Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårsfest för 16 pers!

  • systeryster 27 november 2008

    Skrivet av fritzie76 den 27 nov 2008

    Är det ok att bjuda på ris på nyårsafton? Det hade ju varit lättare än att göra potatisgratäng så därför funderar jag lite på det men vet inte om det känns lite mer vardags.....

    till min räkrätt är det helt rätt med ris!:D

  • Prima 27 november 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    Bakad potatis är väl inget jobb annars? Och godare, speciellt om du smaksätter dom.
    Jag gjorde så här en gng.

    Baka klart potätera, skär dom i halvor, gröp ur innehållet försiktigt med en sked, blanda allt med en röra gjord på tex creme fraiche och gorgonzola, men ändå så potatisen har överhanden. Lägg tillbaka allt snyggr i skalen, jämna till och värm till maten.


    Men shit va gott det där lät!!! Det måste jag prova nångång :) Tack för tipset!!

  • elpatron 27 november 2008

    Skrivet av Prima den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    Bakad potatis är väl inget jobb annars? Och godare, speciellt om du smaksätter dom.
    Jag gjorde så här en gng.

    Baka klart potätera, skär dom i halvor, gröp ur innehållet försiktigt med en sked, blanda allt med en röra gjord på tex creme fraiche och gorgonzola, men ändå så potatisen har överhanden. Lägg tillbaka allt snyggr i skalen, jämna till och värm till maten.


    Men shit va gott det där lät!!! Det måste jag prova nångång :) Tack för tipset!!


    Det är vrålgott, så vassego, o smaklig måltid :)

  • safir74 27 november 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    .


    Jag tycker inte att det är amatöraktigt med ris på Nyår. Varför skulle det vara det???

  • elpatron 27 november 2008

    Skrivet av safir74 den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    .


    Jag tycker inte att det är amatöraktigt med ris på Nyår. Varför skulle det vara det???


    Skrev bara vad jag ansåg, varenda kinakrog ger ju det gratis.
    Lite godare och mer "exklusivt" med ett riktigt gott potatistillbehör som är nedlagd lite tid på.
    Uncle Bens snabbris kan alla göra. :o

  • Prima 27 november 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Skrivet av Prima den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    Bakad potatis är väl inget jobb annars? Och godare, speciellt om du smaksätter dom.
    Jag gjorde så här en gng.

    Baka klart potätera, skär dom i halvor, gröp ur innehållet försiktigt med en sked, blanda allt med en röra gjord på tex creme fraiche och gorgonzola, men ändå så potatisen har överhanden. Lägg tillbaka allt snyggr i skalen, jämna till och värm till maten.


    Men shit va gott det där lät!!! Det måste jag prova nångång :) Tack för tipset!!


    Det är vrålgott, så vassego, o smaklig måltid :)

    Har just skrivit in din potatis i min festmeny nästa helg (längtar) :) Se tråden Egen stol!!! :)

  • safir74 27 november 2008

    fritzie76: Vill du servera ris så gör det :D

  • elpatron 27 november 2008

    Skrivet av Prima den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Skrivet av Prima den 27 nov 2008

    Skrivet av elpatron den 27 nov 2008

    Ris är amatöraktigt på nyår.
    Bakad potatis är väl inget jobb annars? Och godare, speciellt om du smaksätter dom.
    Jag gjorde så här en gng.

    Baka klart potätera, skär dom i halvor, gröp ur innehållet försiktigt med en sked, blanda allt med en röra gjord på tex creme fraiche och gorgonzola, men ändå så potatisen har överhanden. Lägg tillbaka allt snyggr i skalen, jämna till och värm till maten.


    Men shit va gott det där lät!!! Det måste jag prova nångång :) Tack för tipset!!


    Det är vrålgott, så vassego, o smaklig måltid :)

    Har just skrivit in din potatis i min festmeny nästa helg (längtar) :) Se tråden Egen stol!!! :)


    (L):D(Y)

  • fritzie76 27 november 2008

    Blir kanske kall fläskfilé med potatisgratäng....hittade ett recept här på det som lät så gott!

