Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyår?

  • boz1965 16 december 2011

    Skrivet av 123Linnea den 16 dec 2011

    Är det någon som vet ett bra ställe där man kan hitta tips på en meny på FLER än tre rätter?


    Några länkar som kanske kan inspirera lite:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3721&artikel=4268988

    http://www.hittarecept.se/s/femr%C3%A4tters-meny.html

    http://matlust.ifokus.se/discussions/4d71679cb9cb46222d074b1f-nyarsmat-femratters

    http://www.spisa.nu/1.10988/recept/nyarsmenyer/

  • 123Linnea 16 december 2011

    Tack - ska genast kolla!

  • bitten56 16 december 2011

    Till Nyår blir det gratinerad hummer , kalkon och sedan ostbricka.

  • Lenkan 16 december 2011

    Jag ska ha en baklängesmiddag på låtsas {clap}

  • chrisq 16 december 2011

    Skrivet av 123Linnea den 16 dec 2011

    Är det någon som vet ett bra ställe där man kan hitta tips på en meny på FLER än tre rätter?
    är ju bara fantasin som sätter gränser jag kör ju rejält drink tilltugg förrätt huvudrätt dessert nattmat o har hänt frukost med lycka till

  • Jilliii 27 december 2011

    Skrivet av Lenkan den 16 dec 2011

    Jag ska ha en baklängesmiddag på låtsas {clap}


    på låtsas?

  • The_Stig 27 december 2011

    Jag har mitt första jobb som inhyrd kock på nyår till en familj i Sigtuna för 20 pers. Då kommer jag att bjuda på:

    Förrätt: Toast skagen
    Huvudrätt: Oxfilé med västerbottenost-gratinerad potatisgratäng och rödvin & svarttryffelsås
    Dessert: Apelsinfromage med vispgrädde och riven mörk choklad

    Sen kommer jag att göra olika typer av sallader, som det är buffé på under hela middagen.

  • Sporrenhjelm 27 december 2011

    Vår plan är än så länge:

    Creme Ninon
    Halstrad pilgrimsmussla
    Lammfilé med en rödvins/balsamvinägersås, någon typ av potatiskaka
    Mango m. stickyrice
    + något till, ej fastställt ännu.

    5 rätters är alltså planen.

  • LinneaThornberg 27 december 2011

    hos mig blir det

    förrätt- tomat och scharlottenlöks bruschetta på en salladsbädd
    huvudrätt- hummer till dem som vill ha och fläskfile med rödvinsås och rotfruktstårta, sallad
    dessert- drottningpaj med vaniljsås

    gott nytt år! :)

  • gimmiahug 27 december 2011

    ...och här blir det sju-rätters; vi börjar tiiiidigt kan jag meddela!! Vi är alla matgalningar och vi ska ju få plats med allt, så middagen börjar vid 18-snåret redan;

    Gratinerade blåmusslor med chili, parmesan och muskot,

    Ceviche på hällis med pinjenötter och basilika (inte väldans sydamerikanskt men väldans gott!)

    Gravat ankbröst med chili jam (sylten gjord på citrongräs och stjärnanis) och salladsblad, krispiga krutonger

    Entrecote med pommes duchesse (potatisen smaksatt med timjan och dragon, supergott!) och en eller ett par såser

    Päronsorbet med chili

    Kolamousse med karamell och frukt (ett Allt om Mat-recept som är helt fantastiskt!)

    Vi kommer så klart att självdö efter all mat men det har vi räknat med så Sverige, ni får fira in 2012 uta oss!! ;)

    *redigerat; glömde ju en rätt: fisken! Innan huvudrätten ska vi servera friterad spättafilé med räkröra på toast; något av det godaste jag nånsin smakat på restaurang och nu gör vi en egen version av det....!

  • Sallie 28 december 2011

    Jag skulle behöva lite hjälp. Jag vet inte vad vi ska göra till förrätt. Vi är sju stycken, en tycker inte om kött , en tycker inte om sallad och två tycker varken om fisk eller skaldjur.. Hjälp?

