Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julkryddade köttbullar

  • Lilljeppe 24 november 2008

    Dom här är juliga o goda(Y)
    Köttbullar

  • The_mama97mia 24 november 2008

    Ett klassiskt SNABBtips till färdigköpta köttbullar - stek dom med kryddpeppar i pannan för mer julig doft och smak.

  • elpatron 24 november 2008

    eller woka dom i granris för den ultimata julsmaken (H)

  • Bagarn66 24 november 2008

    Juliga köttbullar
    http://www.matklubben.se/recept/juliga_koettbullar_54436.html
    :)

  • mrsmama 24 november 2008

    Julköttbullar 40 st

    400g köttfärs
    1 1/4 dl ströbröd
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 msk riven gul lök
    1 ägg
    1 tsk salt
    1 krm malen kryddpeppar
    smör till stekning

    Blanda ströbröd och grädde.
    Låt svälla.
    Blanda färs, riven gul lök, ägg, salt och kryddpeppar.
    Tillsätt ströbrödsblandningen.
    Blanda.
    Forma till jämna köttbullar och stek.
    Efterstek i ugnen i ca 200 grader typ en kvart/20 minuter så slipper du stå och steka i all evighet.

    Garanterat goda julköttbullar!!!!(Y)

  • elpatron 24 november 2008

    Hjuliga köttbullar har inga ekrar såg jag i en kokbok, stämmer det?

  • UllaC 24 november 2008

    Har lagt in 2 olika recept på "julköttbullar".
    Julköttbullar med mersmak
    Baconfrästa köttbullar

  • ida85 24 november 2008

    min mamma brukar göra köttfärsbiffar till jul & steker lite mindre köttbullar . Men hon hackar i lite rödbeter i färsen . Blir underbart gått ! (L)

  • dePaul 25 november 2008

    De kryddor jag använder för att få köttbullarna extra juliga är: kryddpeppar, nymalen vipeppar, muskotnöt (riven), senap, Worcestershiresås/Teriyakisås (för en liten touch av sötman framför allt). Har jag inte dessa såser så går det bra med honung/sirap.

    En annan variant brukar inkludera malen nejlika eller Epice Riche.

    ~Paul~

  • neta 12 december 2010

    Skrivet av systeryster den 24 nov 2008

    Nu kanske min svärmor kommer och spökar för mig när jag avslöjar hennes hemliga tips.:'(
    Man tar lite av ansjovisspadet till jansson även i köttbullssmeten, då får du både sältan och kryddpepper på en gång.:D

  • neta 12 december 2010

    Skrivet av systeryster den 24 nov 2008

    Nu kanske min svärmor kommer och spökar för mig när jag avslöjar hennes hemliga tips.:'(
    Man tar lite av ansjovisspadet till jansson även i köttbullssmeten, då får du både sältan och kryddpepper på en gång.:D

  • mammasdator1 12 december 2010

    Jag brukar oxå ta spadet från anjovisen och dessutom grädde, riven färsk ingefära efter smak, kryddpeppar o som extra smak förhöjare en liten dutt socker!
    Dom ska stekas i smör! Väldigt viktigt enligt min hädangångna farmor som blandade kalvfärs i blandfärsen!
    Lite överkurs kan tyckas, men hon gjorde världens goaste köttbullar varje jul!
    Mmmums!

  • soccermum 12 december 2010

    Skrivet av [email protected] den 12 dec 2010

    Jag brukar oxå ta spadet från anjovisen och dessutom grädde, riven färsk ingefära efter smak, kryddpeppar o som extra smak förhöjare en liten dutt socker!
    Dom ska stekas i smör! Väldigt viktigt enligt min hädangångna farmor som blandade kalvfärs i blandfärsen!
    Lite överkurs kan tyckas, men hon gjorde världens goaste köttbullar varje jul!
    Mmmums!


    Sade alltid min mormor med (L) Dock gjorde hon på älgfärs men smöret som sagt är viktigt!

  • yvonnehelena 12 december 2010

    Jag har använt samma köttbullsrecept i åratal och dom är supergoda. Det är ingefära och malen kryddpeppar som avgör det hela och så förstås lite råriven gul lök i. Om man inte vill ha "julsmak" på köttbullarna så uteslut kryddpepparn. {snowman}

  • margitkallgren 12 december 2010

    Förra året gjorde jag Pernilla Wahlgrens köttbullar från TV-program. Lösbladet har förkommit. Har någon detta skulle jag bli jätteglad. Margit

  • UllaC 12 december 2010

    I förrgår lagade jag
    Köttbullar med senap och ättiksgurka
    och
    Goda köttbullar
    en smet med bl.a. sirap, dijonsenap och timjan.

    Nu skall jag steka
    Gammelmormors köttbullar
    och den smeten innehåller bl.a. ansjovisfiléer, ansjovisspad. och kryddpeppar. De köttbullarna skall bli spännande att smaka hur de blir.

  • Bumbis 12 december 2010

    Skrivet av margitkallgren den 12 dec 2010

    Förra året gjorde jag Pernilla Wahlgrens köttbullar från TV-program. Lösbladet har förkommit. Har någon detta skulle jag bli jätteglad. Margit



    Gå in på www.pernillawahlgren.se och sök på köttbullar så kommer receptet fram.

  • elleave 12 december 2010

    Julköttbullar med rödlök o senap

    Det här är mammas och mitt recept som vi exprimenterade fram förra året.
    Vi har precis gjort årets första satts idag :)

  • edfj 12 december 2010

    Testade precis detta recept! Mycket gott med ordentligt med kanel. Sen är grädden ett måste till jul

    Julköttbullar med kanel

  • chrisq 12 december 2010

    (Y)era köttbullar är säkert goda men tror man kör sitt i alla fall enbart kryddpeppar tillkommer

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.