Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Måste julskinkan vara rökt?

  • Chanet 21 december 2008

    Hej.
    Tänkte göra egen julskinka och undrar om skinkan måste vara rökt innan man kokar o grilljerar den?Hoppas nån som har svar för tiden rinner iväg...

  • jas65 21 december 2008

    Det finns både rökt , okokt skinka och kokt skinka i handeln men det är ett smak val själv så köper jag den färdigkokta och bara grilljerar den hemma med med ägg och en god senap till blandat med brödsmulor. Sedan så kan du dekorera den med kryddpeppar bl,a.

    Jag har även provat att injicera lite senap in i skinka för att ge den mer smak och det blev kanon gott.

    Lycka till med julskinkan

    Höfta mera bland alla tradisionella julanrättningar.
    Anders

  • Chanet 21 december 2008

    Vi har slaktat själv så denna skinkan är varken rökt eller kokt,undrar därför om man behöver röka den innan man kokar den.

  • Eery 21 december 2008

    Hittade två länkar till hur man går tillväga

    http://julen.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e1447932-4a06-4b27-bb8e-9b0ad334cd22&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

    http://www.svenskkottinformation.se/receptsamling/recept_detail.php?id=2178

    kan det kanske vara till nån hjälp?

  • Jessika 21 december 2008

    Jag brukar aldrig använda rökt skinka. Däremot rimmad som jag sedan ugnsbakar och därefter griljerar. Det blir jättegott.

  • Chanet 21 december 2008

    Tack så mycket för era svar...(Y) blir nog julskinka iår också även om den inte hinner bli klar till jul....:-)

  • boz1965 21 december 2008

    Skrivet av Chanet den 21 dec 2008

    Vi har slaktat själv så denna skinkan är varken rökt eller kokt,undrar därför om man behöver röka den innan man kokar den.


    Det är helt och hållet en smaksak. Det gör du som du tycker är godast.

  • annelieberggren 21 december 2008

    Skrivet av Chanet den 21 dec 2008

    Tack så mycket för era svar...(Y) blir nog julskinka iår också även om den inte hinner bli klar till jul....:-)


    :o varför blir den inte klar till jul?? du kan ju koka den på tisdag. Ta en spruta med kanyl, spruta in saltlake salta vattnet och låt den ligga ett dygn innan du kokar på tisdag, griljera sen på kvällen.

  • annelieberggren 21 december 2008

    Skrivet av Chanet den 21 dec 2008

    Tack så mycket för era svar...(Y) blir nog julskinka iår också även om den inte hinner bli klar till jul....:-)



    :o varför blir den inte klar till jul??? färsk skinka kan du spruta in saltlake med spruta och kanyl, sen låta den ligga i saltat vatten 1 dygn innan du kokar den. jag ska koka min på tisdag och griljera på kvällen, provsmakar den sen till uppesittar kväll med bingo (Y)

  • marhil 21 december 2008

    jo alla har väl sprutor och kanyl hemma,så varför inte????????????????????

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.