Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

julsnaps

  • Sweetheart_87_ 3 december 2009

    brukar krydda egen snaps varje år och har mest gjort citron och vanilj. men skulle vilja ha förslag på andra kryddningar. kanske ni har en egen favorit i rean familj?

  • 123Linnea 3 december 2009

    Man kan göra snaps med apelsinsmak. Som cointreau men utan socker.

  • WiolaH 3 december 2009

    Om du kan få tag på slånbär, så prova det (L) Blir bara bättre ju längre det står...... 3månader har jag fått den bästa snapsen på.

    Fyll en flaska med frostbitna slånbär (har du bråttom så tryck hål i så många bär du orkar), till 75cl flaska med slånbär häller du i ca en msk flytande honung + fyller upp med t.ex Brännvin special. Har du "prickat" tillräckligt många bär ska du kunna ha en hyfsad snaps till jul.
    Ställ inte flaskan i kyl utan helst i ett soligt fönster (om vi nu får någon soldag såhär års.....)

    Lycka till

  • boz1965 3 december 2009

    Gillar du en riktigt bitter snaps, så kila in i en hälsokostbutik nästa gång du är i Tyskland och köp en örtblandning som kallas "Svenskdroppar" (schwedenbitter). Den finns på 100-gramspåse och räcker till flera "sjuttisar". Den sägs också ha vissa medicinska effekter. Ju längre den får dra, desto bättre blir den.

  • Okänd 3 december 2009

    Min julsnaps börjar när ljungen blommar, ljungens blommor repas när det finns som mest nektar kvar i blommorna. Man ser det på antalet bin och humlor som också är intresserade av blommornas hemligheter.
    Repa av de blommande kvistarna och försök att få med så lite grönt som möjligt.
    ta bort kvistar och annat skräp, skölj inte blommorna med vatten.
    Lägg ljungblommorna i en stor glasburk och häll på brännvin special så att det täcker.
    Ställ svalt men inte kallt i tre månader, sila av genom filter och tillsätt lite flytande honung. Häll upp på mindre flaskor och lagra i minst ett år.
    Sedan har du en essens som räcker till många snapsar, mindre än en tesked behövs till en snaps.
    Detta gör jag varje år, när ljungen blommar plockar jag dess blommor, bereder till en essens som inte går att köpa någonstans, men alla som smakar denna snaps förundras över smakerna.
    God Jul!

  • sikaal 3 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 3 dec 2009

    Min julsnaps börjar när ljungen blommar, ljungens blommor repas när det finns som mest nektar kvar i blommorna. Man ser det på antalet bin och humlor som också är intresserade av blommornas hemligheter.
    Repa av de blommande kvistarna och försök att få med så lite grönt som möjligt.
    ta bort kvistar och annat skräp, skölj inte blommorna med vatten.
    Lägg ljungblommorna i en stor glasburk och häll på brännvin special så att det täcker.
    Ställ svalt men inte kallt i tre månader, sila av genom filter och tillsätt lite flytande honung. Häll upp på mindre flaskor och lagra i minst ett år.
    Sedan har du en essens som räcker till många snapsar, mindre än en tesked behövs till en snaps.
    Detta gör jag varje år, när ljungen blommar plockar jag dess blommor, bereder till en essens som inte går att köpa någonstans, men alla som smakar denna snaps förundras över smakerna.
    God Jul!



    Tack för det tipset, har sparat ditt tips för att använda nästa år.
    Lena

  • Okänd 3 december 2009

    En annan essens som alltid finns i min samling är den som är gjord på rötter av stensöta.
    Den passar kanske inte till julsnaps, men när man spetsar glöggen med den så händer det magiska saker!
    Däremot finns den snapsen alltid vid midsommar.
    Att gå ut i naturen och hämta det man vill smaksätta sin snaps med är både billigt och ger en smakupplevelse som inte går att köpa på systemet.

  • sikaal 3 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 3 dec 2009

    En annan essens som alltid finns i min samling är den som är gjord på rötter av stensöta.
    Den passar kanske inte till julsnaps, men när man spetsar glöggen med den så händer det magiska saker!
    Däremot finns den snapsen alltid vid midsommar.
    Att gå ut i naturen och hämta det man vill smaksätta sin snaps med är både billigt och ger en smakupplevelse som inte går att köpa på systemet.


    Hur länge låter du stensötan dra?
    Kan man göra den nu, har massor i "berget" och ingen tjäle!

    Lena

  • marwis 3 december 2009

    Har precis i dagarna gjort i ordning Tomtesnaps som finns recept på här på matklubben. Den innehåller pomerans , kardemumma, kanelstång, ingefära. Den luktar helt fantastiskt juligt redan efter 4 dar! Ska bli spännande att smaka av den. Tror inte att jag kan hålla mig till julafton!:p

  • Okänd 3 december 2009

    Skrivet av sikaal den 3 dec 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 3 dec 2009

    En annan essens som alltid finns i min samling är den som är gjord på rötter av stensöta.
    Den passar kanske inte till julsnaps, men när man spetsar glöggen med den så händer det magiska saker!
    Däremot finns den snapsen alltid vid midsommar.
    Att gå ut i naturen och hämta det man vill smaksätta sin snaps med är både billigt och ger en smakupplevelse som inte går att köpa på systemet.


    Hur länge låter du stensötan dra?
    Kan man göra den nu, har massor i "berget" och ingen tjäle!

    Lena


    Det finns en liten underbar bok som heter "Krydda brännvin"
    av författaren ; Sven Wingård. Förlaget heter "Bonnier Alba".
    Köp den och improvisera utifrån recepten i boken.
    Lycka till!

  • sikaal 3 december 2009

    Tack för tipset!

  • The_mama97mia 5 december 2009

    *puff*
    Jag har smaksatt brännvin med rönnbär, det var intressant smak.
    Johannesört är toppen men svårt att få tag på nu - blir vacker färg.
    Citron är ju redan föreslaget, men väldigt enkelt, väl rengjort citronskal i spiral ned i spriten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.