga som knäck och is-choklad m.m. Men sen brukar jag göra olika tryfflar... JAg har lagt in recepten på det och sen brukar jag göra elenas knäck-kakor även dem har jag recept på i min samling. :)

  • matkul 23 november 2007

    det är så gott med julgodis!!ska leta reda på mina recept!

  • 23 november 2007

    jag har massor av julrecept som jag lägger ut senare idag:))
    (Y)

  • Russinet-Korinten 23 november 2007

    jag har skrivit mandel och fikonbollar, sombåde är nyttigt o gott:p

  • pehrzonflickan 23 november 2007

    Mitt bästa julgodis köper jag. Skumtomtar, gärna lite sega. Finns inget bättre. Ok, aladin och paradisaskarna är helt ok, men de vill man ha i julklapp. Knäck blir alltid kvar till påsk, ingen som äter. Vore trevligt mewd julgodis som inte är alltför slisikgt.

  • irrevirre 23 november 2007

    Det här är så gott så det är NÄSTAN kriminellt ! javascript: ;
    Och det gör skäl för namnet .....

    Strykande Åtgång

    100 g sötmandel
    4 dl Strösocker
    2 dl Grädde, visp
    100 g Smör
    200 g Blockchoklad, mörk

    Skålla och skala mandeln. Rosta den i ugn och hacka den ganska grovt.

    Blanda i en tjockbottnad kastrull socker, grädde och smör. Koka på svag värme under omrörning ca 5 minuter.

    Blanda ner chokladen och mandeln. Låt chokladen smälta.

    Olja en liten långpanna, ca 25*35 cm.
    Häll i smeten och låt stelna i kylen över natten.

    Skär konfekten i bitar.

  • MrsC 23 november 2007

    Jag bidrar med:
    Mintkyssar till jul
    För Många... personer.

    Lätta och goda

    Ingredienser
    2 äggvitor
    3 droppar pepparmyntsolja
    7 dl florsocker
    100 g blockchoklad

    Gör så här
    Vispa äggvitorna lätt skummiga.
    Tillsätt pepparmyntsoljan.
    Sikta i sockret.
    Rör samman till en smidig massa.
    Klicka ut med sked eller genom sprits.
    Ställ luftigt att torka 1 timme.
    Smält blockchokladen och häll en droppe på varje kyss.
    Låt lufttorka ett dygn
    Då är de helt torra och kan förvaras torrt och luftigt mellan smörpapper i en burk.

  • nettans 23 november 2007

    Lagt in ett recept på chokladminttryffel.... Mumma.... (Y)

  • nettans 23 november 2007

    Lägger ut ett recept på en mycket god vanlig fudge som man bara skär i bitar och smaskar i sig. Nettans fudge kan ni leta efter...

  • imse 23 november 2007

    Hej alla gottegrisar!!
    Här kommer ett bidrag till "Julgodisar", det har funnits med i många år på vårt gottebord.
    2 msk vetemjöl
    2 tsk kakao
    2 msk mjölk
    2 msk sirap
    1 dl socker
    100 g mandel
    Koka ihop i ca 15 min.
    Häll upp, låt kallna, doppa i blockchoklad.

  • Boddan 23 november 2007

    MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM va gootttttttt, mera mera godis..:p:p Jag kommer nog baka FÖR mycket godis i år:D

  • anluk 24 november 2007

    Det är ju det som är problemet. Här hemma går det aldrig åt.......

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.