Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julgodis för små barn!

  • Mistys 4 december 2009

    Skrivet av annanyberg den 4 dec 2009

    Oj oj oj! Jag ar da glad att jag fick vara BARN! Ata godis pa lordagar, inte i mangder men godis fick vi i alla fall! Och det far min son ocksa.
    Limboz, jag haller med dig. Kan ju alltid lasa in dom tills dom fyller 20!
    GOD JUL O GOTT NYTT AR!

    Nu handlar det ju om ett barn på ett år. Klart barn ska få lördagsgodis när det är dax. Men en ettåring har inte varken njurar eller lever som är färdigutvecklade för att ta hand om sockret. Av samma skäl ska man inte ge barn vissa saker som annars är supernyttigt typ rödbetor och spenat. Tycker att det handlar om sunt förnuft, sen har väl ingen påstått att barn inte ska få äta godis eller låsas in tills dom är 20. Men en ett åring, hallå........

  • annanyberg 4 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 4 dec 2009

    Skrivet av annanyberg den 4 dec 2009

    Oj oj oj! Jag ar da glad att jag fick vara BARN! Ata godis pa lordagar, inte i mangder men godis fick vi i alla fall! Och det far min son ocksa.
    Limboz, jag haller med dig. Kan ju alltid lasa in dom tills dom fyller 20!
    GOD JUL O GOTT NYTT AR!

    Nu handlar det ju om ett barn på ett år. Klart barn ska få lördagsgodis när det är dax. Men en ettåring har inte varken njurar eller lever som är färdigutvecklade för att ta hand om sockret. Av samma skäl ska man inte ge barn vissa saker som annars är supernyttigt typ rödbetor och spenat. Tycker att det handlar om sunt förnuft, sen har väl ingen påstått att barn inte ska få äta godis eller låsas in tills dom är 20. Men en ett åring, hallå........


    Nej men det haller jag absolut med dig om att en ettaring inte behover ata godis. Men sen de stackars barnen vars mamma eller pappa ar redo att sno at sig godispasen i fall att de skull trycka in en bit i munnen. Halla!!!!!

  • Mistys 4 december 2009

    Nu handlade ju tråden om en ettåring så det är väl det vi ger tips om. Iallafall jag.

  • malin_larare 5 december 2009

    Har varit borta från tråden några dagar, och jag förvånas över hur många som skrivit...

    Jag tyckte att jag var ganska tydlig med att det ska vara NYTTIGT godis. Naturligtvis ger jag inte min son "karameller" eller liknande, utan var ute efter tips på uppiffade frukter, grönsaker eller dylikt som kan bli lite festligt för honom.

    Tack för tipsen i alla fall, och god jul :)

  • mamion 5 december 2009

    Skrivet av malin_larare den 5 dec 2009

    Har varit borta från tråden några dagar, och jag förvånas över hur många som skrivit...

    Jag tyckte att jag var ganska tydlig med att det ska vara NYTTIGT godis. Naturligtvis ger jag inte min son "karameller" eller liknande, utan var ute efter tips på uppiffade frukter, grönsaker eller dylikt som kan bli lite festligt för honom.

    Tack för tipsen i alla fall, och god jul :)



    Jag förstår dig, blir bara så förvånad (eller nej, det blir jag inte ) över att föräldrar blir så rabiata så fort någon säger ordet godis. Jag tycker att din fråga var jätte bra och gick in på den för att även jag få några tips på nyttigheter som ersätter det vanliga godiset och så är det massa svar där det ena överglänser det andra i förmaningar och präktigheter. Hoppas att du hittar något gott att ge den lilla. Här är ett recept vi brukar göra ibland när det ska vara lite festligare. det innehåller socker men väldigt liten mängd. kanske går att utesluta helt och riva i någon frukt istället. Nu är mitt barn över 2 men det kankse går ändå =)

    Chokladbollar

    1 dl kesella
    2 msk strösocker
    1/2 tsk vaniljsocker
    1 msk kakao
    3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
    ca 2 msk mjölk

    Garnering: 2 msk kokosflingor
    Blanda alla ingredienserna och forma till ca 20 bollar. Rulla bollarna i kokos och förvara dem
    kallt i kylen.