  • elpatron 27 november 2008

    KALL? Fläskfilé är mitt kall (Y)

  • Ergilwen 27 november 2008

    Något vi har ätit på nyår och som är en av mina favoriträtter, är smördegsinbakad fläskfilé med svampstuvning. Lätt att göra till många, det känns festligt och tar inte hela kvällen. Har inget recept, men det kan du säkert hitta nånstans.

  • majamia 27 november 2008

    Hej
    Här kommer ett förslag på tre-rätters från mig! Servera fläskfilé grytan med en god potatis och en härlig sallad, sockkerärtor! Smaklig spis! :D

    Grön ärtsoppa

    Fläskfilé i ost och senapssås

    Mangosuprise

  • ros 28 november 2008

    Att servera kall marinerad fläskfilé är ett bra tips
    Tacka vet jag mat som går att förbereda innam bjudningar
    Skivad filé färdig på fat
    Marinerad stekt fläskfilé
    Kall fläskfilé med timjan

  • fritzie76 1 december 2008

    Vi funderar fortfarande på vad vi ska bjuda på......

    Vi undrar lite hur man gör för att hålla allt varmt, om vi t ex ska ha potatisgratäng och kött i ugnen...det blir ju svårt när man bara har en ugn. Känns som det blir svårt nog att få färdig potatisgratäng till alla! Är det någon som vill hjälpa oss med hur vi kan göra?

  • sonja55 1 december 2008

    Jag rekomenderar Marinerad fläskfile och Potatisgratäng, fläskfilen gör du dagen före.
    Har haft detta själv en nyårsafton det blev mycket uppskattat
    Receptet är för 30 pers. det går ju att halvera. (Y)(Y)
    Marinerad fläskfile

  • fritzie76 1 december 2008

    Skrivet av sonja55 den 1 dec 2008

    Jag rekomenderar Marinerad fläskfile och Potatisgratäng, fläskfilen gör du dagen före.
    Har haft detta själv en nyårsafton det blev mycket uppskattat
    Receptet är för 30 pers. det går ju att halvera. (Y)(Y)
    Marinerad fläskfile




    Jag tror faktiskt att det blir detta! Men räcker det med 2 kg till 16 pers??? Tack så mycket. Behövs det någon sås till?

  • sonja55 3 december 2008

    Skrivet av fritzie76 den 1 dec 2008

    Skrivet av sonja55 den 1 dec 2008

    Jag rekomenderar Marinerad fläskfile och Potatisgratäng, fläskfilen gör du dagen före.
    Har haft detta själv en nyårsafton det blev mycket uppskattat
    Receptet är för 30 pers. det går ju att halvera. (Y)(Y)
    Marinerad fläskfile




    Jag tror faktiskt att det blir detta! Men räcker det med 2 kg till 16 pers??? Tack så mycket. Behövs det någon sås till?


    Jag brukar köpa en kall Bearnaise sås att ha till.
    Lohmanders bearnaise med vitlök är jätte god
    ca. 1,5 hg kött per. person brukar man räkna med.
    Lycka till och ha en Trevlig Nyårsafton Sonja

  • ros 3 december 2008

    Vi var bjudna på kalas i lördags och då serverades detta:
    Varm potatisgratäng, kall marinerad fläskfilé, olika blandade kalla linser, två sorters kalla portionspajer, brietårta, kex, bröd, ost.
    Mitt tips satsa på att ha en rätt varm och resten kallt.
    Lycka till!(Y)

  • wickan6307 3 december 2008

    Ett tips som är lätt att gör men ser &låter väldigt avancerat är dubbel marinerad fläskfile.
    Har inte recpt frmför mig men kan lägg in det om du är intresserad eller sök på internet efter receptet.

    :)
    Wickan

  • LaJefa 3 december 2008

    Dessa potaisar är supergoda och man kan förbereda dem innan. Passar bra till både kött och fågel.
    När jag firade nyår i Norrland för tre år sen gjorde jag dessa. Serverade dem med helstekt baconlindad fylld älgfilé och krämig kantarellsås. Det godaste norrlänningarna någonsin ätit blev betyget.
    Maximpotatisar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.