Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julskinka i ugnen

  • Queenie 20 december 2007

    Jag har köpt en färdigkokt skinka, men den var inget vidare. Nu tänkte jag fixa en julskinka i helgen men har ingen stor kastrull. Finns det nån som har ett bra recept på hur man fixar julskinkan i ugnen?

  • evaldo 20 december 2007

    Skölj av skinkan och stick in en termometer så spetsen kommer i den tjockaste delen av skinkan.
    Svep in skinkan väl i aluminiumfolie till ett tättslutande paket.
    Lägg den i en långpanna och sätt in den i 175 grader varnm ugn.
    Beräkna ca 50 minuter per kilo skinka.
    Avbryt tilolagningen när termometern visar 70 grader då har skinkan sin karktäristiska smak.
    Låt den svalna i folien något.
    Lossa folien försiktigt så att inte ecv. spad rinner bort.
    Spara ev. sky som doppespad
    Ta bort nät och svål när skinkan svalnat något.
    Griljering:
    Vispa ihop 1ägg med 1 msk senap.
    Pensla skinkan runt om med blandningen och strö till sist siktat ströbröd över hela skinkan.
    Sätt in den i 200 grader varm ugn och griljera tills den får fin färg ca 15 minuter.
    Sen är det bara att smaska på den. Gott gott.(Y):p

  • Queenie 20 december 2007

    Tack så hemskt mycket evaldo, då är julen räddad!

    (Y)

  • Carina69 20 december 2007

    När vi lagade vår skinka igår hade vi ugnen på 125 grader och utan folie runt, på nedersta falsen. Det tar lite längre tid men skinkan blev "saftig" och mycket god. Den bästa vi någonsin tillagat.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.