Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårsbuffé till 60 st - lättlagat!

  • trollet 26 november 2007

    Ska ha kombinerad nyårs-och 40-års fest. Då vi har lite fullt upp i livet för tillfället så tänkte vi dela in gästerna, ca 40 vuxna och 20 barn i olika åldrar, i olika team som får laga mat. Lokalen vi har hyrt rymmer åtta stora matplatser (med spis och ugn osv).
    Så, är det någon som har bra tips på vad som ska finnas på buffén. Har tänkt att ha helstekt oxfilé och typ bakad potatis/potatisgratäng/eller-något-roligare som bas och sedan massor med små rätter. Detta ska ju vara enkelt att göra så att inte de glittrande gästerna behöver stå och kämpa sig svettiga i finkläder. Mer mingla omkring med drinkar och samtidigt ända ådstadkomma några läckerheter.
    Efterätt har jag tänkt några olika former av chokladfontäner - (recept någon?) med färsk frukt. Vi har två kockar till vårt förfogande:). Någon som kan tipsa?????

  • Lilljeppe 27 november 2007

    Asiatiska kycklingspett som ligger under mina recept är kanon, enkla att göra. Har även massor med såser som passar buffé. Lycka till(Y)
    MVH
    Lilljeppe

  • Jessika 27 november 2007

    Skink- och melonblomma och Quesadillas med getost är lätt att göra och gott. Båda ligger bland mina recept. Piroger är också enkelt om man använder smördeg som deg. Två fyllnigar finns bland mina.

  • 2 december 2007

    Jag har ett förslag, men det blir nog för enkel mat, men du kan alltid titta på min "festlig köttlimpa", det är ju inget som hindrar att man byter ut köttfärsen till finare kött, varje matlag kan ju gör a sin egen långpanna, går utmärkt att lägga tre på tvären eller två längsmed, med fyllningen (grätäng och grönsaker) emellan.
    Annars är ju problemet, som du är inne på, att göra buffémat tar i regel både tid och är kladdigt med allt hackande, skivande och marinerande.
    Men du kan ju marinera rostbiff själv innan, och låta gästerna göra tillbehören? Lägger in en god rostbiffsvariant åt dig om du skulle vara intresserad.
    Kanske kan ni be att få engångsförkläden från någon vårdinrättning, de brukar användas vid duschning av de boende.
    Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.