Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mormors pepparkaksrecept

  • Sannha 21 december 2007

    Hej!

    Har tappat bort min mormors pepparkaksrecept, spm innehöll bla grädde, pomerans och kryddpeppar. Det var ett mycket gammalt recept och var troligtvis från 1800-talets sista hälft. Mormor var född 1903. Snälla kan någon hjälpa mig. Är helt förtvivlad! / Sannha

  • evaldo 21 december 2007

    Detta recept innehåller det du söker.(Y)
    Utskriftsvänlig version
    DANSKA PEPPARKAKOR
    Ingredienser:
    Smör 250 g
    Farinsocker 3,5 dl
    Sirap 1 dl
    Kanel 3 tsk
    Ingefära 1,5 tsk
    Nejlika 1 tsk
    Kryddpeppar 1 tsk
    Succat, finhackat 50 g
    Pomerans hackad 50 g
    Rivet skal från citron 1 st
    Pottaska eller bikarbonat 2 tsk
    Mandel 100 g
    Vetemjöl 500 g
    Grädde 3 msk

    Gör så här
    Smält smör, socker och sirap i vattenbad. Lägg i kryddorna och hackad mandel (som skållats och skalats i förväg!), samt suckat, pomerans och pottaska eller bikarbonat som först rörts ut i lite vatten. Låt svalna, blanda i mjölet och låt sedan degen stå kallt i några timmar.

    Arbeta degen på bakbordet, tillsätt 3 msk grädde.
    Forma degen till en lång rulle, packa in den i folie och låt den ligga i kylskåpet över natten.

    Tag fram rullen ur folien, skär tunna kakor med vass kniv, lägg på plåt, garnera med en mandel eller mandelflarn.
    Grädda i 5 minuter i 200 grader. Låt svalna.
    Förvara torrt, gärna i en stor glasburk med lock.

  • 21 december 2007

    kan det vara något liknande


    DANSKA PEPPARKAKOR
    Ingredienser:
    Smör 250 g
    Farinsocker 3,5 dl
    Sirap 1 dl
    Kanel 3 tsk
    Ingefära 1,5 tsk
    Nejlika 1 tsk
    Kryddpeppar 1 tsk
    Succat, finhackat 50 g
    Pomerans hackad 50 g
    Rivet skal från citron 1 st
    Pottaska eller bikarbonat 2 tsk
    Mandel 100 g
    Vetemjöl 500 g
    Grädde 3 msk
    Gör så här
    Smält smör, socker och sirap i vattenbad. Lägg i kryddorna och hackad mandel (som skållats och skalats i förväg!), samt suckat, pomerans och pottaska eller bikarbonat som först rörts ut i lite vatten. Låt svalna, blanda i mjölet och låt sedan degen stå kallt i några timmar.
    Arbeta degen på bakbordet, tillsätt 3 msk grädde.
    Forma degen till en lång rulle, packa in den i folie och låt den ligga i kylskåpet över natten.
    Tag fram rullen ur folien, skär tunna kakor med vass kniv, lägg på plåt, garnera med en mandel eller mandelflarn.
    Grädda i 5 minuter i 200 grader. Låt svalna.
    Förvara torrt, gärna i en stor glasburk med lock.



    Pepparkakor julen 1941
    1 1/2 dl mjölk eller grädde
    1 1/2 dl sirap eller brynt socker
    2 tsk ingefära
    1 tsk nejlika
    1/2 tsk kryddpeppar
    1 tsk kanel
    1 msk soda
    200 g socker
    pomerans eller citronskal
    450 g rågmjöl (vetemjöl)
    I mjölken (grädden) blandas sirapen (sockret) samt de övriga ingredienserna. Degen arbetas väl och får stå över natten, då den kavlas tunn och småkakor uttages med mått. Kakorna penslas med varmt vatten innan de gräddas
    (ugn vet jag inte men tror det är typ 200 grader)



    Gotländska pepparkakor
    1 kg vetemjöl
    2 hg smör
    400 gr farinsocker
    2 dl tunn grädde
    4 tsk kanel
    4 tsk kardemumma
    4 tsk nejlikor
    4 tsk ingefära
    4 tsk bikarbonat
    100 gr skållad mald sötmandel
    1 tsk kryddpeppar
    rivet skal av citron eller pomerans.
    Blanda alla ingredienserna utom hälften av mjölet i en skål där det arbetas samman.
    En del mjöl tas undan till utbakning.
    Degen arbetas därpå på bakbordet med resten av mjölet.
    Degen utkavlas och uttages med mått.
    Gräddas i 200 ugnsvärme.