  • Hannah90 6 december 2009

    Jag har en dotter född 2007 och en son född 2008, och dom får inte äta något socker alls. Så vårat "godis" till dom är torkat frukt av alla dess slag. Men nått som jag kan rekomendera starkt är majskrokar! (Y) Dom finns på dom flesta mataffärer och är inte alls dyra. Och det bästa med allt är att det är enbart fluffat majs, alltså inget socker eller andra onyttigheter! Våra barn älskar det.

  • morsanmias 6 december 2009

    Skrivet av mamion den 4 dec 2009

    Hmm, så typiskt vissa "småbarnsmammor" det här...

    Tråden börjar med att någon vill ha lite tips på nyttigt godis till julen och vad blir svaren??!? det ena präktigare än det andra. Så är det ju jämt med sådana topics. Herregud! Är ni så stolta över att inte ge godis till era barn att det måste skrivas ner här bara för att någon vill ha förslag på recept?

    Hahaha jag håller helt med!!! Klockrent!!

  • thegr319 6 december 2009

    Frukt är också väldigt rikt på socker.
    En liten ask med russin är ju en hel kartong med torkade vindruvor :D
    Jag tror inte så många skulle ge sina tvååringar en hel "kartong" med vindruvor att käka ?

    Vi brukar ge våran dotter godis, men vill man ha lite gott gott på fredagkvällen utan att ge lillen en sockershock så är ju majskrokar superbra :) Nu vet jag inte rirkigt om de innehåller några konstiga E-ämnen eller liknande, men jag tror faktiskt inte det :)

    majskrokar med kanel är väl juligt ? (L)

  • jimboz 6 december 2009

    Socker är socker och det spelar ingen roll om det är raffinerat eller naturligt. Detta har kostexperterna entydigt sagt.
    Smoothie som påstås vara såååå nyttigt med alla dess fruktinnehåll ÄR rena döden i längden och russin ÄR inte nyttigare än något annat som innehåller socker. NÄR man pratar om godis SÅ tar dom flesta för givet ATT vi pratar om GODIS........ även jag....!

    Vill man ge sin 1 åring en riktig upplevelse när det gäller snask så är väl bröstet smarrigt värre :)
    En riktig Bröstkaramell är väl det bästa till små barn :)

  • Hannah90 7 december 2009

    Haha, jag sitter inte på nått sät här och är "präktig" över att jag inte låter mina barn äta socker.. Varför lära dom att tycka om nått som dom igentligen inte har nytta av? :@


    Och för du som också tyckte att majskrokar var bra, så innehåller det inte några E-ämnen eller liknande (Y)

  • redd 7 december 2009

    Hm.. Kakor med lite socker och mycket hackade/rivna nötter borde väll vara bra som "godis".

  • tulipan 7 december 2009

    Skrivet av kaka-natta den 20 nov 2009

    Man ska ju inte ge småbarn godis för ofta men om man snolar mycket så blir brnen ofta besatta och ''galna'' i godis.När jag var mindre åt jag godis lite när jag ville och det ledde till att jag inte blev beroende jag gillar faktist inte godis nu....Men en 1 åring kanske inte ska äta mycket godis men ge honom/henne inte mycket av tex torkad frukt och bara godis på lördagar för att i framtiden så kommer inte den iden att vara något vidare(N)


    Håller tyvärr med. Min mamma höll bort ALL godis dom första åren och jag var under hela min uppväxt BESATT av godis sen när jag fick smaka på det. Framförallt choklad.
    Dom fick inget första året. Har för mig att dom båda var över 1,5år.. men sen fick dom pytte pytte lite att smaka på då och då när andra åt... inget större så men dom fick iafl smaka.
    Ingen av dom har samma behov som jag hade. Ingen av dom e besatt. Äter måttligt och kan tilll och med spara :)

