Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

När griljera skinkan?

  • farmormor 15 december 2012

    Jag brukar också griljera skinka den 23 dec. Jag har de senaste åren gjort skinkan i stekpåse (istället för att koka) vilket jag rekommenderar. (Y)

  • MB-67 16 december 2012

    (L)Först och främst så kokar jag min skinka själv i stor gryta.
    Koka upp skinka och skumma av en gång och därefter sköljer jag av skinka och har i nytt vatten. i grytan har jag sedan i kålrötter, morötter, palsternacka, pepparrot, gul lök som är fullproppad med nejlikor. Därefter tar jag en näve med hela kryddpeppar, halv näve av hela vitpeppar och svartpeppar. Tar även 2 msk rosépeppar samt lika mycket grönpeppar. Slutligen lägger jag i 4-5 lagerblad. Låt koka tills temperaturen är lagom. Låt stå över natten och svalna i spadet. På julaftonsmorgonen tar jag upp skinka och silar upp buljongen som vi har till dopp i grytan och samtidigt griljerar jag skinkar med en uppvispad äggula, stark senap och honung. Därefter strör jag på ströbröd och in i ugnen.
    Till frukosten på julafton äter vi dopp i gryta med nygriljerad skinka. Jättehärligt!
    Julkramar till er alla!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.