Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårsmenyn

  • boz1965 13 november 2010

    Vad står på din nyårsmeny i år?

    Vi är ett gäng som har bestämt oss för att fira tillsammans i år och i dagsläget står det klart att det blir Oxfilé Wellington som huvudrätt. Förrätt och dessert funderar vi fortfarande på, och att det kommer att bli nåt riktigt göttigt är självskrivet. :p

  • gimmiahug 13 november 2010

    Här ser den ut som följer (men eftersom jag är en klydder#v ändras den nog en gång i veckan fram till nyår!)

    Först: Blansvamptoast med creme fraiche

    Sen: Surf n' turf - hummerspäckad oxfilé eller möjligen entrecotë

    Sist: Blåbärsmoussetårta

    Chokladtryffell till kaffet


    MASSOR med champagne!

  • kristin1979 13 november 2010

    Välkomstskumpa med mögelostfyllda krustader med hallonsylt.
    Förrätt; pepparotsgravad lax med citronsås på sparrisbädd (lite mer skumpa till det :-))
    huvudrätt; kristins fyllda oxfile och rotsaksgratäng (A amarone till det)
    efterrätt: vit chokladpaj med hallonsås

  • LEDIVO 13 november 2010

    Kött till huvudrätt då passar kanske skaldjur till förrätt.
    Den här från Lillawe är som tjejen i halvåtta hos mig sa super duper god
    Räk- och laxrulle

  • solvik207 14 november 2010

    Någon som har bra tipps på snittar. Vi kommer ha en gluten alergiker och en fisk och skaldjurs alergiker. Tänkte på snittar med olika teman på.

  • Cassiopeya 14 november 2010

    Skrivet av solvik207 den 14 nov 2010

    Någon som har bra tipps på snittar. Vi kommer ha en gluten alergiker och en fisk och skaldjurs alergiker. Tänkte på snittar med olika teman på.


    Ska du göra/köpa glutenfritt bröd? I så fall kan du ha på en ett spenatblad, och sedan en rulle rostbiff med pepparrotvisp i mitten.

    Skinka, en strimla soltorkad tomat och en liten bit fetaost är gott.

    Skinka med mimosasallad.

    Skinka med en bit mozzarella och en skiva tomat.

    Kalkonkött är ju också gott, gör som med skinkan fast kalkon istället :)

    Ost- och olivtapas

    Dessa goda tapas gjorde jag för ett tag sedan. Välj själv om du vill trä upp på cocktailpinnar eller om du ställer fram en skål och var och en får ta vad den vill ha =)

  • Mistys 14 november 2010

    Till dessert rekomenderar jag Toblerone parfait. Finns flera recept på MK. Sååååå gott och kan slängas in i frysen flera dagar innan nyår för minimalt med arbete samma dag. Jag brukar , oavsett vad som står i receptet hacka toblerone och ha i också. Gillar när det är lite bitar i att tugga på. Serveras på hallonsås spegel och dekorera med llte hackad choklad och ev några silverkulor, det är ju trots allt nyår Mums!

  • soccermum 14 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 14 nov 2010

    Till dessert rekomenderar jag Toblerone parfait. Finns flera recept på MK. Sååååå gott och kan slängas in i frysen flera dagar innan nyår för minimalt med arbete samma dag. Jag brukar , oavsett vad som står i receptet hacka toblerone och ha i också. Gillar när det är lite bitar i att tugga på. Serveras på hallonsås spegel och dekorera med llte hackad choklad och ev några silverkulor, det är ju trots allt nyår Mums!


