Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyår?

  • theodora 28 december 2011

    Det blir räkcocktail som förrätt. Varmrätten blir filé mignon med vermouthsås, hasselbackspotatis. Som efterrätt blir det Dumlepanacotta.

    Det lät så gott med Kolamousse med karamell o frukt. Jag skulle gärna vilja ha receptet.

  • puhbjornen 28 december 2011

    Hos oss blir det:

    Förrätt: Prins Charles bakelse

    Varmrätt: Surf 'n turf med hasslebakckspotatis, murkelsås och vermouthsås

    Dessert: Hemgjort citronglass med marängtäcke

  • Erajscha 29 december 2011

    Vi ska äta oxfiléplanka och till efterrätt blir det chokladmousse med jordgubbar eller en trifle. Jag har inte bestämt mig än...

  • Gnurf 29 december 2011

    Jag blir nog lite tråkig iår och kör en trist gratinerad hummer följt av en total brist på fantasi inbakad oxfilé med fransk potatisgratäng avrundad med en standardmässig (kunde inte komma på nått mer spännande) vaniljyoghurthjortronparfait med mörk chokladkolakaka ...{weep}

    Fast det enda som är helt säkert ännu är Hjortronen för en påse av 2010 års skörd har precis tinats i mikron.

    Eller kanske en chokladcheesecake med topping av hjortronsylt....*funderar funderar*

  • Ellee 29 december 2011

    här tror jag iaf att det får bli en 3 rätters
    till förrätt ska jag göra en varm vitlökstoast med mozarella och spenat på en saladsbädd
    varmrätt blir det potatisgratäng med någon slags kyckling och en trevlig sallad till
    efterätt är det svåra.. ska man våga sig på en chokladfondant eller ska jag köra på ljumna mintpäron med vaniljpanacotta till? hmm det återstå att se :P

    Gott Nytt År på er alla på MK

  • Samur 29 december 2011

    Jag vill också ha trerätters och funderar på att ha det man här kalar för hummer till förrätt men jag tror det i sverige är havskräfta. Otroligt gott speciellt om man känner någon fiskare och får via honom i stället för att köpa i affären {eat}

  • Lenkan 29 december 2011

    Skrivet av Jilliii den 28 dec 2011

    Skrivet av Lenkan den 28 dec 2011
    Ja, förrätten ska vara en förrätt men se ut som en dessert och desserten ska se ut som en förrätt men vara söt liksom


    hahah okej. nu blev jag nyfiken. VAD SKA NI HA DÅ?


    Förrätten ska bli en smårgåsbakelse. En mini-smörgåstårta till varje person med vispad creme fraiche runt om som ser ut som grädde. En "marsipanros" av parmaskinka ovanpå. serverad i muffinsform.

    Huvudrätten blir en vanlig huvudrätt, mozzarellafylld parmalindad fläskfilé och potatisgratäng till det.

    Efterrätten blir en söt lasagne. Lasagneplattor av vit choklad med hallon- och chokladmousse i, överst ett lager marängsmet som jag bränner av med gasbrännare, så det ser ut som smält ost

  • flabban 29 december 2011

    Hos oss äter vi;

    Förrätt: Räkcocktail med pepparrotssting
    Varmrätt: Monikas ljuvliga fläskfilégratäng
    Dessert: Marsipanfromage

    Allt hämtat här på MK, och inget av det har jag gjort förrut.
    Senare blir det ost och kex.

  • mialund 29 december 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 15 dec 2011

    Jag vet inte riktigt än vad vi ska hitta på, men blir det som jag hoppas och tror blir det att fira nyinflyttade i huset med våra nya grannar (som är vänner sedan tidigare) som också är rätt nyinflyttade i sitt hus.

    Hoppas på en riktigt god tre rätters där huvudrätten ska bestå av helstekt oxfilé och sen är jag sååå sugen på typ potatispuré med någon rotfrukt också, t ex palsternacka kanske... Och den hemmagjorda rödvinsåsen är ett måste.
    Efterrätt vill jag gärna ha chokladfondant och hemmagjord vaniljglass, åhh va gott.... {drool}

    Herregud va hungrig jag blev nu...


    Hej!

    Kan du inte sätta in receptet på rödvinssåsen?
    Behöver ett bra o pålitligt recpet.

    Mvh Mia

  • lena4 29 december 2011

    Blev precis bjuden till min syster.
    Vet att det blir trerätters och kaffe och vickning.
    Ska ta med en vin och ostbricka som present.

  • amoz 29 december 2011

    Våra gäster kommer att bjudas på följande:{party}

    Till välkomstdrinken som består av Martini/Sweppers lime, serveras....
    Glögg- och ostsnurror

    Förrätten blir en cocktail bestående av lax, räkor, ananas, sparris, tomater, lite sallad och en klick curryyoughurt.

