Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julgodis

  • ackis84 7 november 2008

    Hej! nu börjar det dra ihop sig inför jul och julgodis har alltid varit min favorit så jag tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av våra allra bästa recept på julgodis. Här kommer ett av mina.:)

    Wienernougat

    250 g nougat
    125 g mörk blockchoklad
    100 g flagad mandel

    Rosta mandeln i en torr stekpanna.
    Smält nougat och choklad i vattenbad. Rör i mandeln och häll upp smeten i en form med bakplåtspapper.
    Låt kallna och skär i bitar.
    Förvara i kylskåp.

    Hoppas att det är många som vill dela med sig:)

  • anluk 7 november 2008



  • monac 8 november 2008

    De här är jätte lätt och JÄTTE gott!!!:D

    vitchoklad bräck med russin & nötter

  • lennali 8 november 2008

    Enkelt och gott.
    Chokladbräck med polkagrisar

  • lennali 12 november 2008

    Lite besvärliga men otroligt goda.
    Vit chokladtryffel

  • MatHanna 12 november 2008

    Mina egna Mozartkulor (mandelmassa smaksatt med malibú o kokos eller coantreu, omkring en liten kula Odense nougat och dopp i 50/50 mörk o ljus kvalitetschoklad med vit ringlad choklad på toppen)
    Klassiska mini-chokladbollar men med mörk smält choklad i smeten och liten finriven mandelmassa samt ganska kraftig kaffesmak, doppas som ovan men med kokos på toppen)
    Chokladtryffel med glöggsmak.

    Knäck inte att förglömma.....

    Jag brukar göra en del och testar gärna nytt ......mer förslag önskas.......

    Lycka till i lusse- o godisbaket!!!
    MatHanna

  • camillaf14 12 november 2008

    Några av mina favoriter så här i (nästan) juletider:

    Bounty-bollar

    Chokladfudge

    Chokladknäck

    Längtar redan :p

  • frucaos 12 november 2008

    Vaniljfudge
    Det händer att jag gör de här när det inte är jul också, de är så smarriga ...
    Ska se om jag kan leta fram farmors recept på chokladgodis - det är en självklar del av julen hos oss!

  • lennali 13 november 2008

    Här kommer recept på två nya sorter som jag har gjort.
    Enklaste tryffeln
    Chokladdoppad lakritskola med havssalt

  • tantdrake 14 november 2008

    Dajm-kula (finns i påse) bäddas in i marsipan (det färdiga gröna locket passar utmärkt) och doppas sedan i smält mörk choklad. Vi kallar dem Kult-kulor efter familjen som gjorde dessa till niornas julbasar en gång för hundra år sedan. Finns alltid till jul :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.