Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mingeldessert?

  • CamillaP 25 december 2008

    Tips på godsaker till mingelbord istället för efterrätt på nyår mottages mer än gärna. Gärna fruktigt och fräscht istället för mäktigt och sött.

  • matnjutaren 25 december 2008

    FETAOST- OCH MELONKUBER

    Tid 20 min

    Salt fetaost och söt, saftig vattenmelon är helt perfekt ihop. Granatäpple är krispigt till, men du kan garnera med bara mynta.

    6 portioner
    1/4 vattenmelon (gärna kärnfri)
    200 g fetaost
    1 krm nymald svartpeppar

    TILL GARNERING
    1/2 kruka mynta
    1/2 granatäpple

    1. Skär melonen och fetaosten i lika stora kuber, pilla bort ev kärnor från melonen.Stick i cocktailpinnar eller tandpetare. Dra några drag med svartpepparkvarnen över.

    2. Garnera med myntablad och granatäppelkärnor.

    En variant...:)

  • matnjutaren 25 december 2008

    Variant nr:2 :)
    Varsågod..(L)


    Persikor med duetto


    För 12 personer Tar max 15 minuter



    Du behöver:

    3 mogna persikor

    75 g duettoost *

    Ev lite tryffelhonung eller flytande honung



    Gör så här:

    1.
    Skölj och kärna ur frukten och skär den i kvartar.

    2. Lägg en klick duettoost i varje. Droppa gärna lite tryffelhonung eller vanlig flytande honung över. Servera genast.

    * Har du inte tillgång till duettoost kan du röra ut lite gorgonzola i färskost.



    Tips: Om du inte får tag på färska persikor kan du använda färska fikon eller mogna päron. Beräkna i så fall 1 fikon per person och skär dem i halvor – eller 3 päron som skärs i fyra klyftor vardera.

    Receptet är för 12 personer men du kan ju alltid minska det. :D
    Hoppas något passar din smak? :)
    Lycka till! (L)

  • Matvagott 25 december 2008

    Ananasringar med farin socker och en klick grädde
    Ananasringar med farinsocker in i ugn 225 grader ca 5-10 min..

  • anluk 25 december 2008

    Tycker det inte behöver krånglas till mer än bara färsk frukt, gärna exotiska varianter.

  • irko 26 december 2008

    Pannacotta med nån fruktsmak serverat i ett likörglas är enkelt att mingla omkring med!
    Gott slut och gott nytt!:D

  • elpatron 26 december 2008

    Mingelbord, hm, är det ett bord som åker omkring bland allt folk i lokalen? Går det på batterier eller annan strömkälla? Coolt, jag har aldrig hört talas om ett bord som minglar faktiskt... (Y)

  • CamillaP 26 december 2008

    Japp, precis det det är, så slipper man vara social själv.... Tröttsamt med onödiga kommentarer.

  • CamillaP 26 december 2008

    Tack alla!! Allting låter jätte gott! Lutar åt chokladdoppade frukter. Melon, feta receptet och ev mini panna cotta. Känns som att det blir något för alla då...(Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av CamillaP den 26 dec 2008
    Tröttsamt med onödiga kommentarer.


    Ja visst är det, håller med dig, riktigt jobbigt är det, det är därför som jag bara kommenterar nödiga kommentarer :D(Y)

  • Prima 26 december 2008

    jag säger: skit i alla söta bakverk o grejer... servera ett fruktfat samt en dukning av ostbricka, kex och lite avec så blir nog de flesta nöjda.

    Nog är det väl så att de flesta ändå är så himla mätta och inte alls är sugna på dessert efter maten...

    Eller gör som ovan och servera även en enkel chokladkaka, kladdkaka e.d..

    Servera med kaffe och avec.

    /Prima, som alltid dissar desserten (tar hellre frukt och ost faktiskt...)

  • softis 27 december 2008

    Ostbricka och lite fräscha frukter

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.