Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyår

  • Volvogirl 1 november 2008

    Hej
    Jag är ny här på matklubben för att kunna hitta inspiration till god och rolig nyårsmat. Vi kommer vara ca 11 st, 2 vuxna är lite osäkra då dom väntar bebis, så kanske 13...
    jag vill kunna göra nåt som man kan förbereda mycket under dagen och gärna 3 rätters. Buffé hade varit enkelt för då behöver man inte inte göra någon förätt, bara bål kanske.
    Så om ni har några bra tips på 3 rätters så dela gärna med er, jag blir jätte tacksam...

  • bakakaka 1 november 2008

    Champinjongratinerad oxstek

    Detta kan du förbereda helt dagen innan. Bara gratinera precis innan servering. Gott även med fläskfilé.

  • ida85 14 november 2008

    ni kan ju alltid ha chevretoast med fikonmarmelad till förrätt! det är alltid godd & mkt enkelt att göra ! & är så gott :p Sen något gott kött med potatisgratäng . Till efterätt kan man blanda glass med after eight !

  • Disen 14 november 2008

    Varför inte varmrökt lax eller en fläskfilégryta som du kan göra dagen innan.:D
    Det är ju bra om man slipper stå i köket hela kvällen när man har gäster.

    Till efterrätt är alltid glass gott eller ett jättestort fat med blandade exotiska frukter och lite dumlekolor och annat godis. :D

  • 14 november 2008

     

  • kallis 14 november 2008

    löjromstoast är ju toppen till förrätt!!

  • annwin66 14 november 2008

    Förrätt: En skagentårta med löjrom och rödlök på toppen.
    Varmrätt: Helstekt oxfile med rödvinsås ,potatisgratäng och harricortverts.
    Dessert: Pannacotta med bär.
    Eller sök på nåt som du tycker om och komponera ihop en tre-rätters.
    Lycka till(Y)

  • The_mama97mia 14 november 2008

    Roligt med nyårsmat. Det kanske är dags att börja fundera på det nu.
    Jag har svenska kräftor i frysen o tror nog att det kan bli det, istället för förrätt liksom.
    Klassiker till huvudrätt blir väl oxfilé i ngn form eller möjligen filé black and white, den gamla hederliga.
    Som efterrätt på nyår gillar jag variant på grand dessert, mkt chokladig kaka med vispad grädde, vackra färska bär. Eller marängsviss, det går ju garanterat hem hos barnen....
    Skoj, skoj, kommer följa denna tråd....

  • Lenkan 24 november 2008

    Förra nyår bjöd jag på Italiensk Afton.

    Förrätt: Antipasto med capresesallad ( mozzarellaskivor, rödlök, tomatskivor och basilika med olivolja på), olika sorters salami och skinka och några ostbitar med smak, dessutom bruschetta gjort på barkis med olivolja, rödlök, vitlök och tomater på

    Huvudrätt: Chili- och vitlökspasta med saltimbocca

    Efterrätt: Semifreddo med hallon och maräng i och mjölkchokladpannacotta i små glas

  • safir74 25 november 2008

    En enkel efterrätt som går att förbereda är fruktsallad. Jag blandar olika frukter och skvätter över citronjuice för att frukten inte ska mörkna. Till det serverar jag en varm vit chokladsås. Den går snabbt att göra.

    Varm vit choklad sås :
    4 port
    2 dl vispgrädde
    200 g vit choklad

    Koka upp grädden i en kastrull och ta den från plattan. Grovhacka chokladen. Rör ner den i grädden och låt den smälta. Severa genast med fruktsalladen.
    :p :D

  • elpatron 25 november 2008

    om mitt förslag inte dög tidigare så finns ju alltid:

    1. Jagad hare med andfådd sås och grovkornigt lingonris till
    2. Sprängd anka med röva upp och dynamitsås (stark)

    Jag ska nog tillaga 1an idag.... mums (Y)

  • The_mama97mia 18 december 2008

    Visserligen står julafton först i tur här men vill lyfta tråden här för fler festliga nyårsmeny-förslag.
    :)

  • Disen 18 december 2008

    Bra mama97mia att du tatt fram tråden igen. (Y)
    Jag ska stå för desserten på nyår och vet inte vad jag ska göra för nåt.
    Vad som serveras till för -och huvudrätt har jag ingen aning om.
    Vi är 8 vuxna och 3 tonåringar.

