Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårsafton

  • Jinan 26 december 2007

    Hur firar ni nyårsafton? Är det någon special mat brukar ni äta ?
    Här bli det ofta fisk som huvudrätt och mycket smårätter och tårta till efterrätt.:D

  • anluk 26 december 2007

    Firar alltid med syrran o hennes familj. Har alltid 3-rätters och vi brukar sätta oss ner hela familjerna några dgr innan och bestämma. Iår blir det nog Kalkon till huvudrätt och chocolate chip cake till efterrätt. Förrätten tror jag blir breasola med melonsalsa. Jummi.

  • equina 27 december 2007

    Även här blir det ett lugnt firande med tre rätters iår. Faktiskt inte spikat menyn men tror att vi skall äta gratinerad hummer till huvudrätt och en len marabou chokladmousse till efterätt.:p

  • equina 27 december 2007

    Även här blir det ett lugnt firande med tre rätters iår. Faktiskt inte spikat menyn men tror att vi skall äta gratinerad hummer till huvudrätt och en len marabou chokladmousse till efterätt.:p

  • equina 27 december 2007

    Även här blir det ett lugnt firande med tre rätters iår. Faktiskt inte spikat menyn men tror att vi skall äta gratinerad hummer till huvudrätt och en len marabou chokladmousse till efterätt.:p

  • Ekorrungen 27 december 2007

    Brukar bli fondue hemma hos min moster å morbror, med lite potatisgratäng mm. Är tradidion! Han håller hårt på traditionerna:p. Men det är gott med fondue. Och så ska man alltid va hemma hos honom:p

  • sammie 27 december 2007

    Hej.

    Jag har ideetorka när det gäller nyårsmat.Är det någon som har ett jättebra recept med oxfilè,gärna lättlagat utan vitlök.:)

  • Queenie 27 december 2007

    Jag har en gratinerad oxfilé bland mina recept, hur smarrig som helst

  • Queenie 27 december 2007

    Ostgratinerad oxfilé heter receptet

  • evaldo 27 december 2007

    Här är en variant på just oxfilé som passar bra till nyårsmiddagen.

    Oxfilé med gorgonzola, 4 portioner

    600 g oxfilé, 100 g gorgonzola, 4 skivor bacon, 1 msk matfett, peppar

    Sås: 2 dl grädde, 1 dl vatten, 1 msk kalvfond, 75 g gorgonzola, salt, peppar

    Gör så här:

    Skiva filén och skär en ficka i varje. Fyll med gorgonzola och linda en baconskiva runt varje. Fäst med tandpetare. Stek skivorna i matfett 2-3 minuter per sida. Krydda med peppar. Koka upp grädde, vatten och fond. Låt osten smälta i såsen. Smaka av med salt och peppar. Servera med ugnsbakad potatis och en krispig sallad.

  • markus 30 december 2007

    Varför inte en laxtartar till förrätt.
    Kanske en hjortfile med kantarellrisotto och en rödvinssås med choklad.
    Kan avslutas med en vit chokladmousse med hallon och lime.... kanske

  • Chocolategirl 30 december 2007

    chokladmousse låter gott. det är svårt att veta vad man skall äta på nyår. i år vet jag inte vad det skall bli., :o

  • Chocolategirl 30 december 2007

    om det är någon inne skriv gärna några förslag:)

  • irrevirre 30 december 2007

    Min man äter inte skaldjur så det kan det inte bli.
    Jo, som en liten snacks när gästerna kommer blir det små krustader men skagenröra, kräftstjärt och dill. Men jag gör "picanta nötter" också.
    Förätten blir bruschetta.
    Huvudrätt fläskfilé med mango chutney och hemgjorda potatisklyftor.
    Jag har förberett desserten redan ikväll. "Cheescaken du aldrig glömmer", heter den. Har aldrig gjort den innan. Ingår bl.a chokladchip coocies och vit choklad.
    Om det är någon som orkar något till 12-slaget, så gör jag smördegssnacks på ett kick.

    Hoppas det blir lyckat.

  • Chocolategirl 30 december 2007

    fläskfile´ låter bra.

  • Chocolategirl 30 december 2007

    men jag vet en jätte bra efterätt och jätte god. risalamalta. man gör vanlig risgrynsgröt. det är jätte gott.. mmm.. mums. (Y):p

  • Miadenen 21 februari 2008

    Vi är ett gäng( ca 25 st) som har firat nyår en massa år tillsammans.
    Efter att ha bjudit ett par stycken på min paprikafile så ville dom att vi skulle göra den ett nyår.Så dom sista 3-4 åren har vi ätit Paprikafile med en grönsallad, strips och även potatisgratäng(för dom som inte gillar det ena).
    Och senare på kvällen en härligt god kladdig kladdkaka med grädde.
    :)

  • Nhg9 8 december 2008

    Skrivet av Jinan den 26 dec 2007

    Hur firar ni nyårsafton? Är det någon special mat brukar ni äta ?
    Här bli det ofta fisk som huvudrätt och mycket smårätter och tårta till efterrätt.:D


    Det gäng som vi brukar fira nyårs med är sååå tråkiga, i matväg alltså.
    Det får inte kosta nåt, det ska gå fort att laga och helst inte innehålla några kalorier.
    Så jag vill ha MASSOR med idéer till vårt planeringsmöte på annandag jul.:)
    Mvh Efva

  • sonja55 8 december 2008

    Skrivet av Queenie den 27 dec 2007

    Jag har en gratinerad oxfilé bland mina recept, hur smarrig som helst


    Vill du vara snäll och lägga ut receptet på oxfilen här.
    Tack på förhand Sonja

  • ida85 8 december 2008

    vi brukar väll vara runt 10 personer som firar varje år ! Äter alltid en god middag tillsammans som vi alla lagar ihop ! Blir oftast roligare då ! :) sen blir det alltid någon god efterrätt ! :p sen dricker vi & har det roligt hela kvällen (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.