Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyåret 2009-10

  • The_mama97mia 22 december 2009

    Ja vänner, det finns trådar från tidigare nyår.

    jag ska nog (verkare det som) ordna en liten fest för typ max 25 pers här i hyrd lokal.

    Valet står nu mellan typ smörgåstårta o skumpa, eller buffé eller pot grat'äng o ngt typ den där härliga marinerade oxfilén.

    Vad gör ni på nyår o vad äter ni?

    Vad skulle du göra i min situation???

    FInns det ngt kul att göra som inte är direkt förnedrande? typ lekar
    ???


    Jo jag vet många frågor i ett inlägg men tacksam för alla synpunkter.
    Gott Nytt önskar Mia

  • Roggan 22 december 2009

    Ja du Mia, jag hade nog satsat på buffé eller filén. Mycket festligare än smörgåstårta tycker jag. Skumpan kan nog var och en ta med sig.

    Fixar jag nyårsfest blir det oftast en köttbit med goda tillbehör, ex balsamicoreduktion och en lite fetare sås. Mina vänner har varit tokiga i min bearnaisesås. Ibland blir det en kall creme fraichesås. Är vi många blir det oftast pot.grat. Är vi mindre antal kan det bli något mer avancerat/arbetat, ex potatisbakelser, hasselbackspotatis...

    Funderar över lekar, men just nu står det still. Har nog gjort för mycket idag. Återkommer om jag kommer på något.

    God jul och gott nytt år!

  • arasimowicz 22 december 2009

    I år ansvarar jag för en middag på 12 personer.
    Har lyckats skrapa ihop matlagningshjälp i form av en person.

    Kommer servera en trerätters bestående av
    Förrätt: Jordärtskockssoppa med parmatoast

    Varmrätt: Helstekt fläskfilé med whiskysås

    Efterrätt: Hallonmousse med chocklad och något mer till. Inte riktigt bestämmt mig än.
    Eventuellt gör jag en snabb blåbärsglass om jag vill göra något enklare.

    Beroende på hur väl ni känner varandra så är en tipsrunda ofta uppskattad. Några frågor som handlar om personerna som kommer och eventuella händelser från året som gått. Passar bra som ice-breaker om gästerna inte känner varandra så väl. Och naturligt vis ett pris till vinnaren.

    Buffé tycker jag låter som en god idé, mindre spring när det är så många gäster och mer tid att roa sig på.

    God jul!

  • jimboz 22 december 2009

    Håller med föregående talare..Jag åt en bit smörgåstårta till lunch idag och det kändes
    sååååå 80 tal....Inte min grej..kanske om någon plågoande på jobbet slutar, då får han den i fejset :)

  • Mellanbellan 22 december 2009

    Hej Mia
    Jag skulle välja potatisgratäng och oxfilé. Kan det bli bättre och godare?
    Förrätt och efterrätt får bli något som du kan göra dagen innan helst och bara tar med dig. Jag förutsätter att det finns kyl i lokalen. Löjromstårta till förrätt kanske och midvintertårta som dessert.
    Själv kommer jag att fira nyår på Hotel Moskva i Sankt Petersburg. Det blir mat, dryck, uppträdande och dans. Vi skålar in tre tolvslag Ryskt, Finskt, Svenskt och får träffa Fröken Frost med följe.

    God Jul och Gott Nytt År

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.