    Tack för det tipset! Har aldrig testat så det kanske får bli det i nyår! Håller med-lite bitar i parfaiten är inte helt fel.. Jag har gjort med hackad daim förut vilket har varit uppskattat. Hallonspegel är ju så himla gott också och silverkulor är stående varje högtidsdag här hemma :) Tror minsann jag ska slänga dit några minimarshmallows också *yummie*

  • chrisq 14 november 2010

    :DDstandard varje år är gratinerad hummer sen helstekt oxfile med god sås massa tillbehör o panerad kulpotatis desserten är det ända vi ändrar på tror jag ska göra toblerone parfait som jag fick tips om här .Sen vid tolv blir det lite snittar o champagne ska bli kul

  • ghia 22 november 2010

    Hejsan!!!

    Jag skulle behöva lite hjälp.....vi är ett gäng som har firat nyår i snart 15 år tillsammans och vi har utökats och är nu måånga!!!
    Antagligen slutar det på att vi kommer vara 12 vuxna och 12 barn (kan bli 16 vuxna o 15 barn-lite osäkert!
    Vad skall vi äta för mat som både är gott o smidigt. Vill inte tillbringa hela kvällen i köket...
    Vi brukar ha trerätters och har haft både ox-, fläsk och kycklingfilè. barnen brukar få ngt barnvänligare ( de är mellan 3-9 år). .
    Tänkte försöka att vara ute i god tid åtminstone i huvudet....med att ha bestämt menyn och eventuellt börjat inhandla det som går!
    Jag är jättetacksam för alla tips och ideèr.
    /jennie

  • Josses 22 november 2010

    Vad ni var tidig!{curl-lip}
    Har knappt hunnit tänka att det snart är nyår!
    Vi brukar ha inbakad fläskfilé med trattkantarell-stuvning och
    Ewas sås
    Inbakad fläskfilé är äldsta dotterns favorit och hon vill ha det året om men jag tycker att det är en vinterrätt så hon får tjå sig till vinterhalvåret.:)

  • farmoringer 18 december 2010

    Här funderar vi på att äta björnstek till nyår. Har aldrig smakat på det så hoppas det blir gott..

  • wedebrand 18 december 2010

    Jag skyller på min späda ålder, i år blir första gången som vi inte firar nyår på enbart flytande intag. Så i år blir det Cheesecake med skaldjur till förrätt och älgbiffar med kantarellsås, vi skippar efterrätten och intar en dignande ostbricka när vi börjar närma oss tolvslaget!
    Ibland är det himla skönt att upptäcka att man gått o blitt vuxen {laugh}

  • Countrygirl 19 december 2010

    För oxfilén kan jag rekommendera det här receptet för att få den rätt.
    Perfekt ugnsstekt oxfilè

  • Cassiopeya 19 december 2010

    Någon som har någon bra idé vad vi ska ha för tilltugg till välkomstdrinken (mousserande vitt vin eller päroncider)? Det blir förrätt sedan så inget för avancerat eller matigt :)

  • Cassiopeya 19 december 2010

    Puffar lite igen! :)

  • mikkis96 19 december 2010

    Skrivet av kristinnylen den 13 nov 2010

    Välkomstskumpa med mögelostfyllda krustader med hallonsylt.
    Förrätt; pepparotsgravad lax med citronsås på sparrisbädd (lite mer skumpa till det :-))
    huvudrätt; kristins fyllda oxfile och rotsaksgratäng (A amarone till det)
    efterrätt: vit chokladpaj med hallonsås


    Måste bara fråga??
    Den där vita chokladpajen med hallonsåsen , hur gör du den?? den lät grymt god :)

  • Josses 19 december 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 19 dec 2010

    Någon som har någon bra idé vad vi ska ha för tilltugg till välkomstdrinken (mousserande vitt vin eller päroncider)? Det blir förrätt sedan så inget för avancerat eller matigt :)
    Har ett litet tips som jag gjorde när vi hade 15-års-jubileum efter vi hade gått ut 9:an.
    Nu är det ju en massa år sedan detta jubileum var men jag har även gjort det på senare år.
    Jag har för mig att det inte var så mycket "gorm" med det.
    Går även att byta ut inkråmet t till enbart västerbottensost.
    Drink Snacks

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.