Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölk- och äggfri nyårsmeny?

  • asahoglund 28 december 2009

    Ska bjuda middag på nyårsafton åt några allergiker. Jag skulle helst göra samma mat åt alla, för att inte behöva stå i köket hela dagen. De flesta recept på för- och efterrätter innehåller mjölk eller ägg, eller båda! Har någon tips på vad man kan bjuda en mjölk- och äggallegiker? Fisk funkar inte heller... Känner mig helt utan idéer!

  • Kuutti2 28 december 2009

    Förrätter: Räknas räkor och kräftor som fisk? Annars fungerar Toast Skagen, räkcocktail och räk- eller kräftbakelse perfekt med mjölkfria alternativ. Gör eget franskbröd på vatten om du är osäker på mjölkinnehåll. Räkor kan ersättas med rökt skinka, kalkon, kyckling eller något vegetariskt. Parmaskinka och melon är en suverän kombination. Gör en sallad på dem tillsammans med ruccola och sockerärtor och dressing på 2 msk citronsaft, 4 msk olivolja och salt o peppar. Här kan du kanske erbjuda hyvlad parmesan vid sidan om till de som vill ha...

    Desserter: Pannacotta går perfekt att göra på mjölkfria alternativ och ingen skillnad märks. Servera ihop med en god sås. Mixade hallon med en skvätt honung - mums! Gillar du melon - bjud på melonsoppa. Mixa 1 honungsmelon och 1 galiamelon och smaksätt med lite socker och ev saft från 1 citron. Garnera med valfria är och kanske lite citronmeliss.

    Lycka till och Gott Nytt År önskar Marie

  • Kuutti2 28 december 2009

    Jo, just det - gamla hederliga fruktsalladen är ju också underbar och går att variera i det oändliga. Servera mjölk- och äggfritt med glass och/eller grädde...

  • siggemums 28 december 2009

    Skrivet av Kuutti2 den 28 dec 2009

    Jo, just det - gamla hederliga fruktsalladen är ju också underbar och går att variera i det oändliga. Servera mjölk- och äggfritt med glass och/eller grädde...


    Glassen/ fruktsalladen blir ännu godare med varm chokladsås till, som alla kan äta:
    6-8 port
    1dl socker
    1dl kakao
    1/2 krm salt
    1 dl vatten
    Blanda och koka upp, låt koka under omrörning ett par min tills den är har lagom konsistens och är blank. Mums!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.