Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyår?

  • bambamamma 30 december 2011

    Nu är menyn spikad och förberedd. Efter mycke funderingar fick jag till en fyrarätters (eller är det sex?). Skaldjurssymfoni med kungskrabben och halstrad pilgrimsmussla serveras med dragonmajonäs. Kräftsoppa med Filoncini. Rödspätta Västan m. skaldjurssås, räkor, sockerärtor och Pommes duchesse. En rad desserter, Vaniljpannacotta med mandelflarn, Chockalmousse med chokladknappar, Citronmousse med citronsest serverade i små glas.
    GOTT NYTT ÅR

  • Jilliii 30 december 2011

    Vad som är tänkt:

    En läcker sockerärtssoppa, som jag lärde mig på en fin restaurang, med stekta kräftstjärtar till förrätt, eller "starters" som det nu heter på alla restauranger :P

    Huvudrätt blir en köttbit- vad som utom gris då en av oss som ska äta är muslim. Till det ugnsrostade rotsaker och frukt. Har nu gjort eget smör som jag kryddat med vitlök och örter. Också en rödvinssås har nu kokats. En beasås också så man har lite att välja på. Och en blandsallad till detta.

    Efterrätter står mellan två. Gjorde maränger och hemmagjord jordgubbsglass och en jordgubbssirap förut men även en chokladmousse som nu står och gottar till sig.

  • gladavmat 30 december 2011

    Varsin liten flaska mousserande vin, till löjroms crosstini och rullar av mjukbröd,, är välkomstdrinken.
    Tunnbrödkorgar med sallad och renstek till förrätt.
    Lyxiga spättarullader med sparris och vitvinsås o potatis.
    Pannacotta med hjortrongelé till efterrätt.
    12-skål i rosa "bubbel"
    Gubbröra med öl/snaps och hårt mörkt bröd, till nattamat.

  • amoz 30 december 2011

    Skrivet av Roggan den 30 dec 2011

    Här blir det:
    Förrätt: Rårakor med löjrom, chevre cahud och rensteksröra i croustader.
    Varmrätt: Ankbröst i apelsinsås, lökcreme, jordärtskocks- och potatisgratäng.
    Efterrätt: Semifreddo med nutella, maränger och rostad mandel och till det profiteroles fyllda med chokladmousse och vaniljkräm toppad med chokladsås...

    Får väl erkänna att jag får hjälp av en gourmetkock:D


    Ankbröst blir det här oxå men i stället för gratäng på potatis och jordärtsskockor blir det tårta/kaka av det.
    Men den där lökcremen låter spännande...något recept?

  • alindalinda 30 december 2011

    hos mig blir det tvårätters, smörgåstårta med lax och skaldjur, till dessert; vaniljglass med färsk passionsfrukt

  • Roggan 30 december 2011

    Skrivet av amoz den 30 dec 2011

    Skrivet av Roggan den 30 dec 2011

    Här blir det:
    Förrätt: Rårakor med löjrom, chevre cahud och rensteksröra i croustader.
    Varmrätt: Ankbröst i apelsinsås, lökcreme, jordärtskocks- och potatisgratäng.
    Efterrätt: Semifreddo med nutella, maränger och rostad mandel och till det profiteroles fyllda med chokladmousse och vaniljkräm toppad med chokladsås...

    Får väl erkänna att jag får hjälp av en gourmetkock:D


    Ankbröst blir det här oxå men i stället för gratäng på potatis och jordärtsskockor blir det tårta/kaka av det.
    Men den där lökcremen låter spännande...något recept?


    Lökcreme är inte så avancerat. Stek lök på svag värme i smör. Smaksätt eventuellt med lite socker och balsamvinäger. Salt och peppar. Mixa. Gott som tillbehör till mycket. Hade det till oxfilé för någon nyårsafton sen.

  • b58ibbi 30 december 2011

    jag har funderat på {party}
    förrätt: kräftsoppa med vitlöksbröd
    varmrätt: oxfilegratäng
    efterrätt: vaniljsås med bär och mascarpone
    men jag hinner ändra mig än, har besluts ångest just nu

  • Josses 30 december 2011

    Så här blir vår nyårsmiddag i goda vänners lag.
    Förrätt: Skagenröra på rostat bröd
    Varmrätt:
    Backlunds Filéröra
    Efterrätt:
    Ljuvlig pannacotta med bär
    Till detta kommer det att serveras rött och/ eller vitt vingelvatten.

  • Gnurf 31 december 2011

    Nu har det dykt upp en påse murklor oxå...så det blir murkelstuvning till oxfilén och potatisgratängen. Jag gör lite som Morsan97Mia och och ändrar mig hit å dit, fram å tillbaka. Det är det som är roligt...att laga mat när inspirationen kommer. Man får ju så mycket influenser när man kollar runt här på MK...8-| Bara se till att kyl och frys är fulla med nödvändiga ingredienser.

    Desserten är även den lite ändrad...kommer att köra en form av grand dessert...en stor tallrik med smakbitar av olika desserter. Jag gjorde vaniljpannacotta nu på morgonen, små portionsformar som serveras med passionsfrukt. Hjortronparfait har oxå slängts ihop nu på morgonen, så det blir en kula av det på tallriken. Vidare en kaffechokladkaka med mörk chokladglasyr. Physalisfrukt, pistagenötter och lindorkula. Så får det bli...

    Förrätten blir en toast med räkröra, gravlax, ägg och löjrom. Sedan funderar jag även på små små minipizzor med ansjovis till fördrinken.

  • Josses 31 december 2011

    Dessa rörde jag ihop nu på morgonen och tänkte ha som ett litet tilltugg till vårt
    vingelvatten under kvällen eller om någon vill innan maten.
    Drink Snacks

  • tilda 31 december 2011

    Helstekt fläfile´som läggs i marinad att kallna. Serveras tunnskivad med potatisgratäng och en god sallad. Till efterrätt blir det vaniljglass med varma björnbär .

  • Gnurf 31 december 2011

    Tilda: Varma björnbär? Det låter spännande...har jag aldrig provat. Måste provas någon gång...

  • sju 31 december 2011

    Jag har bara gjort förrätten till årets nyårsfest, vi har delat upp matlagandet i år. Förrätten blir i varje fall en cheesecake, med botten gjord på kavring, philadelphiafyllning och garnerad med rökt lax. Den kommer att serveras med en klick löjrom, rödlök och creme fraiche.

  • jen_has 1 januari 2012

    Till nyår åt vi en ganska enkel och mycket god tre-rätters middag. Rekommenderas.

    Förrätt: Förrätt med ostbågar
    Varmrätt: Fläskfilé du inte kan få nog av, potatisgratäng
    Efterrätt: Pannacotta med limemarinerade bär

    Och som tilltugg: Räkfyllda minikrustader

    Recepten har jag sparade i min kokbok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.