    Är det nån som har bra förslag?? :o:p

  • markus 18 december 2008

    Skrivet av elpatron den 25 nov 2008

    om mitt förslag inte dög tidigare så finns ju alltid:

    1. Jagad hare med andfådd sås och grovkornigt lingonris till
    2. Sprängd anka med röva upp och dynamitsås (stark)

    Jag ska nog tillaga 1an idag.... mums (Y)


    Det var annat än "Krockskadad Hare med motorglasögon "det.
    Annars är ju " Tandkött och potatis" en klart underskattad gastronomisk upplevelse, givetvis åtföljd av "skokräm & Mjölk"...

  • Gnurf 18 december 2008

    Skrivet av Disen den 18 dec 2008

    Bra mama97mia att du tatt fram tråden igen. (Y)
    Jag ska stå för desserten på nyår och vet inte vad jag ska göra för nåt.
    Vad som serveras till för -och huvudrätt har jag ingen aning om.
    Vi är 8 vuxna och 3 tonåringar.

    Är det nån som har bra förslag?? :o:p


    Baka en vanlig enkel chokladkladdkaka. När den svalnat i sin form slår du på en parfait (ex Apelsinparfait) och slänger in i frysen. När det fryst till sig slår du på ännu en parfait (ex Daimparfait) och slänger in i frysen.

    Allt detta kan du göra långt i förväg, 1-2 veckor om du vill. Snickra ihop en läcker fruktsallad med lite exotiska frukter, plocka fram din läckra parfaittårta 30-40 min innan servering och skär bitar. Servera med fruktsalladen, kaffe och en liten jamare...:D

  • Disen 18 december 2008

    Skrivet av Gnurf den 18 dec 2008

    Skrivet av Disen den 18 dec 2008

    Bra mama97mia att du tatt fram tråden igen. (Y)
    Jag ska stå för desserten på nyår och vet inte vad jag ska göra för nåt.
    Vad som serveras till för -och huvudrätt har jag ingen aning om.
    Vi är 8 vuxna och 3 tonåringar.

    Är det nån som har bra förslag?? :o:p


    Baka en vanlig enkel chokladkladdkaka. När den svalnat i sin form slår du på en parfait (ex Apelsinparfait) och slänger in i frysen. När det fryst till sig slår du på ännu en parfait (ex Daimparfait) och slänger in i frysen.

    Allt detta kan du göra långt i förväg, 1-2 veckor om du vill. Snickra ihop en läcker fruktsallad med lite exotiska frukter, plocka fram din läckra parfaittårta 30-40 min innan servering och skär bitar. Servera med fruktsalladen, kaffe och en liten jamare...:D


    Wow Gnurf!! Det lät ju hur gott som helst.:p(Y)
    Kan jag använda vilket som helst recept när jag gör apelsin och daimparfait? :o

  • Gnurf 18 december 2008

    Skrivet av Disen den 18 dec 2008

    Skrivet av Gnurf den 18 dec 2008

    Skrivet av Disen den 18 dec 2008

    Bra mama97mia att du tatt fram tråden igen. (Y)
    Jag ska stå för desserten på nyår och vet inte vad jag ska göra för nåt.
    Vad som serveras till för -och huvudrätt har jag ingen aning om.
    Vi är 8 vuxna och 3 tonåringar.

    Är det nån som har bra förslag?? :o:p


    Baka en vanlig enkel chokladkladdkaka. När den svalnat i sin form slår du på en parfait (ex Apelsinparfait) och slänger in i frysen. När det fryst till sig slår du på ännu en parfait (ex Daimparfait) och slänger in i frysen.

    Allt detta kan du göra långt i förväg, 1-2 veckor om du vill. Snickra ihop en läcker fruktsallad med lite exotiska frukter, plocka fram din läckra parfaittårta 30-40 min innan servering och skär bitar. Servera med fruktsalladen, kaffe och en liten jamare...:D


    Wow Gnurf!! Det lät ju hur gott som helst.:p(Y)
    Kan jag använda vilket som helst recept när jag gör apelsin och daimparfait? :o


    Jo, vilket recept som helst går bra. Tänk bara på att anpassa volymen (mängden) så att det inte blir jättemycket över, du ska ju få plats med 3 lager totalt i den runda springformen ända upp till kanten. Det är även effektfullt att använda parfaiter där man kan få in lite färg, vanilj och vildhalllon är en kombination jag ofta använder mig av.

  • Disen 18 december 2008

    Tack för hjälpen Gnurf. :p Det här ska jag testa innan nyår.
    Det låter ju hur smarrigt som helst..
    Tycker du att jag ska använda vanilj och vildhallon istället för apelsin?
    Apelsinparfait kanske inte blir så färgglad?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.