Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lutfisk gröt

  • croxie64 4 december 2009

    Med risk för att låta helt vansinnig...är det någon som har smakat på lutfisk och gröt tillsammans?

    Det var en tradition hemma när jag växte upp i Värmland. Jag minns att mamma berättade att det var en Norsk tradition från början, något som jag inte har fått bekräftat.

    I vilket fall som helst så skiljer det sig en hel del från det vanliga sättet att tillaga lutfisk...förutom att man blandar fisken och gröten :D
    Man kokar fisken som vanligt. Gröten tillreder man utan socker. Man tar bort alla ben ur fisken och finfördelar den innan man blandar den i gröten. Sen serveras alltsammans med skirat smör, salt och malen kryddpeppar.

    Jag tror att jag har käkat lutfisk på den vanliga sättet, med vit sås, potatis och gröna ärtor bara ett par gånger.
    Numera så blir det ingen lutfisk alls eftersom det inte är speciellt vanligt här i England. Men när jag är i Sverige så tillagar jag den alltid tillsammans med gröt.

    Är det någon här som har hört talas om det här förut? Jag får alltid så konstiga blickar när jag nämner lutfisk och gröt i en och samma mening...haha

    Christa

  • bernit 4 december 2009

    Skrivet av croxie64 den 4 dec 2009

    Med risk för att låta helt vansinnig...är det någon som har smakat på lutfisk och gröt tillsammans?

    Det var en tradition hemma när jag växte upp i Värmland. Jag minns att mamma berättade att det var en Norsk tradition från början, något som jag inte har fått bekräftat.

    I vilket fall som helst så skiljer det sig en hel del från det vanliga sättet att tillaga lutfisk...förutom att man blandar fisken och gröten :D
    Man kokar fisken som vanligt. Gröten tillreder man utan socker. Man tar bort alla ben ur fisken och finfördelar den innan man blandar den i gröten. Sen serveras alltsammans med skirat smör, salt och malen kryddpeppar.

    Jag tror att jag har käkat lutfisk på den vanliga sättet, med vit sås, potatis och gröna ärtor bara ett par gånger.
    Numera så blir det ingen lutfisk alls eftersom det inte är speciellt vanligt här i England. Men när jag är i Sverige så tillagar jag den alltid tillsammans med gröt.

    Är det någon här som har hört talas om det här förut? Jag får alltid så konstiga blickar när jag nämner lutfisk och gröt i en och samma mening...haha

    Christa


    Låter inte särskilt vanligt, men om man släpper tanken på risgrynsgröt och istället tänker fiskpudding så finns det åtskilliga fiskpuddingar med både fisk och risgryn så tanken kanske inte är helt tokig även om det inte är det första man tänker på när det gäller delikatessen Lutfisk:p

  • bernit 4 december 2009

    Kom att tänka på att när jag jobbade i Skottland fanns det torkad fisk som man tillagade med sås och potatis men jag vet inte om den var lutad eller bara blötlagd:p

  • croxie64 4 december 2009

    Jag tror att man får omvärdera både lutfisk och gröt för att acceptera det tillsammans...men som du påpekar, det är inte alltför långt från fiskpudding.

    Och i Skottland så tror jag att fisken bara är blötlagd. Men jag ska inte svära på det.

  • busan37 4 december 2009

    Jag frågade min man om detta, han är från Norge. Han har aldrig hört den kombinationen med risgrynsgröt och lutfisk

  • croxie64 4 december 2009

    Skrivet av busan37 den 4 dec 2009

    Jag frågade min man om detta, han är från Norge. Han har aldrig hört den kombinationen med risgrynsgröt och lutfisk


    Misstänkte nästan det. Har hört på senare åt att norrmännen inte är några stora entusiaster när det gäller lutfisk över huvudtaget. Det verkar vara mer populärt i Sverige.

  • Okänd 4 december 2009

    Tacka vet jag lutfisksufflé a la Werner.
    Det blir som lätta moln i gommen!

    http://www.alltommat.se/recept/lutfisksuffl-p%C3%A5-werner-v%C3%B6gelis-vis-1690/

    Det är bara att njuta.

  • egonsolo 14 december 2009

    - lutfisken i Norge är en nationalangelägenhet på restauranterna. När tiden är inne i Oslo är det bäst du beställde bord förra året annars kan du bli utan läckerheten som serveras lite annorlunda än här.
    Vi avnjuter den med vänner alltid luciahelgen - kokt potatis, skirat smör, ärter (helst konserverade)bacon hackat. Bakgrunden är att när lutfisken var ett sätt bland andra att förvara , liksom saltning, torkning, och åts som "vanlig " mat hälldes gärna stek/fläskflott över för att som man sa "stötta bättre". Baconet ger en fin sälta åt fisken. Och till detta en julöl och en kall genever. GOTT!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.