Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårssupé

  • ansjo 29 december 2007

    Hur ser din nyårssupé ut? Det kan vara kul att se hur andra komponerar sin middag! Har själv inte börjat fundera än, så jag är tacksam för lite idéer!

  • LillaJa 29 december 2007

    Det har ju lite att göra med om man bara är vuxna, eller om det är barn med och i vilka åldrar.

  • ansjo 29 december 2007

    Vi är fyra vuxna!

  • anluk 29 december 2007

    Vi är 5 vuxna, 3 tonåringar och 2 "barn" nära tonåren och 1 barn. Många med andra ord:
    Vi skall käka
    Till förrätt: Breasola med melonsalsa, passar alla åldrar
    Huvudrätt: Kalkon med sås, potatis och grönsaker, klassiker som är så gott.
    Efterrätt: Chocolate chip cheesecake. Mums.

    REcept på för- och efterrätt finns på min sida om du vill kolla.

  • MammaModesty 29 december 2007

    vi ska äta en enkel nyårssupé.. enkel=lätt att göra man slipper slava hela dagen

    Förrätt tunnbrödsrulle med lax- o skagenrörafyllning (man kan ha i lite pepparrot om man vill) jag fyller tunnbröden rullar dem och lägger dem kallt ett par timmar sen skär jag dem i 2cm bitar och lägger ca tre på varje tallrik med lite ruccola under eller runt om

    Huvudrätt: tjälknöl med potatisgratäng och trattkantarellsås (går att byta mot all annan svamp) en god sallad till smakar bra

    Efterrätt: Vanlig vaniljglass med chokladsås , låter enkelt kanske men en god vaniljglass ät lagom att äta man brukar bli rätt mätt efter potatisgratängen och glass smälter ner i magen bra :p
    så slipper man sitta o stöna och känna sig uppblåst resten av kvällen (Y)

    ha ett gott nytt år!

  • SaraW 29 december 2007

    Vi är 18 vuxna varav två vegetarianer. Och stundtals känns det som om jag tagit vatten över huvudet..=)

    Till fördrinken blir det dillscones med rökt lax och pepparrot.
    Som förrätt serveras chèvremousse med balsamreduktion och parmaskinka.
    Till varmrätt blir det en kaffemarinerad fläskfilé med potatispuré smaksatt med västerbottenost, blandade grönsaker och pesto. Vegetariskt alternativ utgörs av chili- och lökgratinerad portobella.
    Till efterrätt blir det vit chokladmousse med jordgubbspuré och mandelflarn.

    Har blivit van att slava i köket på nyårsafton, men jag ämnar ha det mesta förberett och egentligen bara göra potatispurén och uppläggningen av varmrätten när själva middagen börjat.

    Gott nytt år allesammans!

  • markil 29 december 2007

    Vi är blandat vuxna och barn och ska äta:

    Till fördrinken lutar det år ostgrissini men är inte helt spikat.
    Förrätt: Löjromstoast med marinerade tigerräkor
    Varmrätt: vitlöksostfyllda kycklingfiléer i kalvfondsås med kroketter
    Dessert: Cheesecake

    En av fördelarna med menyn är att man inte behöver våndas i vad de vuxna dricker rött vitt eller öl. alla sorter passar till varmrätten......

  • Lilljeppe 29 december 2007

    Vi är 5 vuxna och 8 barn.
    Förrätt kräftsoppa som jag vet att ungarna gillar
    Varmrätt Fläskfilé under rouquefort täcke fast med brie täcke så vi alla gillar den
    Dessert Cheesecake med vit choklad och blåbär, glass utan ägg för en ägg alergiker

  • Amika 29 december 2007

    Vi är 3 vuxna och ett barn på nyår. Vi ska ha krustader med kräft och vitlöksröra till förrätt. Champagne kyckling med klyftpotatis, och sen en lite lyxigare variant av banana split med chokladmousse och nougatsås istället för den vanliga chokladsåsen. :)

  • SACAnd 29 december 2007

    Här fanns det mycket gott att välja mellan...får äta supé flera dagar. :D

  • morgana 30 december 2007

    jag gör det enkelt
    buffe med fårfiol, olika sorters skurna skinkor, rostbiff, olika ostar varav två färska en av get o en fetavariant, ananas, färska fikon, sallad, coctailpaprika, mango, kiwi, jordgubbar och pain riche
    2 dipper och så CHAMPAGNE
    efterrätt blir det ngn sorts glass-skapelse för vuxen smak
    Lätt för kocken och lätt för allas magar

  • anluk 30 december 2007

    Skrivet av SaraW den 29 dec 2007

    Vi är 18 vuxna varav två vegetarianer. Och stundtals känns det som om jag tagit vatten över huvudet..=)

    Till fördrinken blir det dillscones med rökt lax och pepparrot.
    Som förrätt serveras chèvremousse med balsamreduktion och parmaskinka.
    Till varmrätt blir det en kaffemarinerad fläskfilé med potatispuré smaksatt med västerbottenost, blandade grönsaker och pesto. Vegetariskt alternativ utgörs av chili- och lökgratinerad portobella.
    Till efterrätt blir det vit chokladmousse med jordgubbspuré och mandelflarn.

