Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julgodis utan socker (diabetikersnällt godis)

  • Evenstar 8 november 2009

    Min syster har precis fått diabetes och får inte äta något godis eller sötningsmedel helst. Det är inte det lättaste att hitta recept på godis eller kakor utan något socker alls, men ni verkar ju kunna och veta allt så har ni något förslag? =)

    Det skulle vara kul att kunna baka något som hon får äta hur mycket som helst av till jul.

    Tack för hjälpen alla som svarar!

  • 123Linnea 8 november 2009

    Om godiset ska smaka sött är det lite svårt.
    Det som inte är sötat med socker är ju antingen sötat med ex vis juice, frukt eller annat naturligt sötningsmedel - vilket höjer blodsockret även om det inte är vitt socker i.
    Eller så är det sötat med artificiellt medel - vilket visserligen inte höjer blodsockret, men är dåligt för kroppen (och ger sprutt-i-bang-bang i magen om man äter mycket. Och det gör man ju i regel...)
    Alternativet är mera snacks-betonat godis. Rostade mandlar mm. Men det kanske känns tråkigt?!

  • smeand 8 november 2009

    Kan hon inte ens äta sötningsmedel blir det väldigt svårt att göra godis. Fråga henne om det verkligen stämmer. Annars brukar diabetiker kunna byta ut socker mot ett sötningsmedel. Kan dock tänka mig att det är svårt att koka kola och knäck på sötningsmedel, men tryffel gjord på sockerfri choklad med hög kakaohalt går säckert bra. Tryffeln kan du sedan smaksätta på olika sätt (mint, chili, kaffe, kanel, saffran, konjak mm). Du kan göra egen mandelmassa och egen nougat. Mandelmassa: 200 g skalad mandel, 200 socker (byt ut mot sötningsmedel) och lite äggvita. Mixa mandel och sötningsmedel fint. Arbeta ihop med lite äggvita till en bra konsistens. Jag har ett recept på nougat bland mina recept, men byt ut mjölkchokladen mot sockerfri mjölkchoklad. Kan hon äta torkad frukt kan du testa mina pepparkaksbars.

  • BlueCrystal 8 november 2009

    Stevia är supersött och helt naturligt, finns i två varianter, grön stevia som är enbart pulvriserade gröna blad från steviabusken, och vit stevia som är raffinerade blad, mycket sött, ca 300 ggr sötare än socker . Den är säker att använda för diabetiker eftersom den inte påverkar blodsockret.

    (Y)

    http://www.stevia.se/info_pages.php?pages_id=5

    Jag har inte själv bakat med stevia, men det finns amerikanska kokböcker.
    stevia har 0 kolhydrater, 0 i glykemiskt index och 0 kalorier.

  • Evenstar 8 november 2009

    Skrivet av saralandqvist den 8 nov 2009

    Kan hon inte ens äta sötningsmedel blir det väldigt svårt att göra godis. Fråga henne om det verkligen stämmer. Annars brukar diabetiker kunna byta ut socker mot ett sötningsmedel. Kan dock tänka mig att det är svårt att koka kola och knäck på sötningsmedel, men tryffel gjord på sockerfri choklad med hög kakaohalt går säckert bra. Tryffeln kan du sedan smaksätta på olika sätt (mint, chili, kaffe, kanel, saffran, konjak mm). Du kan göra egen mandelmassa och egen nougat. Mandelmassa: 200 g skalad mandel, 200 socker (byt ut mot sötningsmedel) och lite äggvita. Mixa mandel och sötningsmedel fint. Arbeta ihop med lite äggvita till en bra konsistens. Jag har ett recept på nougat bland mina recept, men byt ut mjölkchokladen mot sockerfri mjölkchoklad. Kan hon äta torkad frukt kan du testa mina pepparkaksbars.


    Nä tyvärr kunde hon inte det. Jag hade räknat med att hon kunde äta sötningsmedel men hennes läkare sa att de va lika dåligt som vanligt socker. =/
    Men tack för recepten du skrev upp! =)

  • Evenstar 8 november 2009

    Skrivet av BlueCrystal den 8 nov 2009

    Stevia är supersött och helt naturligt, finns i två varianter, grön stevia som är enbart pulvriserade gröna blad från steviabusken, och vit stevia som är raffinerade blad, mycket sött, ca 300 ggr sötare än socker . Den är säker att använda för diabetiker eftersom den inte påverkar blodsockret.

    (Y)

    http://www.stevia.se/info_pages.php?pages_id=5

    Jag har inte själv bakat med stevia, men det finns amerikanska kokböcker.
    stevia har 0 kolhydrater, 0 i glykemiskt index och 0 kalorier.


    Oooh tack så mycket!! =)

  • Peter_Stompare 8 november 2009

    Vet inte om det här är tillräckligt sockerfritt men jag brukar hälla smält mörk choklad (runt 90%) över nötter, mandlar och torkad frukt i en smord limpform. Sen stjälper man upp den och skär till bitar.

  • systran 8 november 2009

    gör så här.köp soker fri choklad.värm i vattenbad sen när den smält ta knäkebröd doppa brödet låt stelna..
    det är super gott(Y):)(H)

  • 123Linnea 8 november 2009

    Ooops föregående inlägg innehåller troligtvis sötningsmedel.

    Skrivet av systran den 8 nov 2009

    gör så här.köp soker fri choklad.värm i vattenbad sen när den smält ta knäkebröd doppa brödet låt stelna..
    det är super gott(Y):)(H)

  • stiina 8 november 2009

    Det finns sötningsmedel och sockeralkoholer som "inte är socker". sockeralkoholerna går inte för diabetiker eftersom det behövs ganska mycket av de, men sötningsmedel ska funka? sockeralkoholer används i t.ex tuggummin och tandkräm?

  • Evenstar 8 november 2009

    Skrivet av stiina den 8 nov 2009

    Det finns sötningsmedel och sockeralkoholer som "inte är socker". sockeralkoholerna går inte för diabetiker eftersom det behövs ganska mycket av de, men sötningsmedel ska funka? sockeralkoholer används i t.ex tuggummin och tandkräm?


    Jaså?! Ja men då ska jag ta upp det med henne igen - Tack! =)

  • Shoutoutloud 11 november 2009

    Min pappa är diabetiker och han äter sånt som innehåller sötningsmedel.tex light glass från gb . äter han godis tex choklad så äter han kanske en bit till kaffet direkt efter maten och då äter han vanlig choklad men bara på helgen. äter man det i samband med måltid och bara lite så går det bättre. och särskilt om man har rört på sig under dagen. men vad din syster borde göra är att komma i kontakt med en dietist för de är specialutbildade inom ämnet....så den kan ge en bra råd om vad man kan äta och så.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.