  • Erajscha 28 december 2011

    Skrivet av Sallie den 28 dec 2011

    Jag skulle behöva lite hjälp. Jag vet inte vad vi ska göra till förrätt. Vi är sju stycken, en tycker inte om kött , en tycker inte om sallad och två tycker varken om fisk eller skaldjur.. Hjälp?


    Nu vet jag inte vad som menas med "kött" här men kyckling kanske kan funka? Man kan ju fylla kycklingen med fetaost och soltorkade tomater och sen bjuda risotto till.

    Om det inte funkar med någon sorts kött alls så blir det ju svårare. Kanske västerbottenpaj med valfria små tillbehörsskålar med olika salladsingredienser, t.ex. gurka, babyspenat, coctailtomater, räkor, creme fraiche, kaviar, hackad lök..

  • The_mama97mia 28 december 2011

    @sallie: gratinerad chevre? eller en toast med svampstuvning?

  • Lenkan 28 december 2011

    Skrivet av Jilliii den 27 dec 2011

    Skrivet av Lenkan den 16 dec 2011

    Jag ska ha en baklängesmiddag på låtsas {clap}


    på låtsas?


    Ja, förrätten ska vara en förrätt men se ut som en dessert och desserten ska se ut som en förrätt men vara söt liksom

  • soccermum 28 december 2011

    Efter massa funderande så har vi äntligen kommit överens om vår nyårssupé :p

    Förrätt: Räkrullar med pepparot

    Varmrätt: Oxfilé, potatiskroketter, beasås och rödvinssås
    serveras med Ruccolasallad med västerbottensost á la Ernst

    Dessert: Chokladpudding
    serveras med vit chokladgrädde, hallon, silverkulor och små tomtebloss

  • biha 28 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 14 dec 2011

    Har inte kommit riktigt så långt i planeringen, men trerätters minst blir det ju.
    Vill gärna göra ngt med hjort till huvudrätt. Hoppas att det kan funka att grilla till o med.

    Jag är ju benägen att köra på ngt klassiskt med skaldjur till förrätt.

    Dessert - ngt chokladigt.

    O sen vill jag ha ost o kex.
    :)

  • biha 28 december 2011

    Skrivet av mama97mia den 14 dec 2011

    Har inte kommit riktigt så långt i planeringen, men trerätters minst blir det ju.
    Vill gärna göra ngt med hjort till huvudrätt. Hoppas att det kan funka att grilla till o med.

    Jag är ju benägen att köra på ngt klassiskt med skaldjur till förrätt.

    Dessert - ngt chokladigt.

    O sen vill jag ha ost o kex.
    :)

  • safir74 28 december 2011

    Vi är bjudna till grannarna på middag så jag vet ej vad det blir för varmrätt. Förrätt hoppar vi över och efterrätten står jag för: vaniljpannacotta med passionsfrukt. Lite senare på kvällen blir det ost och kex {party}

  • Jilliii 28 december 2011

    Skrivet av Lenkan den 28 dec 2011

    Skrivet av Jilliii den 27 dec 2011

    Skrivet av Lenkan den 16 dec 2011

    Jag ska ha en baklängesmiddag på låtsas {clap}


    på låtsas?


    Ja, förrätten ska vara en förrätt men se ut som en dessert och desserten ska se ut som en förrätt men vara söt liksom


    hahah okej. nu blev jag nyfiken. VAD SKA NI HA DÅ?

  • bambamamma 28 december 2011

    Förra året var vi 10 till bords på nyår, och åt en fyrarätters. I år är vi bara sex, men jag har hjärnsläpp vad gäller meny.
    Tänkte nöja mig med tre rätter i år, men tiden rinner iväg för mig.
    ev. Lite skaldjur med dragonmajonäs, fiskgratäng,.............?....hmmm

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.