  • piba 21 december 2007

    Hej!Det här receptet har jag fått av min mamma som fått det av en släkting.Det är troligen ett gammalt recept!Det är en stoor sats!
    Hedmans pepparkakor

    2kkp sirap
    2kkp mjölk
    4kkp socker
    400gr smör
    2-3 tsk neijlika
    2tsk ingefära
    2-3 tsk kanel
    2tsk kryddpeppar
    6tsk soda
    15 kkp vetemjöl

    Koka upp sirap socker,smör ,mjölk o kryddor.Tillsätt soda när dt svalnat något.När det kallnat så mycket att det går att knåda tillsätts mjölet.Låt stå till nästa dag.Kavla ut tunnt.

  • Lilljeppe 21 december 2007

    Det lät som goda recept, ni lägger väl upp dom under era recept:)

  • Sannha 5 mars 2008

    Hej
    Har ett mindre problem inför påsken. Min mor kommer på middag och med sk dålig tandstatus gäller det att hitta någon rätt som är "lättuggad". Som om detta inte var nog, så är hon också laktosintoletans och fisk- samt skaldjursallergisk. Vidare avskyr min son allt vad som heter korv. Som ni ser är det lite av ett skärvt läge! Hälp mig. SNÄLLA!

    MVH Sannah:(

  • Svesse60 5 mars 2008

    Hej Sanna!
    Kanske du kan göra olika pajer med fyllningar som är lättuggade. T ex tacopaj, vanlig köttfärspaj, västerbottenspaj, lökpaj, mm. Sen kan du göra olika röror, som du kan ha till bakpotatis. Eller ett litet buffe´bord med pajer med goda såser till, röror, ägg, mimosasallad eller andra sallader, kex med mjukost, omelett med svampstuvning på. Ja, sätt igång och titta igenom alla fina recept här hos Matgklubben, så tror jag säkert du hittar nåt som passar. LYCKA TILL!! (Y)
    /Eva

  • Gonta 5 mars 2008

    Pepparkakor
    För - personer.

    Min älskade farmors pepparkakor. Ett recept som hon i sin tur fått av sin mor.


    Ingredienser
    1/4 kg socker
    1 kopp sirap
    1 kopp grädde
    ½ msk nejlikor
    ½ msk ingefära
    ½ msk kanel
    ½ ( ej mer) bikarbonat
    1hg smör
    1 kg (8hg) mjöl



    Gör så här
    Sirap och socker värmes men får ej koka, sedan i röres kryddorna (ej bikarbonaten), smöret och grädden.
    Bikarbonaten blandas i lite mjöl och tillsättes, sedan mjöl efter behov.
    Degen bör helst ståi kyl till nästa dag

    200C i 5-10 min

    Har precis laggt in detta recept på min sida. Recepet är från en konditor från början av 1900 talet.

  • monas 1 november 2008

    varför lägger du inte ut receptet det är så jobbigt att skriva av

    Skrivet av evaldo den 21 dec 2007

    Detta recept innehåller det du söker.(Y)
    Utskriftsvänlig version
    DANSKA PEPPARKAKOR
    Ingredienser:
    Smör 250 g
    Farinsocker 3,5 dl
    Sirap 1 dl
    Kanel 3 tsk
    Ingefära 1,5 tsk
    Nejlika 1 tsk
    Kryddpeppar 1 tsk
    Succat, finhackat 50 g
    Pomerans hackad 50 g
    Rivet skal från citron 1 st
    Pottaska eller bikarbonat 2 tsk
    Mandel 100 g
    Vetemjöl 500 g
    Grädde 3 msk

    Gör så här
    Smält smör, socker och sirap i vattenbad. Lägg i kryddorna och hackad mandel (som skållats och skalats i förväg!), samt suckat, pomerans och pottaska eller bikarbonat som först rörts ut i lite vatten. Låt svalna, blanda i mjölet och låt sedan degen stå kallt i några timmar.

    Arbeta degen på bakbordet, tillsätt 3 msk grädde.
    Forma degen till en lång rulle, packa in den i folie och låt den ligga i kylskåpet över natten.

    Tag fram rullen ur folien, skär tunna kakor med vass kniv, lägg på plåt, garnera med en mandel eller mandelflarn.
    Grädda i 5 minuter i 200 grader. Låt svalna.
    Förvara torrt, gärna i en stor glasburk med lock.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.