Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julöl!

  • systeryster 14 december 2008

    Försöker provsmaka julöl för att hitta min favorit till julafton när släkten kommer för att fira jul.
    Vill inte ha någon öl med 7% eller liknande för det smakar alltid för mycket alkohol.Vill gärna ha en sötare öl och tycker inte om när det är för stor beska.Får gärna vara skummande och mörkt.
    Något udda som jag märkt är att Falcon och Pripps julöl smakar lika dant.Kan det vara så att det är samma då de nu är uppköpta av Carlsberg.? Eller är det jag som inte har så bra smaklökar?
    Berätta gärna vilken julöl du föredrar och varför?:p

  • elpatron 14 december 2008

    Falcons Julöl är klart godast, eller hemmagjord mumma med porter i :)

  • farmoringer 14 december 2008

    Håller med om att Falcons julöl är godast.
    Jag har alltid gillat mörkt öl och när det inte är jul så är det Falcon Bayerskt som gäller för mig..

  • systeryster 14 december 2008

    Har alltid tyckt om falcons julöl tidigare som jag upplevt som just mustigt och något sötare, men i år smakar det inte lika?:'(
    Smakade även Pripps julöl och den smakade likadant,
    Fick dagen efter veta att Carlsberg är ansvarig för bägge.Kan det innebära att de är samma innehåll i alla flaskor bara olika etikett? Någon mer än jag som är nojig??:o

  • Gnagett 14 december 2008

    Har testat Falcon Gammelbrygd och Grebbestads julöl. Tycket att bägge var goda. Inte så söta, vilket jag gillar. Grebbestad har fått bra kritik.

  • elone 14 december 2008

    Jämtlands julöl är smaskigt men ganska beskt.

  • FarmorMaya 14 december 2008

    (Y)Jämtlands Jul är en överjäst "ale".
    Ett fruktigt öl med en komplex maltkaraktär och en djupröd färg.

    Ölet kommer från det "lilla" bryggeriet i Pilgrimstd. Vattnet kommer från Pilgrimskällan.
    http://www.jamtlandsbryggeri.se/

    En riktigt God Jul med ett riktigt Gott Julöl tillönskas ni alla
    (L)(L)(L)

  • anluk 14 december 2008

    Själv är jag ingen ölälskare men Mariestads julebrygd gillar jag skarpt.

  • Gnurf 14 december 2008

    Åbro Julöl provade jag i helgen, den var mörk men kändes lite tunn och inte speciellt mustig/smakrik. Ska prova vidare nästa helg...man måste ju göra en noggrann förstudie så att själva projektgenomförandet (Julafton) löper smidigt....:D

  • anluk 14 december 2008

    Skrivet av Gnurf den 14 dec 2008

    Åbro Julöl provade jag i helgen, den var mörk men kändes lite tunn och inte speciellt mustig/smakrik. Ska prova vidare nästa helg...man måste ju göra en noggrann förstudie så att själva projektgenomförandet (Julafton) löper smidigt....:D


    (Y)Precis man kan ju inte låta gästerna få dåliga varor...:p

  • Gnurf 14 december 2008

    Skrivet av anluk den 14 dec 2008

    Skrivet av Gnurf den 14 dec 2008

    Åbro Julöl provade jag i helgen, den var mörk men kändes lite tunn och inte speciellt mustig/smakrik. Ska prova vidare nästa helg...man måste ju göra en noggrann förstudie så att själva projektgenomförandet (Julafton) löper smidigt....:D


    (Y)Precis man kan ju inte låta gästerna få dåliga varor...:p


    Vilka j-vla gäster snackar Hon om!?? Jag är äkta Norrlänning, här behövs inga gäster....

    :D

  • docbay 14 december 2008

    Vi hade vår årliga julölsprovning i Whiskyklubben förra veckan Klar vinnare blev Oppigårds Winter ale följd av i tur och ordning St Peters, Tokens Julefröjd (Öland) Carlsberg Jacobsen (Dyr och inget vidare) och Saint Landelin (Näää)
    Har dessutom testat Jämtland (bra), Samuel Adams Winter Ale (Säkert kort) och Nils Oscar Kalasjulöl (Trevlig sak)
    Detta är mina högst personliga reflektioner, gillar inte heller för starka varianter.

  • Gnurf 14 december 2008

    Skrivet av docbay den 14 dec 2008

    Vi hade vår årliga julölsprovning i Whiskyklubben förra veckan Klar vinnare blev Oppigårds Winter ale följd av i tur och ordning St Peters, Tokens Julefröjd (Öland) Carlsberg Jacobsen (Dyr och inget vidare) och Saint Landelin (Näää)
    Har dessutom testat Jämtland (bra), Samuel Adams Winter Ale (Säkert kort) och Nils Oscar Kalasjulöl (Trevlig sak)
    Detta är mina högst personliga reflektioner, gillar inte heller för starka varianter.


    Det där lät ju bara som uteslutande Finöl...drack Ni inga Fulöl då!??

    :D

  • Gnurf 15 december 2008

    Piff, Paff och Puff...

  • systeryster 15 december 2008

    Skrivet av FarmorMaya den 14 dec 2008

    (Y)Jämtlands Jul är en överjäst "ale".
    Ett fruktigt öl med en komplex maltkaraktär och en djupröd färg.

    Ölet kommer från det "lilla" bryggeriet i Pilgrimstd. Vattnet kommer från Pilgrimskällan.
    http://www.jamtlandsbryggeri.se/

    En riktigt God Jul med ett riktigt Gott Julöl tillönskas ni alla
    (L)(L)(L)

    Verkar klart intressant.På gränsen när det gäller procenten, därför har jag inte provat den med tanke på risken att det börjar smaka lite väl mycket alkohol, typ elefantöl.
    Trevlig flaska på julbordet också.:p
    Roligt att det finns små bryggerier kvar.Jag längtar efter bockens julmust som försvann med bockens bryggerier.:'(

  • systeryster 15 december 2008

    Skrivet av docbay den 14 dec 2008

    Vi hade vår årliga julölsprovning i Whiskyklubben förra veckan Klar vinnare blev Oppigårds Winter ale följd av i tur och ordning St Peters, Tokens Julefröjd (Öland) Carlsberg Jacobsen (Dyr och inget vidare) och Saint Landelin (Näää)
    Har dessutom testat Jämtland (bra), Samuel Adams Winter Ale (Säkert kort) och Nils Oscar Kalasjulöl (Trevlig sak)
    Detta är mina högst personliga reflektioner, gillar inte heller för starka varianter.

    Roligt med just ölprovning...
    Var länge sedan jag ordnade något sådant sist, vore kanske läge för det istället för att bjuda på glögg någon uppesittarkväll innan julen.

  • segerwitch 15 december 2008

    :pGrebbestads Julöl(Y)

  • systeryster 16 december 2008

    Tack för alla förslag!(L)

  • Gnurf 18 december 2008

    Poff...

    Å i helgen ska jag nog prova Falcon...:D

  • Lena 18 december 2008

    Zunerts jul öl är ett av de bättre tycker jag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.