Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Men hjälp! en vanlig j*kla griljering ;)

  • asamariah 3 december 2009

    Hej!

    Ska göra den smidigaste varianten av julskinka. Köpt färdigkokt och bara griljerar. (H)

    Men det verkar stört omöjligt att bara hitta en beskrivning av det. En bra enkel vanlig blandning av ströbröd, senap och ägg!? och hur länge den ska in i ugnen och om den ska vara uppe, nere eller i mitten.

    Mycket tacksam för lite vägledning!! :)

    åsa

  • sikaal 3 december 2009

    Försök med 1 litet ägg, 2-3 msk senap, vispa ihop med gaffel. Pensla på tjockt, strö på ströbröd. In i ugnen 250 grader tills den fått fin färg ca 10 min. Ger ditt grillelement jämn värme, kan du ha på det. Var i ugnen beror lite på hur tjock skinkan är, den får inte vara för nära "toppen"

    Lycka till
    Lena

  • WiolaH 3 december 2009

    1ägg+ 3 msk senap +1 tsk soker +2-3 msk ströbröd fördelas över skinkan, in i 200 graders ugnsvärme tills ytan fått lagom färg.

    Jag brukar använda lika delar av vanlig svensk senap, fransk senap och skånsk senap, men det gör man naturligtvis efter egen smak :p

    Lycka till :)

  • asamariah 3 december 2009

    YES!!! Kanon, tack. Bara det jag ville ha! (Y)

  • asamariah 3 december 2009

    HAHAHAHAHA... Skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit. Såg nu att jag inte alls köpt kokt skinka utan nåt det stod RIM på!?! :'( Vi tog den utav alla av de kokta skinkorna för att den HELT klart kändes saftigare och mjukare :D

    NYA bud alltså. Vad gör man med en RIM skinka?

  • sikaal 3 december 2009

    Otur!
    Läs på skinkan, där står säkert hur du gör! Du måste alltså tillaga den!!!:)
    Du får antingen ha den i ugnen eller koka på spisen, SEDAN får du griljera.

    Lycka till!
    Lena

  • marwis 3 december 2009

    Då behöver du en ugnstermometer!!

  • asamariah 3 december 2009

    Läste på förpackningen och det stod mycket riktigt och jag har en termometer. Tack hörni!

  • WiolaH 3 december 2009

    Rimmad skinka rekommenderar jag att du kokar istället för att tillaga den i ugnen. :p

  • crollan 3 december 2009

    Jag brukar "steka" min rimmade skinka i stekpåse i ugnen. Den blir kanon! (Y)

  • bernit 3 december 2009

    Försstår att du har en färdigkokt skinka och bara skall grilljera den.

    Jag brukar ta ung. 2 äggula, 6 msk senap, 2 msk potatismjöl, ev. lite socker.
    Blanda och bred på skinkan, strö ströbröd över och grilljera. Du kan vispa äggvitorna hårt och spritsa på den grilljerade skinkan och köra den vackert ljusbrun i ugnen:p:p

  • WiolaH 3 december 2009

    Skrivet av crollan den 3 dec 2009

    Jag brukar "steka" min rimmade skinka i stekpåse i ugnen. Den blir kanon! (Y)


    Det har jag oxå provat och det kan verkligen rekommenderas. Sparar ju en hel del arbete...... (Y)

    WiolaH

  • Amika 3 december 2009

    Jag brukar köpa färdigkokt skinka och griljera den.
    1-2 äggulor och några matskedar hemgjord honungssenap. Breder det på skinkan, strör på ströbröd och sen in i ugnen tills ströbrödet är gyllenbrunt. :)

  • The_mama97mia 5 december 2009

    Skrivet av asamariah den 3 dec 2009

    Läste på förpackningen och det stod mycket riktigt och jag har en termometer. Tack hörni!


    Hördu hur gick det med skinkan????

  • KittySaga 10 december 2009

    så här brukar jag göra julskinka, enkelt och den blir saftig också-
    sätt ugnen på 80 grader
    låt skinkan ligga kvar i plasten (den klarar den låga temperaturen)
    stick i en termometer igenom plasten och in i den tjockaste delen av skinkan.
    lägg aluminiumfolie runt om-
    ställ in skinkan i ugnen sent på kvällen och den är klar på förmiddagen nästa dag.

    Skinkan blir extra saftig då yttertemperaturen aldirg blir med än 80 grader och därmed inte överkokt ytterst som den blir när man kokar den på spisen eller tillagar den i ugnen på traditionellt vis,

  • anluk 10 december 2009

    Här är min griljering som jag använt de sista åren. Superenkel och väldans god.

  • ewax 10 december 2009

    Såg att någon skrivit om skinka i ugnen i stekpåse. Jag testade det i veckan o det var den hemskast skinka vi ätit!!!!
    Berätta hur du gör eftersom din blir bra. Jag vill verkligen kunna anv den för det är så smidgt.

    Jag älskar verkligen stekpåse annars, allt kött blir underbart där i.

  • sme 10 december 2009

    Jag steker alltid min skinka i stekpåse, och den blir så saftig och fin, använder stektermometer.
    Jag lägger den i påsen som den är bara.

  • ewax 11 december 2009

    Men hur många grader låter du den bli innan du tar ut den ur ugnen? Jag brukar låta den stå tills den är 68 gr o så stiger innertemp med 5-6 gr när den får stå på bänken en stund men med stekpåse så steg temp 10-12 grader på bara en kort stund vilket egentligen medförde att den blev stentorr!

    Jan Boris Möller sa en gång - En skinka kan bara bli klar sen blir den torr, o det blev min. Men jag får väl prova igen då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.