    Huvudrätten:
    Amoz ankbröstfilé med potatisgratäng och sherrysås
    Potatis- och jordärtskockskaka

    Jag byter alltså ut potatisgratängen till potatiskakan.

    Till dessert blir det tre små skålar var med pepparkaksglass, vaniljpannacotta och en liten fruktsallad + en hallonsås.

    Gott Nytt År!{party}:DD{party}

  • Dintan 29 december 2011

    Skrivet av HyrEnKock den 27 dec 2011

    Jag har mitt första jobb som inhyrd kock på nyår till en familj i Sigtuna för 20 pers. Då kommer jag att bjuda på:

    Förrätt: Toast skagen
    Huvudrätt: Oxfilé med västerbottenost-gratinerad potatisgratäng och rödvin & svarttryffelsås
    Dessert: Apelsinfromage med vispgrädde och riven mörk choklad

    Sen kommer jag att göra olika typer av sallader, som det är buffé på under hela middagen.


    Lycka till med första jobbet och Gott Nytt År!

  • Anne-P 29 december 2011

    Skaldjurssoppa till förrätt. Oxfilé Wellington med madeirasås till huvudrätt. Efterrätten blir Mannerheims äggtoddy.

  • amoz 29 december 2011

    Skrivet av Anne-P den 29 dec 2011

    Skaldjurssoppa till förrätt. Oxfilé Wellington med madeirasås till huvudrätt. Efterrätten blir Mannerheims äggtoddy.



    Låter verkligen som en supermeny till nyår!(Y)

  • The_mama97mia 29 december 2011

    ja haha, det är snart nyårsafton, jag är fortfarande egentligen bara säker på att grilla ett hjortinnanlår och en bit hjort-ryggbiff

    Har handlat hem en massa godsaker så det känns roligt och lyxigt att fundera ända in i sista momangen.

    Imorgon kväll när mina gäster kommer så ska jag laga en fisksoppegryta och servera med gott bröd, antingen hembakt eller vitlökstoast, beror på hur mkt tid jag tycker jag har imorgon.

  • Roggan 30 december 2011

    Här blir det:
    Förrätt: Rårakor med löjrom, chevre cahud och rensteksröra i croustader.
    Varmrätt: Ankbröst i apelsinsås, lökcreme, jordärtskocks- och potatisgratäng.
    Efterrätt: Semifreddo med nutella, maränger och rostad mandel och till det profiteroles fyllda med chokladmousse och vaniljkräm toppad med chokladsås...

    Får väl erkänna att jag får hjälp av en gourmetkock:D

  • sikaal 30 december 2011

    Jag har gjort äggost nu, så det blir det i alla fall! {laugh}
    Skämt åsido, oxfilé och potatisgratäng till middag, äggost efter. På kvällen hummer och ostbricka ihop med bubbel. Barnen vill ändå inte ha hummer och ost, så det sparar vi till sent. {party}

  • Hilmer54 30 december 2011

    En förhoppningsvis lugn och smällfri nyårsafton med hund,mannen samt min syster och god mat.
    Förrätt: räkmousse Dryck: bubbel Prosecco

    Varmrätt: Älgfilé Wellington med karamellisierade smålökar
    och gratinerat rotfruktsmos samt trattkantarellsås. Dryck: rött ripasso vin Monti Garbi

    Efterrätt: Vanilj panacotta med hjortronsylt Dryck: Nivole ett lätt sött moscato vin.

    GOTT NYTT ÅR till alla er här i matklubben.

  • FAE 30 december 2011

    Här var det ingen som ville ha förrätt - så den hoppar jag över. Annars hade det nog blivit chevrétoast med rostade pinjenötter & honung på en bädd av ruccola (grymt gott). Receptet finns på min blogg:

    http://www.fredriksfrestelser.blogspot.com/2011/10/chevretoast-med-rostade-pinjenotter-och.html

    Huvudrätt blir Serranolindad oxfile med vitlök & rosmarin då jag för en tid sedan fick oxfilé till ett bra pris :) Till den blir det bearnaise och en rödvinssås. Potatisgratängen köper jag färdig då det finns en gräns för hur mycket tid jag vill lägga på matlagning en nyårsafton ;)

    Efterrätt blir hemmagjord chokladmousse med hallon. Inga konstigheter och något som alla gillar ;)
    Som grädde på moset lovade en av de bjudna middagsgästerna att ta med en flaska Amarone :)

    Gott nytt år alla matklubbare!! :)

  • Nilam_74 30 december 2011

    Räkbakelse med krossade ostbågar (finns recept här..heter ev räktorn)
    Gröpepparrullad oxfile med rostade rotfrukter, grönpepparsås och bea.
    Gino (vitchoklad-gratinerade frukter) och vaniljglass
    Gott Nytt år!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.