    Har blivit van att slava i köket på nyårsafton, men jag ämnar ha det mesta förberett och egentligen bara göra potatispurén och uppläggningen av varmrätten när själva middagen börjat.

    Gott nytt år allesammans!


    Snälla kan du inte lägga in ditt recept på Chevremousse med parmaskinkan??? Älskar chevre.........

  • LillaJa 30 december 2007

    Ja tack. jag tar också gärna receptet på Chevremoussen med parmaskinkan.
    För övrigt har det blivit ädrade planer för oss på Nyårsafton..........vi åker bort i stället, till goda vänner.
    Så maten blir en överraskning......vi överraskar med Champagneflaskan. Jag rapporterar vad vi blev bjudna på.
    ....annars hade jag nog tagit tåget till Göteborg för att hälsa på "saraW"...hennes meny låter inte alls så dum tycker jag.
    Gott Nytt...Alla !!

  • rimbostina 30 december 2007

    Tänkte lite nostalgiskt 70-talsmat,räkcoctail sen bekvämt med potatisgratäng och en god köttbit och sallad och avslutar med tobleroneparfait. Det blir mat som de flesta gillar.Och jag står inte så mycket vid spisen utan kan umgås med mina vänner.
    Parfaiten lägger jag in som recept, den kan man fixa dagen före. GOTT NYTT ÅR!

  • LillaJa 30 december 2007

    Jag har redan en Toblerone Parfaite´under mina recept

  • imse 30 december 2007

    Förrätt: Chevretoast med hjortronsylt
    Varmrätt: Klassisk norrländsk tjälknul (den står i ugnen nu och gonar sig) potatis och rotfruktsgratäng m västerbottensost.
    Dessert: Yoghurtpannacotta med marinerade skogshallon

    Ja så ser vår Norrlandsmeny ut det mesta är förberett det är bara att lägga upp och servera..... gratängen kan stå i ugnen och sprida förföriska dofter från sig.

    Ett gott slut & Ett gott nytt (L)

  • sessan_2 30 december 2007

    Skrivet av SaraW den 29 dec 2007

    Vi är 18 vuxna varav två vegetarianer. Och stundtals känns det som om jag tagit vatten över huvudet..=)

    Till fördrinken blir det dillscones med rökt lax och pepparrot.
    Som förrätt serveras chèvremousse med balsamreduktion och parmaskinka.
    Till varmrätt blir det en kaffemarinerad fläskfilé med potatispuré smaksatt med västerbottenost, blandade grönsaker och pesto. Vegetariskt alternativ utgörs av chili- och lökgratinerad portobella.
    Till efterrätt blir det vit chokladmousse med jordgubbspuré och mandelflarn.

    Har blivit van att slava i köket på nyårsafton, men jag ämnar ha det mesta förberett och egentligen bara göra potatispurén och uppläggningen av varmrätten när själva middagen börjat.

    Gott nytt år allesammans!


    Kaffemarinerad fläskfilé?! Recept skulle göra mig jätteglad!
    Gott nytt!

  • 30 december 2007

    Hej alla glada!

    Jag ska lägga ut recepten på chèvremoussen och kaffemarinaden efter nyårsafton, om inte mitt minne sviker förstås. Men då får ni gärna påminna mig.

    Än en gång gott nytt åt och smaklig spis!

    /Sara

  • 30 december 2007

    Här blir vi 5-6 vuxna, En mugg Dufenkroks orginal(glögg) som välkomsdrink. Sen ska vi laga maten tilsammans. Min vänninna ska göra en kräftstjärtsoppa till förrätt( vet ej hur)sen blir det filé och potgratäng till varmrätt. Tll efterrätt, syltade clementiner med lättvispad grädde.Har aldrig provat, hittade receptet i en av kvällstidningarnas bilaga härom dagen. Lät gott och verkade enkelt.

  • 30 december 2007

    Sambon jobbar och kommer hem nån timme innan tolvslaget
    så vi ska bara äta räkor och lite goda ostar innan vi skålar för det nya året.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.