    Vet andra åxå som blivit besatta bara för att föräldrarna hållit ifrån det i flera år... :/
    Men alla gör juh som man själv tycker ;)

    Borsta tänderna noga iafl :)

  • tulipan 7 december 2009

    Skrivet av Hannah90 den 6 dec 2009

    Jag har en dotter född 2007 och en son född 2008, och dom får inte äta något socker alls. Så vårat "godis" till dom är torkat frukt av alla dess slag. Men nått som jag kan rekomendera starkt är majskrokar! (Y) Dom finns på dom flesta mataffärer och är inte alls dyra. Och det bästa med allt är att det är enbart fluffat majs, alltså inget socker eller andra onyttigheter! Våra barn älskar det.


    Torkad frukt innehåller väldigt mycket socker ;)

  • mamion 7 december 2009

    Ni tycker inte att den här tråden har spårat ur lite? Var och en gör väl som de vill med sina ungar! Tror inte någon behöver förmaningarna som finns här. *suck*

  • anjola 7 december 2009

    Skrivet av mamion den 7 dec 2009

    Ni tycker inte att den här tråden har spårat ur lite? Var och en gör väl som de vill med sina ungar! Tror inte någon behöver förmaningarna som finns här. *suck*


    Varför inte en lagom stor marsipangris med chokladtryne inpaketerad i cellofan!!!!
    God jul på er alla

  • Gnurf 7 december 2009

    Jo...men jag behöver förmaningarna, så det inte spårar ur totalt nu inför Helgerna (Y) Till exempel det där att Smoothies är rena rama Döden i längden tar jag till mig...(L)

  • anmawa 7 december 2009

    Fryst banan är jag barnsligt förtjust i. Kan man nog lägga i något kul papper och få det att se läckert ut. Första barnet är det lättare att få in goda vanor på. Njut av småbarnstiden och sluta ha dåligt samvete. Man är alltid den bästa föräldern för sitt eget barn.

  • siggemums 7 december 2009

    Skrivet av anmawa den 7 dec 2009

    Första barnet är det lättare att få in goda vanor på. Njut av småbarnstiden och sluta ha dåligt samvete. Man är alltid den bästa föräldern för sitt eget barn.


    (Y)Bra sagt! Jag tror på, inga överdrifter åt något håll.
    Njut och gör det du själv tror på.

    När min äldsta son fyllt ett år ville hans farmor ge honom choklad. Detta stoppade jag. Det var så viktigt för mig då och så självklart att inte lära honom att äta godis. Tids nog tänkte jag så lär han sig det. Farmor förstod inte alls och tyckte att jag var elak som inte vill unna honom detta.
    Båda ville vi hans bästa(L)
    Nästa barn då lättade jag lite på godisinställningen. Tyvärr fanns inte vår farmor med oss längre då, så varken hon eller våra barn fick njuta av hennes kärleksfulla omsorger eller chokladpresenter.:'(

  • redd 8 december 2009

    Skrivet av anmawa den 7 dec 2009

    .....

    . Man är alltid den bästa föräldern för sitt eget barn.


    Ursäkta men det där är kvalificerat skitsnack som används för att bättre på samvetet hos föräldrar. Har genom åren känt många föräldrar som varit riktigt dåliga föräldrar. Finns det i ärlighetens namn NÅGON som inte känt någon som haft det bättre med andra föräldrar?

    Det enda man kan säga är att det finns inga perfekta föräldrar men det är väll ingen ursäkt för att ge upp?

  • siggemums 8 december 2009

    Jag skulle citera dig som skrev innan men något gick fel i det.

    Naturligtvis, du har helt rätt. Sorgligt men sant. Det finns föräldrar som aldrig borde ha skaffat barn.
    Den stora majoriteten är ändå föräldrar som gör så gott de kan och lyckas ofta ganska bra.

    Nu handlade ju detta om att ge sina barn lite godis eller ej.
    Att barnen får lite godis utan att gå till överdrift. Det är ingen orsak till att känna sig som dålig förälder, tycker jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.